وزیر ارتباطات: یک‌سوم خطوط تلفن، ظرفیت ارائه اینترنت بیش از ۲ مگابیت بر ثانیه را ندارند

شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات در برنامه‌ی دورهمی اعلام کرد که ۳۰ درصد خطوط تلفن ثابت، ظرفیت ارائه اینترنت با سرعت بیش از ۲ مگابیت را ندارند.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی با حضور در برنامه تلویزیونی دورهمی، درمورد اختلالات و عدم کیفیت سرویس‌های ارتباطی توضیح داد.

به گفته‌ی وی، یکی از مشکلات موجود بر سر راه آنتن‌دهی تلفن همراه، ممانعت مردم از نصب دکل‌های موبایل به دلیل داشتن ذهنیت غلط از آسیب‌زا و مضر بودن این آنتن‌ها است.

جهرمی گفت:

از سوی دیگر در زمینه توسعه فیبرنوری نیز مشکلاتی داریم و به‌طور کل اوضاع تلفن ثابت از موبایل بدتر است. هم‌اکنون ۳۰ درصد خطوط تلفن ثابت ظرفیت ارائه سرویس اینترنت بالاتر از ۲ مگابیت بر ثانیه ندارند و باید در این بخش سرمایه‌گذاری روی توسعه فیبر به‌جای سیم مسی انجام شود.

وزیر ارتباطات شاه کلید حل این دو مشکل را تعامل با شهرداری‌ها عنوان کرد و گفت اگر هر یک از ۳ اپراتور بخواهند برای خود در هرجا دکل بزنند، اقدامی منسوخ‌شده در کل دنیا است و باید به‌صورت واحد و در مکان‌هایی که از سوی شهرداری در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود این اقدام صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۲۴۲ شهر کشور پوشش موبایل پهن‌باند دارند، گفت:

در مردادماه امسال ۵۶ درصد شهرهای کشور مجهز به نسل چهارم موبایل بودند که در دهه فجر امسال این پوشش کامل شد و هم‌اکنون در کل کشور اینترنت موبایل نسل چهارم و سوم وجود دارد.

وزیر ارتباطات در مورد جمله معروف رئیس جمهور مبنی بر اینکه دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت، توضیح داد:

به معنای واقعی فیلترینگ دکمه ندارد و این سخن رئیس جمهور استعاره از تلاش دولت برای دسترسی آزاد مردم به اطلاعات است.

وی افزود:

دولت حافظ دسترسی مردم به فضای مجازی است و نماینده دولت در این زمینه، وزیر ارتباطات است. ما موافق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات هستیم.

جهرمی با تأکید براینکه در همه کشورهای دنیا فیلترینگ وجود دارد، ادامه داد:

باید توجه داشت که فضای مجازی عین فضای حقیقی است و هتک حیثیت همانطور که در فضای واقعی پسندیده نیست، در فضای مجازی نیز نیازمند برخورد قانونی است.

به گفته‌ی وی، در دنیا فضای مجازی در چندین لایه دسترسی تعریف شده است و قطعا محتوایی که در این فضا در اختیار کودک قرار می‌گیرد، متفاوت با سایر انواع محتوا است. اما در کشور ما این فضا یکنواخت و نیازمند تنظیم زیست بومی است که چارچوب‌های مختلف دسترسی را برای کاربران تعریف کند.

جهرمی با بیان اینکه نباید کار به جایی برسد که تنها راه حل، فیلترینگ باشد، اعلام کرد:

این فرآیند زمان‌بر است؛ اما ما در وزارت ارتباطات، در حال تهیه و طراحی زیست‌بوم فضای مجازی در سطوح مختلف دسترسی هستیم.

بر اساس گزارش وی، مردم از انتشار هتک حرمت و محتوای ضد دین و ضد مقدسات در فضای مجازی گلایه‌مندند؛ البته همین مردم با بستن کلی سرویس و محدود کردن دسترسی عادی به سرویس نیز مخالفند. به همین دلیل این زیست‌بوم باید به‌گونه‌ای تهیه شود که فضای مثبت به حداکثر برسد و دسترسی قانونی و آزاد به این فضا فراهم شود.

وزیر ارتباطات اضافه کرد:

اختیار فیلترینگ در دست ما نیست؛ اما رئیس جمهور کتبا و شفاها در جلسات مختلف از ما خواسته که دسترسی آزاد مردم به اطلاعات را با تهیه زیست‌بوم فضای مجازی فراهم کنیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه فضای مجازی آغشته به موضوعات سیاسی شده است و با انتقاد از مدل فضای رسانه‌ای ایجادشده در کشور، گفت:

در دنیا فضای پیام‌رسانها با فضای رسانه‌ها کاملا متفاوت است و مردم از اپلیکیشنی مانند واتساپ برای ارتباطات معمولی و هماهنگی کاری استفاده می‌کنند؛ اما در کشور ما تلگرام به یک رسانه تبدیل شده است.

وی با تأکید براینکه این مدل بدترین مدل رسانه‌ای و یکطرفه است، اضافه کرد:

امروز در دنیا فضای رسانه‌ایِ یکطرفه به اتمام رسیده و این درحالی است که ما در کشور شاهد فعال شدن رسانه‌های اجتماعی در این فضا هستیم. این موضوع سبب شده تا اثرگذاری محتوای تبادل‌شده در این فضا، فقط روی مردم خودمان باشد و تمامی کسانی که با نظام ما مشکل دارند نیز در این فضا حضور داشته باشند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات