عضویت در شتاب‌دهنده؛ ابزاری مناسب برای پیشرفت سریع استارتاپ

شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
استارتاپ‌ها معمولا با پیوستن به شرکت‌های شتاب‌دهنده، می‌توانند بهبود چشمگیری در عملکرد خود ایجاد کنند.
تبلیغات

شما صاحب یک استارتاپ هستید، ولی هنوز در نقطه‌ای قرار دارید که می‌توانید از مشورت، هدایت و کمی سرمایه استفاده کنید. این موقع همان زمانی است که درمورد شتاب‌دهنده‌های سراسر کشور اخباری می‌شنوید. درواقع این شتاب‌دهنده‌ها برنامه‌هایی سه تا چهار ماهه پیشنهاد می‌دهند تا شما را به اهداف کوتاه‌مدت برسانند. اگر هنوز هم در مورد رفتن به‌سوی این مسیر دچار تردید هستید، به ۱۲ دلیل زیر برای عضویت در شتاب‌دهنده‌ها توجه کنید.

عملی کردن یک استارتاپ می‌تواند کاری سخت و چالش‌برانگیز باشد؛ به‌همین دلیل یک شتاب‌دهنده می‌تواند به‌ کمک شما بیاید. وقتی تحت‌ نظر یک شتاب‌دهنده کار می‌کنید، ازطرف مربیان و مشاوران و همچنین کسانی‌که اسپانسرینگ شما را در این شتاب‌دهنده بر عهده دارند، حمایت می‌شوید. آن‌ها علاوه‌ بر حمایت احساسی می‌توانند در زمینه‌های هدایت کردن، تجربه و دانش نیز به شما کمک کنند. همچنین از حمایت سایر مؤسسان در برنامه‌ی شتاب‌دهنده برخوردار هستید.

۲. فهرست کاملی از فعالیت‌ها

ممکن است برنامه‌ی شتاب‌دهنده به‌ نظر کوتاه برسد، ولی همین چند ماه هم پر از فعالیت‌هایی است که به شما و استارتاپ سود می‌رساند. البته برنامه‌های شتاب‌دهنده متنوع‌اند؛ ولی بازهم یک برنامه عادی و رایج می‌تواند مشمول مواردی همچون ملاقات با مربیان و مشاوران، جلسات بازخوردی، ارائه‌های روزآورد یا دمودی (روزی‌ که شتاب‌دهنده‌، استارتاپ‌ را به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کند)، شبکه‌سازی و فعالیت‌های اجتماعی باشد. اطلاعات زیادی می‌توان ازطریق این موارد به‌ دست آورد و آن‌ها را مستقیما در استارتاپ به‌ کار برد.

۳. دسترسی‌ سرمایه‌گذار

 برنامه‌های شتاب‌دهنده زیاد حول محور سرمایه‌گذاری نمی‌چرخند؛ ولی می‌توانند شما را مستقیما به سرمایه‌گذاران علاقه‌مندی مرتبط کنند که به‌ امید کشف استعدادهای بزرگ بعدی سراغ شتاب‌دهنده‌ها می‌آیند. بسیاری‌ از سرمایه‌گذاران در روز‌های دموی شتاب‌دهنده‌ها، به کنفرانس‌ها دعوت می‌شوند تا استارتاپ‌ها را از نزدیک تماشا کنند.  

پول

حتی فرصت این پیش می‌آید که ملاقاتی هم با این سرمایه‌گذاران داشته باشید. این فرصت می‌تواند دری به‌ سوی جذب سرمایه برای شما باز کند؛ مخصوصا وقتی سرمایه‌گذاران ببینند که برنامه شتاب‌دهنده در توسعه‌ی استارتاپ به شما کمک کرده است و پتانسیل بازگشت سرمایه در استارتاپ شما وجود دارد.

۴. دانش سریع

برنامه‌ی شتاب‌دهنده‌ی حاوی اطلاعات فشرده‌ای است که از سال‌ها تجربه و مهارت مدیر شتاب‌دهنده یا مربیان آن حاصل می‌شود. این نوع اطلاعات فشرده و متمرکز به‌ شما اجازه می‌دهد سرعت کار خود را در استارتاپ بالا ببرید. شما به‌جای اینکه خودتان این تجارب و مهارت‌ها را کسب کنید، باید از دانشی که آن‌ها طی سال‌ها اندوخته‌اند، بهره ببرید و استارتاپ خودتان را به‌ روشی استراتژیک و حساب‌شده‌تر آغاز کنید. مشخصا این کار شانس موفقیت را افزایش می‌دهد.

۵. دروازه‌ای به‌ سوی مشتریان آینده

مخاطبان هدف با وارد شدن‌ به شتاب‌دهنده‌ها در روزهای دمو، درمورد کاری که برای پروژه‌تان انجام می‌دهید بیشتر می‌شنوند. این موضوع باعث ایجاد شدن یک آوازه و همهمه درمورد استارتاپ شما می شود. تبلیغات بیشتر درمورد استارتاپ می‌تواند به‌شما کمک کند تا به کارتان اعتبار ببخشید و هم یک جدول زمانی در اختیار شما قرار می‌دهد تا با استفاده‌ از آن به‌ سمت آماده کردن مشتریان آینده‌ی خود بروید. تعامل‌ با افراد در روزهای دمو یا ازطریق سایر کانال‌ها، باعث هدایت شما به‌ مسیر صحیح می‌شود و همچنین برای توسعه برند و شناخته‌شدن به شما کمک می‌کند.

۶. توسعه‌ی مهارت‌ها

برنامه‌ی شتاب‌دهنده روی آموزش مهارت‌ها به شما تمرکز دارد. این مهارت‌ها برای اداره‌ی یک کسب‌وکار ضروری هستند و عبارتند از مهارت‌های فروش و بازاریابی، ارتباطاتی، مالی و حتی چند مهارت فنی. شتاب‌دهنده‌های بزرگ جهان تلاش می‌کنن علاوه بر مهارت‌های مفید برای مؤسسان استارتاپ، اعضای تیم‌ها را نیز بیش از پیش پرورش دهند.

مهارت های آیتی

وارنر بکستر، رئیس و مدیرعامل شتاب‌دهنده‌ی آمارن، می‌گوید خود این شرکت نیز از طریق برنامه‌ی شتاب‌دهنده درحال یادگیری است. او توضیح می‌دهد:

برای آمارن، شراکت‌ با استارتاپ‌ها ازطریق برنامه‌ی شتاب‌دهنده‌ی آمارن تنها برای کشف نوآوری‌ها و فناوری‌های شخصی‌ جدید نیست؛ بلکه یادگیری مهارت‌های جدید و کشف فرصت‌های تازه، برای ما و شرکای استارتاپی به یک اندازه مهم است.

شتاب‌دهنده‌ها همچنین به‌ شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های خودتان را با سایر مؤسسانی که در گروه برنامه‌ یکسانی حضور دارند به‌ اشتراک بگذارید. این مؤسسات یک زمینه‌ی آزمایش و بررسی بزرگ برای شما فراهم می‌کنند تا همین مهارت‌ها را بعدا در تیم خودتان پیاده کنید و گسترش دهید.

۷. مدیریت ریسک و خطر

خطر شکست، ذهن هر مؤسس استارتاپی را به‌ خود مشغول می‌کند و شبیه‌ به این است که شرایط همگی به ضرر شما هستند و خطر و ریسک در هر زمینه‌ای که به‌ سمت آن بروید، وجود دارد؛ زمینه‌هایی همچون بازاری که وارد آن می‌شوید، محصولی که ارائه می‌دهید و ایده و مفهومی که می‌فروشید.

رهان‌یار‌خان، یکی‌ از شرکا و مدیران Orios Venture Partners در مقاله‌ای در اینترپرنر هندوستان گفت:

یک استارتاپ برای اینکه موفق شود باید اقدامات متنوعی از جمله توسعه‌ی محصول، قیمت‌گذاری، فناوری، عملیات‌، خدمات مشتری، بازاریابی، امور مالی و مدیریت منابع انسانی را به‌طور منسجم انجام دهد. اجرای هریک از این عناصر، تأثیر مستقیمی بر عملکرد سرمایه‌‌گذاری خطر‌پذیر دارد.

یک شتاب‌دهنده می‌تواند خطراتی را شناسایی کند که ایده‌ی شما را تهدید می‌کنند و به‌شما در به‌ حداقل‌ رساندن آن‌ها کمک کند. همچنین موارد موجود در برنامه‌ی شتاب‌دهی، می‌توانند مسیر درست را برای مدیریت مؤثر این ریسک‌ها و خطرات به‌ شما نشان دهند.

۸. یک تصویر بزرگ‌تر و یک چشم‌انداز طولانی‌مدت

برای مؤسسان و مخصوصا کسانی که برای اولین بار استارتاپ تأسیس می‌کنند، دیدن چشم‌اندازهای فراتر از ۶ ماه تا یک سال، کاری غیر ممکن به‌ نظر می‌رسد. با این حال کار کردن با تمرکز روی یک چشم‌انداز و نتیجه‌ی طولانی‌مدت، برای افراد حیاتی است. شتاب‌دهنده‌ها در دیدن آینده‌ی کاری به‌ شما کمک می‌کنند.

مشاوران و مربیان برنامه‌های شتاب‌دهنده می‌توانند به‌ شما در دیدن پیچیدگی آینده کمک کنند و شما را به مسیر صحیح برای مقابله با این پیچیدگی‌ها هدایت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از شما سؤالاتی بپرسند و شما را به‌سمت تفکر درمورد تصویر بزرگ‌تر بکشانند و سپس ابزار و تاکتیک‌های رسیدن‌ به آن را دراختیارتان قرار دهند.

حتی استارتاپ‌هایی که در حال تبدیل شدن‌ به یک کسب‌وکار واقعی هستند، باید به‌ سمت یک شتاب‌دهنده بروند

۹. تخته پرش

یک شتاب‌دهنده می‌تواند در تمامی فازهای رشد استارتاپ‌ها به آن‌ها کمک کند. حتی استارتاپ‌هایی که ‌به‌احتمال زیاد درحال تبدیل شدن‌ به یک کسب‌وکار واقعی هستند باید به‌سمت یک شتاب‌دهنده بروند. ممکن است این استارتاپ‌ها به یک مشکل بربخورند یا به یک نقطه‌ی حیاتی رشد و مقیاس‌دهی برسند. شتاب‌دهنده مانند یک مربی شخصی به این استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا به سطح بعدی برسند؛ سطحی که خود استارتاپ‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند به آن دست یابند. استارتاپ‌ها می‌توانند از شتاب‌دهنده و تخصص آن برای شروع ارائه یک محصول متنوع یا توسعه‌ی کار به یک بازار جدید کمک بگیرند.

۱۰. شتاب‌دهنده‌ای برای همه

شتاب‌دهنده‌ها تنها یک مدل یا فرمت و قالب ارائه نمی‌دهند. رشد در برنامه‌های شتاب‌دهنده یعنی راهنمایی وجود دارد که بیشتر‌ از بقیه در تشخیص مرحله‌ی رشد، موقعیت، صنعت، سطح نظارت و دخالت مطلوب، نتیجه‌ی دلخواه یا هر فاکتوری که برای شما مهم است، کمک می‌کند. نتیجه‌ی این کمک به‌ وجود آمدن یک محیط جذاب است که به استارتاپ ‌شما برای رونق گرفتن کمک خواهد کرد.

۱۱. انگیزه و روحیه

محیط جمعی و همکاری‌مدارانه‌ی موجود در شتاب‌دهنده‌ها مطمئنا باعث ادامه دادن مسیر توسط شما می‌شود. تعامل‌ با مؤسسان دیگر یک نیروی انگیزشی قدرتمند است. وقتی از تردید‌ها و چالش‌های این مؤسسان آگاه شوید، آن‌ها را به‌ خودتان بسط می‌دهید و متوجه می‌شوید که غلبه‌ بر تمامی این تردیدها و چالش‌ها امکان‌پذیر است و می‌توانید با همکاری دیگران، موانع مربوطه را از سر راه بردارید.

انگیزه‌ی کارمندان

۱۲. ادامه حمایت‌ها حتی بعد از پایان برنامه

اینکه برنامه‌ی شتاب‌دهنده پس‌ از چند ماه تمام می‌شود به‌ معنی پایان حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آن‌ نیست. دوستی‌ها و روابط طولانی‌مدتی در شتاب‌دهنده‌ها شکل می‌گیرد و همیشه شبکه‌ای از افراد وجود دارد که از آن‌ها کمک بگیرید (برای جستجوی استعداد، پیدا کردن سرمایه‌گذار یا گرفتن بازخورد) و شما می‌توانید با ادامه‌ی راه استارتاپ‌ یا گرفتن هر پروژه‌ای درآینده از این حمایت‌ها بهره ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات