قابلیت Google Play Instant در دسترس همه توسعه دهندگان قرار گرفت

پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در کنفرانس I/O 2018 اعلام کرد استفاده از قابلیت اجرای بدون نصب اپلیکیشن‌ها در گوگل‌پلی (Google Play Instant) برای همه توسعه‌دهندگان اندروید ممکن شده است.
تبلیغات

قابلیت اجرای آنی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها در گوگل‌پلی بدون نیاز به نصب‌کردن آن‌ها که (Google Play Instant) نامیده می‌شود در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O 2018 در دسترس همه توسعه‌دهندگان قرار گرفت. در این کنفرانس پیش‌نمایش بازی محبوب Candy Crush Saga به حاضران نمایش داده شد.

گوگل در کنفرانس I/O 2016 برای اولین بار اجرای آنی اپلیکیشنهای اندروید بدون نیاز به نصب‌کردن (Android Instant Apps) را معرفی کرد. یک سال بعد این شرکت در I/O 2017 یک بسته توسعه نرم‌افزار (SDK) برای استفاده توسعه‌دهندگان از این قابلیت معرفی کرد و حالا در کنفرانس I/O 2018 آخرین نسخه از آن را در دسترس همه توسعه‌دهندگان قرار داده است. البته این قابلیت در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی علاوه بر اپلیکیشن‌ها به بازی‌های اندرویدی نیز گسترش یافت و نامش از Android Instant Apps به Google Play Instant تغییر پیدا کرد.

در کنفرانس امسال همچنین اعلام شد این قابلیت در حال حاضر روی ۱.۲ میلیارد دستگاه اندرویدی در سراسر دنیا قابل استفاده است که شامل گوشی‌ها و تبلت‌هایی با اندروید نسخه 5.0 و بالاتر می‌شوند. دلیل ایجاد قابلیت بسیار ساده است. نصب یک اپلیکیشن یا بازی برای اینکه فقط آن را امتحان کنید سخت است و این قابلیت به راحتی به شما امکان می‌دهد هر اپلکیشن یا بازی را خیلی سریع و راحت امتحان کنید.

برای امتحان کردن اپلیکیشنها و بازی‌هایی که از این قابلیت گوگل‌پلی پشتیبانی می‌کنند، در اپلیکیشن گوگل‌پلی به مجموعه instant apps یا instant games مراجعه کنید. البته با وجود اینکه گوگل‌پلی این قابلیت‌ را اجرای آنی اپلکیشن می‌داند اما شما می‌توانید به جستجوی این تجربه‌ها در لحظه بپردازید و حتی با استفاده از لینک‌شان آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

در واقع گوگل انتظار دارد قابلیت Google Play Instant فقط در خود اپلکیشن گوگل‌پلی به عنوان پیش‌نمایش اپلیکیشن محدود نشود و چشم‌انداز آینده گوگل این است که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ و بازی‌های اندرویدی، لینک بازی‌هایشان را در وب‌سایت‌هایشان نیز قرار دهند تا کاربران بتوانند به راحتی آن را امتحان کنند یا کاربران بتوانند دوستانشان را با اشتراک‌گذاری یک لینک به آن بازی یا اپلیکیشن دعوت کنند. زمانی که کاربر وارد بازی یا اپلکیشن شود می‌تواند انتخاب‌کند که اپلیکیشن را نصب کرده یا از تجربه آنی آن لذت ببرد. براساس گفته‌های مدیر محصول اندروید، استفانی کوتبرتسون، در پذیرندگان آغازین این قابلیت، افزایش تا 15 درصدی میزان نصب مشاهده شده است.

با وجود اینکه مدتی است تجربه آنی اپلیکیشن‌های اندروید (Instant Apps) در دسترس قرار دارد، Google Play Instant قابلیت‌های بسیار بیشتری دارد که از مهم‌ترین آ‌ن‌ها می‌توان به دسترسی داشتن توسعه‌دهندگان بازی به این تجربه آنی اشاره کرد. یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات Google Play Instant نسبت به Instant Apps افزایش حداقل حجم فایل اجرایی (APK) اپلیکیشن یا بازی از 4MB به 10MB است. گوگل‌پلی اینستنت همچنین از دانلود پیش‌رو (Progressive download) برای کد‌های اجرایی و بخش‌های مختلف بازی‌ها استفاده می‎کند.همچنین به توسعه‌دهندگان اجازه‌ می‌دهد از بسته توسعه نیتیو (NDK) یا موتور‌های بازی مختلف استفاده کنند. گوگل می‌خواهد اپلیکیشن‌هایی با قابلیت اجرای بدون نصب راحت‌تر توسعه پیدا کنند و در همین راستا یک پلاگین برای موتور بازی Unity و همچنین یک نمایش اولیه از ادغام این قابلیت در موتور بازی Coco را معرفی کرد.

Candy crush saga try now ad

گوگل آزمایش گوگل‌پلی اینستنت با سرویس تبلیغات Google AdWords را نیز آغاز کرده است تا بتواند اجرای آنی اپلیکیشن‌ها را به صورت مستقیم در تبلیغات آنلاین (مانند فیس‌بوک) در همه پلت‌فرم‌ها ممکن کند. گوگل همچنین از موفقیت سرویس تبلیغات‌اش خبر داد و آماری از نصب ۱۰ میلیارد اپلیکیشن را از این طریق منتشر کرد و برخی از ویژگی‌های جدید سرویس تبلیغاتی‌اش برای کسب درآمد بیشتر را به توسعه‌دهندگان معرفی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات