افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای متروکه؛ نشانه‌ای از انقلاب اقتصادی

چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
با افزایش فروشگاه‌های آنلاین و تغییر سلیقه‌ی مردم در مورد روش خرید کردن، تعداد فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای در حال تعطیلی رو به افزایش است.
تبلیغات

گذر از تجارت سنتی به خرید و فروش آنلاین، چند سالی است که آغاز شده و اثرات خود را به‌مرور روی تمامی جوامع بشری خواهد گذاشت. آمریکا به‌عنوان قوی‌ترین اقتصاد جهان و محل تولد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی همچون والمارت، زمینه را برای رشد و گسترش اقتصاد مدرن استارتاپی و شاخص‌ترین نمونه‌ی آن یعنی آمازون فراهم کرده است.

آخرین آمارها و گزارشات حاکی از افزایش بی‌سابقه‌ی فروشگاه‌های زنجیره‌ای متروکه در این کشور هستند. کارشناسان، افزایش ۸.۳ درصدی در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ نسبت به سه‌ماهه‌ی آخر ۲۰۱۷ برای نرخ فروشگاه‌های خالی در آمریکا گزارش کرده‌اند. Reis از شرکت‌های فعال در آمار املاک و مستغلات، ۷۷ منطقه‌ی شهری را مورد مطالعه قرار داده است و اعلام کرده در ۱۲ ماه منتهی به ۳۱ مارس سال جاری، ۴۱ منطقه با افزایش فضای خالی روبرو بوده‌اند. یکی از دلایل این اتفاق، افزایش خرید آنلاین مردم و تمایل کمتر آن‌ها به حضور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عنوان شده است.

البته در سوی دیگر ماجرا، شرکت‌های استارتاپی وجود دارند که پس از شروع کار به‌صورت آنلاین، به‌مرور به دنبال تهیه‌ی مکان‌های فیزیکی برای کسب و کار خود هستند. نمونه‌های از این استارتاپ‌ها، شرکت‌های Everlane، Allbirds، Glossier و Away هستند. آن‌ها تمایل دارند روی ارتباطات نزدیک که در اقتصاد و خرید و فروش سنتی وجود دارد، سرمایه‌گذاری کنند.

فروشگاه اینترنتی

نکته‌ی مهم در مورد تمایل این استارتاپ‌ها این است که آن‌ها به دنبال فضایی در مرکز شهرها هستند و این در حالی است که فروشگاه‌های متروکه عموما در حومه‌ی شهرها واقع شده‌اند؛ پس امید کمی به اشغال شدن این فضاهای خالی توسط استارتاپ‌ها وجود دارد. علاوه بر آن، استارتاپ‌ها فروشگاه‌هایی متفاوت با کسب‌وکارهای سنتی تأسیس می‌کنند. آن‌ها نیازی به انبار بزرگ در نزدیکی فروشگاه ندارند؛ چرا که محصولات را مستقیما از انبار به دست مشتری می‌رساندد. در واقع دلیل تمایل اصلی استارتاپ‌ها برای فیزیکی شدن، افزایش ارتباطات رودررو و همچنین تهیه‌ی محلی برای جمع کردن طرفداران و مشتریان خاص است.

در چند وقت اخیر تلاش‌هایی برای تبدیل فروشگاه‌های متروکه به محل‌هایی نظیر باشگاه، مراکز پزشکی، پارک، آپارتمان و مدرسه در آمریکا انجام شده است. به هرحال در صورت اجرای این پروژه‌ها، وظیفه‌ی معماران برای تغییر کاربری این ساختمان‌ها نیز شروع خواهد شد.

نظر شما چیست؟ با توجه به گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران که چند سالی پس از کشورهای توسعه‌یافته در حال انجام است، آیا می‌توان برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ داخلی آینده‌ای مشابه متصور شد؟ در این صورت آیا راه‌ حلی برای پیشگیری از این معضل و حفظ پویایی اقتصاد وجود دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات