داستان برند ریزر، برند انقلابی تجهیزات گیمینگ

جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
ریزر یکی از مشهورترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات گیمینگ است. این شرکت با وجود سابقه‌ی کم، اعتباری قابل توجه میان کاربران دارد.
تبلیغات

شرکت ریزر (با نشان تجاری RΛZΞR) تولیدکننده‌ی تجهیزات گیمینگ است که در سال ۲۰۰۵ توسط مین-لیانگ تان و رابرت کراکف به‌صورت رسمی تاسیس شد. در ابتدای تاسیس، مراکز مدیریتی این شرکت در سن‌دیگو و سنگاپور بودند که پس از مدتی، دفتر سن‌دیگو به سان فرانسیسکو منتقل شد. ریزر یکی از برندهای لوکس و باکیفیت تجهیزات گیمینگ است که به عنوان پیشگام مسابقات بازی‌های ویدیویی و یکی از بزرگترین برندهای آن نیز شناخته می‌شود.

برند ریزر همواره یکی از برندگان جوایز نمایشگاه CES بوده است. این شرکت با عرضه‌ی محصولات باکیفیت با طراحی ویژه، هرساله توانسته جایزه‌های متعددی را از این نمایشگاه کسب کند و توجه مخاطبان را بیش از پیش به خود جلب کند.

برخی از گزارش‌های آماری، سهم ریزر را از تجهیزات جانبی گیمینگ حدود ۳۰ درصد عنوان می‌کنند. در حال حاضر این شرکت ارزشی بیش از یک میلیارد دلار دارد و شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت، به عنوان خریداران احتمالی آن مطرح شده‌اند. علاوه بر آن، ریزر در لیست استارتاپ‌های یونیکورن فورچون نیز قرار دارد.

ریزر

یکی از فروشگاه‌های انحصاری ریزر با نام RazerStore

تاریخچه تاسیس

اولین همکاری‌های تیم موسس ریزر به سال ۱۹۹۸ باز می‌گردد. در این سال، شرکت Karna حق امتیاز یک فناوری ردیابی مکانیکی پرسرعت را خریداری کرد تا روی پتانسیل‌های آن در بازارهای مختلف تحقیق کند. هدف نهایی آن‌ها کشف قابلیت‌های بالقو‌ه‌ی این سیستم برای استفاده در صنایعی همچون خودروسازی و پزشکی بود. رابرت کراکف که به عنوان یکی از مدیران این شرکت فعالیت می‌کرد، در دیداری با مین-لینگ تان نظرات او را در ارتباط با استفاده از این تکنولوژی در صنعت گیمینگ دریافت کرد. تان در آن زمان یک بازیکن حرفه‌ای بازی‌های ویدیویی بود و عقیده داشت می‌توان از فناوری جدید در ساخت لوازم جانبی گیمینگ استفاده کرد.

حباب دات‌کام باعث ورشکستگی شرکت صاحب ریزر شد

در ابتدای کار، شرکت کارنا مسئولیت انطباق این فناوری با دنیای گیمینگ را بر عهده گرفت و تان نیز وظیفه‌ی طراحی خاص محصولات نهایی را عهده‌دار شد. یک سال بعد، شرکت کارنا اولین ماوس مخصوص گیمینگ جهان را معرفی کرد. این محصول که Razer Boomslang نام داشت، انقلابی در صنعت گیمینگ کامپیوتری ایجاد کرد و استانداردهای جدید را به آن معرفی کرد.

ریزر

Razer Boomslang، اولین ماوس گیمینگ جهان

در سال ۲۰۰۰ ، مسابقات بازی‌های ویدیویی که امروزه با نام esports شناخته می‌شوند، به طور جدی برگزار شدند. کارنا به عنوان اسپانسر مسابقه‌ای که تحت برند ریزر و با نام Razer Cyber Athlete برگزار می‌شد، اعتبار زیادی کسب کرد. جایزه‌ی ۱۰۰ هزار دلاری این دوره از مسابقات در نوع خود بی‌سابقه بود و نفش مهمی در شهرت برند کارنا و ریزر داشت.

در نهایت، بحران‌های مالی و ترکیدن حباب دات‌کام در سال ۲۰۰۰ باعث شد تا شرکت کارنا تمامی نیروهای خود را اخراج کند و به نوعی ورشکست شود.

بازگشت با قدرت

پس از تعطیلی شرکت کارنا، مین-لیانگ که حاضر نبود از رویای طراحی محصولات برای گیمرهای دست بکشد، بار دیگر سراغ رابرت رفت تا این بار برند را تحت عنوان شرکتی انحصاری ثبت کند. آن‌ها امتیاز برند ریزر را در اختیار داشتند و در سال ۲۰۰۵ شرکت خود را به‌صورت رسمی ثبت کردند. مین وظیفه‌ی مدیریت اجرایی، مدیریت خلاقیت و طراحی محصولات را بر عهده داشت و رابرت به عنوان مدیر اصلی شرکت مشغول به کار شد. این دو نفر از همان ابتدا هدف خود را روی ایجاد انقلابی در دنیای گیمینگ متمرکز کردند.

مین از همان ابتدا بر این باور بود که یک شرکت تولید تجهیزات بازی ویدیویی باید حتما کارمندان گیمر داشته باشد. او شعار «For Gamers, By Gamers» را برای شرکت انتخاب کرد که تا به امروز هم به عنوان شعار اصلی ریزر شناخته می‌شود.

ریزر

Razer Diamondback، اولین محصول ریزر پس از تاسیس رسمی شرکت

اولین محصولی که پس از بازسازی گروه ریزر ساخته شد، Razer Diamondback بود. این محصول که بازطراحی ماوس گیمینگ قبلی بود، با همکاری مین و تعدادی از برترین مهندسان و طراحان صنعتی جهان تولید شد. دایاموندبک به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین تجهیزات گیمینگ جهان تبدیل شد. محصول انقلابی بعدی، Razer Copperhead بود که به عنوان اوین ماوس گیمینگ با دقت ۲۰۰۰dpi به بازار عرضه شد. پس از موفقیت دایاموندبک، کاپرهد نیز تحسین تمامی فعالات صنعت گیمینگ را به همراه داشت.

حضور جدی ریزر در رویدادهای جهانی با نمایشگاه CES سال ۲۰۰۶ شروع شد. آن‌ها با ماوس Tarantula به این رویداد رفتند و به جمع فینالست‌های برترین محصولات نمایشگاه راه یافتند. این ماوس قابلیت‌های بالایی داشت که هنوز هم به عنوان استانداردی در دنیای گیمینگ شناخته می‌شود.

ریزر

Razer Copperhead، اولین ماوس گیمینگ با دقت ۲۰۰۰dpi

همکاری با مایکروسافت

اولین همکاری این استارتاپ تازه تاسیس با یک شرکت بزرگ به همان سال ۲۰۰۶ باز می‌گردد. زمانی که تیم تحقیق و توسعه‌ی ریزر به کمک مایکروسافت رفتند تا اولین سخت‌افزار گیمینگ را برای این غول دنیای فناوری طراحی کنند. Microsoft Habu به عنوان نتیجه‌ی این همکاری ساخته شد و به عنوان اولین ماوس گیمینگ مایکروسافت به بازار عرضه شد. فناوری‌های استفاده شده در ساخت این محصول، همگی در آزمایشگاه‌های حرفه‌ای ریزر و با دقت محصولات اصلی این شرکت به کار گرفته شدند.

محصول دیگری که ریزر با همکاری مایکروسافت تولید کرد، کیبورد گیمینگ Reclusa بود که با حضور در نمایشگاه CES سال ۲۰۰۷، به عنوان یکی از بهترین محصولات انتخاب شد.

ریزر

اولین محصول همکاری ریزر و مایکروسافت

مایکروسافت یکی از شرکای همیشگی ریزر بوده و هست

سال ۲۰۰۶ برای ریزر با تولید چند محصول انقلابی دیگر نیز همراه بود. آنها اولین هدست گیمینگ خود را با نام Barracuda به بازار عرضه کردند. این محصول برای اولین بار از فناوری جانمایی ۵.۱ برای پخش صدای بازی‌ها استفاده می‌کرد. محصول موفق دیگر این استارتاپ در آن سال، ماوس DeathAdder بود که پس از سال‌ها تحقیقات ارگونومیک، با طراحی خاص و زیبا به بازار عرضه شد. DeathAdder نیز موفقیت ماوس‌های قبلی ریزر را در بازار تکرار کرد.

گسترش بازارهای بین‌المللی

ریزر در سال ۲۰۰۷ دفتری در سئول تاسیس کرد. هدف این شرکت از تاسیس دفتر سئول، ورود به پایتخت بازی‌های ویدیویی یعنی کره‌ی جنوبی بود تا با گیمرهای حرفه‌ای به منظور آزمایش محصولات شرکت همکاری کند. این اقدام ریزر، رقبای تازه تاسیس را نیز بر آن داشت که با شعارها و ادعاهای تبلیغاتی مشابه وارد عرصه شوند. بسیاری از آن‌ها مانند ریزر ادعا می‌کردند که محصولاتشان را با همکاری گیمرهای حرفه‌ای تولید می‌کنند. در این میان ریزر فعالیت خود را گسترش داد و بار دیگر محصولی خارق‌العاده به بازار عرضه کرد. Razer Lachesis محصولی بود که در این سال تولید شد و برای اولین بار از سنسور ۴۰۰۰dpi در آن استفاده شد. تا آن زمان هیچ ماوسی در بازار چنین دقتی نداشت و بار دیگر، ریزر مرزهای فناوری گیمینگ را جابجا کرد.

ریزر

Razer Lachesis، اولین ماوس گیمینگ جهان با دقت ۴۰۰۰dpi

پس از این ماوس، ریزر دو محصول دیگر نیز در آن سال به بازار عرضه کرد تا حضور خود را در صنعت تجهیزات جانبی جدی‌تر کند. کیبورد Lycosa و هدست Piranha، نام محصولاتی بودند که پس از عرضه توسط این شرکت، توسط بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای در مسابقات سراسری استفاده شدند و پس از مدتی، به ابزار الزامی اکثر گیمرها تبدیل شدند.

سلطه بر اروپا

پس از موفقیت‌های پی در پی سال‌های اولیه، شرکت تصمیم گرفت تا بازار رو به رشد اروپا را هدف قرار دهد. آن‌ها در سال ۲۰۰۸ ، پس از این که بسیاری از گیمرهای قاره‌ی سبز خواستار حضور جدی‌تر این برند در بازار شدند، ریزر دفتر خود را در هامبورگ آلمان تاسیس کرد.

تحهیزات صدای گیمینگ، یکی از حوزه‌های مورد علاقه‌ی همیشگی ریزر بوده است. ریزر برای تولید محصولات حرفه‌ای‌تر در این بخش، با شرکت بزرگ THX وارد همکاری شد. محصول این همکاری، اسپیکر Mako 2.1 بود که برای اولین بار فناوری‌های سیستم‌های صوتی حرفه‌ای با قیمت چندین میلیون دلار را به اسپیکرهای گیمینگ آورده بود.

در آن سال‌ها، ریزر به اسپانسرینگ مسابقات بازی‌های ویدیویی نیز ادامه می‌داد و به نامی آشنا برای تمامی بازیکنان حرفه‌ای این مسابقات تبدیل شده بود. یکی از نتایج مهم شرکت در این مسابقات، حمل مشعل المپیک ۲۰۰۸ پکن توسط دو نفر از بازیکنان تیم ریزر بود که شهرت این برند را در جهان بیشتر از گذشته کرد.

ریزر

اسپیکر Mako، حاصل همکاری ریزر با THX

یکی از تجهیزات جانبی مهم برای گیمرهای کامپیوترهای شخصی، ماوس پد است. ریزر با درک اهمین این قطعه، به تولید آن نیز مشغول شد و پد Goliathus را به بازار عرضه کرد. محصول دیگری که در سال ۲۰۰۸ توسط این استارتاپ نمونه به بازار عرضه شد، هدست حرفه‌ای Megalodon بود. این هدست نتیجه‌ی همکاری ریزر با شرکت‌های فعال در زمینه‌ی فناوری‌های نظامی بود. کیفیت صدای این هدست بسیار بالا بود و با قدرت پردازش بیش از ۸۰۰ درصد سیستم‌های صوتی فراگیر آن زمان کار می‌کرد. ریزر در همین سال تیم تحقیق و توسعه‌ی خود را گسترش داد و دفتر جدید آن‌ها در سن‌فرانسیسکو کالیفرنیا تاسیس شد.

اولین ماوس گیمینگ بی‌سیم جهان در سال ۲۰۰۹ با نام Mamba به بازار عرضه شد. البته موفقیت اصلی این برند در بازار بی‌سیم‌ها با محصول بعدی محقق شد. مین، با طراحی بسیار زیبا ماوس گیمینگ Orochi را به بازار عرضه کرد. این ماوس که لقب زیباترین محصول طراحی شده توسط مین را یدک می‌کشد، از قابلیت جالب اتصال به هر دو صورت بی‌سیم و با سیم بهره می‌برد.

ریزر برای افزایش محبوبیت خود در میان گیمرهای حرفه‌ای، هدف خود را بازیکنان بازی‌های آنلاین چندنفره تعیین کرد و در همان سال، Naga MMO را به‌صورت اختصاصی برای این دسته از گیمرها طراحی و تولید کرد. این شرکت که به عنوان تنها تولیدکننده‌ی حرفه‌ای محصولات گیمینگ با تیم تحقیق و توسعه‌ی مستقل فعالیت می‌کرد، ۲۰ میلیون دلار روی گسترش تیم یادشده سرمایه‌گذاری کرده و آزمایشگاه حرفه‌ای خود را در سنگاپور تاسیس کرد.

ریزر

ماوس مخصوص ریزر برای بازی‌های حرفه‌ای چندنفره و آنلاین

همکاری ریزر با مایکروسافت در این سال‌ها رنگ و بوی تازه‌ای گرفت. نمایشگاه CES 2010 مکانی بود که ریزر دسته‌ی بازی مخصوص XBOX 360 خود را با نام Onza معرفی کرد. یک هدست مخصوص این کنسول بازی با نام Razer Cimaera نیز در این نمایشگاه معرفی شد که نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی ریزر به حضور جدی در بازار کنسول‌ها بود. ریزر در سال‌های بعدی با شرکت‌های تولیدکننده‌ی بازی مشهوری نیز همکاری کرد. آن‌ها با شرکت‌های همچون بلیزارد، الکترونیک آرتز و دیزنی همکاری کردند و لوازم جانبی اختصاصی بازی‌های این شرک‌ها را به بازار عرضه کردند.

عرضه‌ی لوازم جانبی انحصاری بازی‌ها یکی از فعالیت‌های پرسود ریزر است

بازار بعدی هدف ریزر، دستگاه‌های قابل حمل بازی بود. آن‌ها طرح مفهومی دستگاه Switchblade را در نمایشگاه CES 2011 معرفی کردند که جوایز متعددی را از آن خود کرد. این کنسول قابل حمل ظاهری شبیه یک لپ‌تاپ کوچک دارد که تجربه‌ی همزمان بازی با کامپیوتر را در کنار قابل حمل بودن به بازیکن می‌دهد. این دستگاه از پردازنده‌ی اینتل اتم استفاده می‌کند و کیبورد آن بسته به بازی انجام شده، نورپردازی متغیری خواهد داشت.

لپتاپ و بازارهای مدرن دیگر

سال ۲۰۱۲ ریزر تصمیم بلندپروازانه‌ی دیگری گرفت و استارت ورود به بازار لپ‌تاپ‌ها را کلید زد. اولین محصول آن‌ها در این بازار، باز هم رکوردشکنی کرد و لقب باریک‌ترین لپتاپ گیمینگ دنیا را به خود اختاص داد. Razer Blade نام اولین لپ‌تاپ این شرکت بود که بعدها به سری کامل لپتاپ‌های آن‌ها تبدیل شد. سری‌های Stealth و Pro، از دیگر اعضای خانواده‌ی لپتاپ‌های ریزر هستند که به نوبه‌ی خود، سهم مناسبی از این بازار را در اختیار گرفتند.

ریزر

لپتاپ ریزر بلید، باریک‌ترین لپتاپ گیمینگ جهان

پس از عرضه‌ی لپ‌تاپ، ریزر تصمیم گرفت تا حضور خود در بازار نرم‌افزار را نیز جدی‌تر کند. با گسترش محبوبیت سیستم‌های رایانش و ذخیره‌سازی ابری، این شرکت محبوب گیمرها نیز با عرضه‌ی سرویس Razer Synapse به این بخش وارد شد.

بازار تبلت‌ها نیز از حضور این شرکت در امان نماند و Project Fiona به عنوان اولین تلاش ریز برای تولید تبلت گیمینگ معرفی شد. معرفی نهایی این تبلت به نمایشگاه CES 2013 موکول شد که با نام Razer Edge معرفی شد.

ریزر

Razer Nabu دستبند هوشمند ریزر با قابلیت تشکیل شبکه‌ی اجتماعی

با افزایش محبوبیت گجت‌های پوشیدنی، ریزر نیز به عنوان یک تولیدکننده‌ی سخت‌افزار در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت به این بازار وارد شود. محصول آن‌ها در این بخش از دنیای سخت افزار، Razer Nabu بود. این دستبند هوشمند علاوه بر امکانات دیگر گجت‌های پوشیدنی مانند نمایش اعلان و آنالیز فعالیت‌های ورزشی، مانند یک دستگاه ارتباطی نیز عمل می‌کند و صاحبان آن می‌توانند ارتباطی شبیه شبکه‌ی اجتماعی با هم داشته باشند.

عطش ریزر برای حضور در انواع بازارهای سخت‌افزاری پایان یافتنی نبود. آن‌ها در سال ۲۰۱۴، یک میکروفون حرفه‌ای با نام Razer Seirēn به بازار عرضه کردند که باز هم با طراحی و امکانات خاص، توانست توجه کارشناسان و کاربران حرفه‌ای را به خود جذب کند.

ریزر

مین-لیانگ تان، مغز متفکر طراحی و یکی از موسسان ریزر

با افزایش طیف محصولات، ریزر تصمیم گرفت تا فروشگاه‌های مستقیم خود را در کشورهای با مشتریان بالقوه تاسیس کند. تایوان، فیلیپین و تایلند، اولین مقاصد RazerStore بودند که در سال ۲۰۱۵ در این کشورهای تاسیس شدند. در سال‌های بعدی، آمریکا و چین نیز میزبان فروشگاه‌های ریزر شدند و کاربران در این کشورها نیز توانستند محصولات باکیفیت این برند را به‌صورت مستقیم خریداری کنند.

ریزر در سال‌های اخیر به حمایت از استارتاپ‌ها نیز مشغول شده است

در سال‌های اخیر، ریزر که خود به‌صورت یک استارتاپ شروع به کار کرده و به خوبی رشد کرده است، شرکتی برای جذب سرمایه‌ی استارتاپ‌ها با عنوان zVentures تاسیس کرده است. این شرکت سرمایه گذاری، سرمایه‌ی مورد نیاز استارتاپ‌ها را تا ۳۰ میلیون دلار تامین می‌کند. علاوه بر تاسیس این شرکت، ریزر در این سال‌ها با شرکت‌های متعددی همچون سونی و بازی‌سازان بزرگ دنیا همکاری داشته است.

آخرین سنگر تصاحب شده توسط ریزر، گوشی هوشمند است که آن هم با تمرکز روی گیمینگ به‌صورت حرفه‌ای و با قابلیت‌های فراوان به بازار عرضه شده است. ریزرفون یک گوشی هوشمند پرقدرت با امکانات سخت‌افزاری حرفه‌ای مخصوص گیمرها است.

ریزر فون / Razer Phone

ریزر فون، محصول بلندپروازانه‌ی ریزر در بازار گوشی‌های هوشمند

ریزر در حال حاضر در ۹ کشور جهان دفتر مدیریتی دارد و در کشورهای آمریکا و چین به عنوان برترین برند تجهیزات گیمینگ شناخته می‌شود. لوگوی این شرکت که به شکل سه سر مار است، یکی از مشهورترین لوگوها در دنیای بازی محسوب می‌شود. این شرکت توانسته با حضور قدرتمند در میان گیمرها، شبکه‌ای بزرگ از طرفداران را برای خود دست و پا کند که علاوه بر محصولات، بسیاری از محصولات تبلیغاتی این شرکت را نیز خریداری می‌کنند. ریزر با درک روحیه‌ی گیمرها و ساختار تیم‌محور آن‌ها، توانسته روز به روز بر تعداد طرفداران خود اضافه کند. این شبکه به قدری بزرگ شده که تعداد کاربران سرویس‌های نرم‌افزاری این شرکت را به بیش از ۳۵ میلیون نفر رسانده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات