عملکرد مطلوب سیستم نیمه خودران اتوپایلوت تسلا در تصادف

یک‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تسلا با دفاع از عملکرد سیستم نیمه خودران اتوپایلوت خود در تصادف هفته گذشته، عملکرد آن را مطلوب گزارش کرد و این سیستم را برای ایمن‌تر کردن جاده‌ها مفید خواند.
تبلیغات

تسلا روز جمعه اعلام کرد که سیستم نیمه خودران اتوپایلوت (Autopilot) هفته گذشته با یک تصادف مرگبار مواجه شد که راننده یک کراس‌اور الکتریکی تسلا مدل X کشته شده است. 

تسلا در یک پست وبلاگی در وب‌سایت خود گفت که توانسته است از گزارش‌های ثبت شده توسط سیستم هنگام بازیابی دریابد که دست‌های راننده تا ۶ ثانیه قبل از تصادف روی فرمان شاسی‌بلند الکتریکی تسلا تشخیص داده نشده است. البته تسلا در مورد این‌که آیا سیستم نیمه خودران اتوپایلوت در این حادثه مقصر بوده یا نه، هنوز اظهارنظر نکرده است.

tesla / تسلا

افشاگری تسلا مطمئنا می‌تواند در روند کار هیئت ملی ایمنی حمل‌و‌نقل برای بررسی تصادف موثر واقع شود. این آژانس اعلام کرد که دو هیئت تحقیق را برای تصادف به محل ارسال کرده است. اگر چه سیستم نیمه خودران اتوپایلوت تسلا تنها یک سیستم رانندگی خودکار بسیار شبیه به کنترل کروز بهبودیافته است، ایده خودروی خودران پس از تصادف خودروی اوبر در حالت رانندگی خودران که باعث مرگ یک زن دوچرخه‌سوار در شهر تمپه ایالت آریزونا شد، تحت بررسی دقیقی قرار گرفت.  

تصادف جدید در مانتین ویو (Mountain view) ایالت کالیفرنیا، در جایی نه چندان دور از مقر اصلی تسلا پالوآلتو، می‌تواند پرسش‌های مربوط به سیستم نیمه خودران اتوپایلوت را بار دیگر زنده کند؛ این تصادف در حالی اتفاق افتاد که سال گذشته نیز یک خودروی الکتریکی سدان تسلا مدل S با یک کامیون در ایالت فلوریدا تصادف کرد و راننده آن کشته شد. به نظر می‌رسد که با این علائم هشداردهنده از شکاف‌های امنیتی در سیستم‌های خودران، باید تجدیدنظر جدی در شیوه الگوریتم‌های استفاده‌ شده انجام بگیرد.

تسلا در مورد تصادف اخیر خودروی الکتریکی تسلا مدل 3 گفت:

سیستم کنترل کروز انطباقی اتوپایلوت تسلا روی تنظیمات حداقل فاصله با خودروهای جلویی قرار داشت و قبل از تصادف، راننده چند هشدار بصری و یک هشدار صوتی مبنی بر امکان برخورد دریافت کرد. با وجود یادآوری‌های سیستم برای قرار دادن دست روی فرمان جهت جلوگیری از تصادف، اما راننده به هشدارها توجهی نکرد و در نتیجه خودرو به دیواره بتنی حاشیه بزرگ‌راه برخورد کرد.

طبق اخبار موثق از تسلا، راننده حدود پنج ثانیه زمان و ۱۵۰ متر دید بدون مانع از دیواره بتن وسط بزرگ‌راه برای جلوگیری از تصادف داشت، اما گزارش‌های ثبت‌شده خودروی الکتریکی نشان می‌دهد که هیچ اقدام انجام نشده است. همین موضوع باعث می‌شود تا تسلا از عملکرد سیستم نیمه خودران اتوپایلوت خود دفاع کند.

تسلا اعلام کرد که نخستین نسخه سیستم اتوپایلون توسط دولت برای کاهش نرخ تصادف تا ۴۰ درصد تعیین شده است و البته نسخه‌های بعدی آن با دریافت بروزرسانی‌های گسترده عملکرد بهتری دارند و از نظر کیسه‌های هوا نیز کارایی بالایی از خود نشان داده‌اند. این شرکت همچنین می‌گوید که نرخ تصادفات مرگبار جاده‌ای در وسایل نقلیه مجهز به سیستم اتوپایلوت تسلا ۳.۷ برابر بهتر از میانگین ملی است.

این خودروساز آمریکایی در پست خود گفت:

سیستم نیمه خودران اتوپایلوت تسلا از تمام حوادث جلوگیری نمی‌کند؛ چنین استانداردی غیرممکن است اما این سیستم باعث می‌شود که تا میزان زیادی احتمال وقوع تصادف کاهش یابد و بیش‌تر حوادثی که ممکن است اتفاق بیفتند، پیش نیایند. این فناوری به وضوح جهان را برای مسافران خودرو، عابرین پیاده‌ و دوچرخه‌سواران امن‌تر می‌کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات