پیشنهادات شل برای تحقق اهداف توافقنامه پاریس

جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت بریتانیایی شل برای دست‌یابی به اهداف توافقنامه آب‌وهوایی پاریس، پیشنهاد کرده است که ممنوعیت تولید خودروهای بنزینی و دیزلی زودتر اجرایی شود.
تبلیغات

شرکت پتروشیمی شل پیشنهاد کرده است که ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید باید تا سال ۲۰۳۵ به منظور تطابق با توافقنامه پاریس در مورد تغییرات آب‌وهوایی ادامه یابد. در حال حاضر دولت بریتانیا قول داده است که فروش خودروهای جدید مجهز به پیشرانه با سوخت احتراق داخلی را در سال ۲۰۴۰ متوقف کند؛ اما شل می‌گوید حرکت پنج ساله رو به جلو، می‌تواند به اهداف دولت‌ها در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان کمک کند.

جایگاه سوختی هیدروژنی شل و بی ام و

در گزارش شرکت اسکای (Sky)، چشم‌انداز آینده جهان با انجام تعهداتی ممکن می‌شود که در توافقنامه آب‌وهوایی پاریس ارائه شده است. شل در این زمینه پیشنهاد می‌کند که تا سال ۲۰۳۵ باید ۱۰۰ درصد از فروش خودروهای جدید در اتحادیه اروپا، ایالات متحده و چین، خودروهایی با انتشار آلایندگی صفر باشد.

چشم‌انداز شل در این زمینه را می‌توان با توسعه خودروهای خودران برقی در مراکز شهر و روش‌های جدید و ارزان‌تر برای ساخت خودروی الکتریکی و همچنین بهبود زیرساخت‌ها، امکان‌پذیر کرد. با این حال شل اعتراف می‌کند که حتی در صورت تحقق موفقیت‌آمیز این سناریو نیز، حمل‌ونقل جاده‌ای به دلیل نیاز به سوختی با انرژی بالا، نیاز به استفاده از سوخت دیزل تا دهه ۲۰۵۰ خواهد داشت.

جایگاه شارژ خودروی الکتریکی در لندن

گرچه در مورد خودروهای شخصی، مصرف سوخت‌های بر پایه هیدروکربن مانند بنزین و گازوئیل باید بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ نصف شود و تا سال ۲۰۷۰ به بعد تا ۹۰ درصد کاهش یابد. با این وجود شل می‌گوید که علاوه بر خودروهای مجهز به باتری الکتریکی، سوخت هیدروژن نیز باید سهم خود را برای تحقق هوای پاک و دنیایی سازگار با محیط زیست به طور موثر ایفا کند. 

از نظر شرکت شل، در حالی که برخی از خودروسازان علاقه زیادی به تولید خودروهای پلاگین هیبریدی دارند، فناوری هیدروژنی در حال حاضر متوقف مانده است؛ اما هنگامی که با افزایش زیرساخت‌های سوخت بنزین و دیزل، به تدریج از اهمیت آن‌ها کاسته می‌شود و این‌ها سوخت‌ها به آسانی با سوخت هیدروژن جایگزین خواهند شد.

گزارش اسکای در زمنیه چشم‌انداز آینده آب‌وهوایی جهان، به عنوان گزینه‌ای الهام‌بخش برای دولت‌ها، صنایع بزرگ و کوچک و افراد مطرح است. همگی باید در این زمینه همکاری کنند تا تغییرات آب‌وهوایی منجر به نابودی طبیعت و انقراض گونه‌ها نشود.

نماینده شل در این زمینه می‌نویسد:

سناریوی اسکای، آن‌چه که ما برای پیشرفت در زمینه تکنولوژیکی، صنعتی و اقتصادی به آن معتقدیم، امکان‌پذیر می‌کند. این باید به ما امیدواری و شاید الهام‌بخشی زیادی بدهد. از نظر عملی‌، شاید این تحلیل بتواند اشاره‌ی مفیدی به حوزه‌هایی داشته باشد که در آن متمرکز کردن توجهات می‌تواند بهترین نتایج را به دست آورد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات