تعرفه واردات خودروهای هیبرید کاهش یافت
روز گذشته، گمرک ایران تعرفه جدید خودروهای هیبرید را در شرایطی اعلام کرد که طبق جدول جدید تعرفهها، دولت از مقررات واردات هیبریدها عقبنشینی کرده است. در دیماه سال گذشته همزمان با اعلام دستورالعمل واردات خودروهای سواری، تعرفه هیبریدها نیز در کنار مقررات ورود خودروهای بنزینی دستخوش تغییر و تحولاتی شد؛ بهطوریکه تعرفه واردات این خودروها بنا بر حجم موتور و میزان مصرف سوخت فسیلی، با رشدی فزاینده از ۴ به ۱۵ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت.
در مورد چرایی اقدام دولت در این زمینه، اظهار نظرهای متفاوتی بیان میشود؛ حال آنکه بهنظر میرسید رویکرد اصلی وزارت صنعت در واردات خودروهای هیبریدی آن بوده است که این خودروها صرفا با سوخت هیبرید یا برقی باشند و از سوختهای فسیلی صرفا برای شارژ باتری استفاده کنند و نه برای حملونقل. برخی مسئولان این وزارتخانه تأکید داشتند که اگر بنا بر استفاده از سوخت فسیلی در این خودروها باشد، واردات این خودروها با حجم موتور بیش از ۲ هزار سیسی و تعرفه خودروهای برقی تأثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد.
در هر صورت آنچه مشخص است، با اعتراض برخی فعالان زیستمحیطی و همچنین واردکنندگان و شکایت بردن به مقامات بالای دولتی، تعرفهها روند کاهشی پیدا کرد؛ بهطوریکه در جدول دیروز گمرک کف تعرفه خودروهای هیبریدی ۵ درصد و سقف آن ۲۵ درصد اعلام شده است.در کتاب مقررات واردات و صادرات آمده است که خودروهای بنزینی- هیبرید با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقهای ۱۵۰۰ سیسی و کمتر، حقوق ورودی ۵ درصدی دارد؛ حال آنکه همین خودرو با موتور ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی، تعرفه ۲۵ درصدی خواهد داشت.
در مقررات دیماه سال گذشته هیئت دولت، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی هیبریدیها بین ۱۵ تا ۱۰۰ درصد تعیین شده بود. حال آنکه در جدول جدید، کف تعرفه هیبریدیها ۵ و سقف آن ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است. البته در جدول قبلی، خودروهای هیبریدی بیش از ۲۵۰۰ سیسی از تعرفهای بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد برخوردار بودند؛ حال آنکه در جدول دیروز گمرک، از خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی هیبرید خبری نیست.
نظرات