تماس اضطراری خودکار در اتحادیه اروپا اجباری شد

چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با اجرایی شدن قانون جدید اتحادیه اروپا درباره ایمنی خودروها، از این‌ پس تمامی خودروسازان اروپا موظفند محصولات خود را به سیستم خدمات تماس اضطراری متصل کنند.
تبلیغات

قانون جدید اتحادیه اروپا درباره ایمنی خودروها و کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای تا آخر هفته جاری به اجرا گذاشته خواهد شد؛ اجرای این قانون به این معنی است که همه خودروهای جدید باید در صورت وقوع حادثه، قادر به تماس با سرویس‌های اضطراری باشند.

از شنبه گذشته (۱۱ فروردین)، تمام تولیدکنندگان خودرو باید سیستم ای‌کال (eCall) را به محصولات خود متصل کنند. این سیستم در صورت وقوع تصادف سنگین، به‌صورت خودکار خدمات اورژانس را شماره‌گیری و مطلع می‌کند. این قانون ابتدا در ماه آوریل ۲۰۱۳ پیشنهاد شد ولی دو سال طول کشید تا سرانجام پارلمان اروپا آن را در آوریل ۲۰۱۵ به تصویب رساند.

سیستم ای‌کال برای برقراری ارتباط دقیق محل خودرو با خدمات اورژانس، زمان حادثه و جهت حرکت خودرو (که در بزرگ‌راه‌ها مهم‌تر است) طراحی شده است؛ ای‌کال حتی اگر راننده بی‌هوش شده باشد یا قادر به برقراری تماس تلفنی نباشد، می‌تواند با خدمات اورژانس تماس بگیرد. همچنین رانندگان می‌توانند با فشار دادن یک دکمه در داخل کابین و شماره‌گیری ۱۱۲، با سیستم یکپارچه تلفن اضطراری اروپا متصل شوند و ارتباط برقرار کنند.

car safety / ایمنی خودرو و تصادف

انجمن صنایع خودروسازی اروپا (ACEA) از این حرکت استقبال کرده و ضمن ابراز خوشحالی از این اجرای قانون، امیدوار است پیشرفت فناوری موجب تغییرات بیش‌تری در زمینه خدمت‌رسانی به افراد آسیب‌دیده از تصادفات جاده‌ای شود.

اریک جونرت، دبیرکل ACEA، در این زمینه اظهار داشت:

قانون جدید ای‌کال با کاهش زمان واکنش خدمات اورژانسی، موجب حفظ جان و زندگی بسیاری از افراد می‌شود. اجرای قانون جدید به این معنی است که آمبولانس، ماشین‌های آتش‌نشانی و پلیس می‌توانند در «زمان طلایی» پس از تصادف، با بیش‌ترین سرعت ممکن خود را به محل حادثه برسانند و عملیات خود را آغاز کنند.

ACEA همچنین خواستار رویکرد یکپارچه‌ای برای ایمنی است؛ به این معنی که این رویکرد فقط در مورد ویژگی‌ها و پیشرفت‌های خودروهای تولیدی نیست، بلکه شامل آموزش بهتر رانندگان، بازنگری در طراحی جاده‌ها و اجرای بهتر قوانین ترافیکی می‌شود.

جونرت همچنین افزود:

راه‌اندازی سیستم ای‌کال تنها یکی از پیشرفت‌های بسیاری محسوب می‌شود که برای محدود کردن اثرات تصادفات جاده‌ای طراحی شده است. فناوری‌های ایمنی فعال که با چشم‌انداز آینده‌محور خود می‌توانند از وقوع تصادفات جلوگیری کنند، پتانسیل بسیار زیادی برای بهبود ایمنی جاده‌ها دارند. به‌عنوان مثال آن‌ها می‌توانند هنگامی که راننده‌ای موفق به واکنش سریع در زمان کم نمی‌شود، به‌طور خودکار وارد عمل شوند و از بروز تصادف جلوگیری کنند یا حداقل باعث کاهش تلفات شوند.

حرکت برای استاندارد کردن سیستم ای‌کال در تمام خودروهای جدید، سال گذشته پس از انتشار اخبار تازه آغاز شد. سال گذشته اعلام شد که اتحادیه اروپا به دنبال استانداردسازی سیستم‌های ترمز خودکار اضطراری (AEB) است. این موضع اتحادیه اروپا به دنبال انتشار نتایج تحقیق سازمان تات‌چم (Thatcham) اتخاذ شد که نشان می‌داد ۷۰ درصد از خودروهای تولیدی جدید دارای این ویژگی به‌عنوان امکانات استاندارد نیستند.

سازمان تات‌چم که از سال ۲۰۰۴ به‌عنوان بخشی از طرح ایمنی Euro NCAP فعالیت می‌کند، یکی از محققان اصلی در زمینه ایمنی خودرو و امنیت وسایل نقلیه است. پیشرفت‌های زیادی در زمینه ایمنی خودرو طی سال‌های اخیر به خودروهای جدید اضافه شده است؛ اما پارلمان اروپا علاقه‌ زیادی به قانونی کردن سیستم ترمز خودکار اضطراری به‌عنوان یک ویژگی استاندارد در تمام خودروهای جدید دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات