نگاه عمیق به سوپراسپرت میلیون دلاری مک‌ لارن سنا

یک‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
سوپراسپرت مک‌لارن سنا در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ اولین بار به طور رسمی رونمایی شد؛ در این مقاله نگاهی به گران‌ترین محصول تاریخ مک‌لارن خواهیم داشت.
تبلیغات

اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی از سوپراسپرت مک‌لارن سنا داشته باشید، باید به منطقه وُکینگ (Woking) درست در جنوب شرقی لندن بروید. در آن‌جا مرکز فناوری بریتانیایی مک‌لارن را پیدا خواهید کرد، که مقر اصلی طراحی ابرخودروی سنا به شمار می‌رود. جایی که به نظر می‌رسد شبیه فیلم‌های علمی تخیلی باشد، حالا به حومه پایتخت انگلیس تبدیل شده است؛ این‌جا در حقیقت محل تولید خودروهای جاده‌ای دست‌ساز و خانه تیم فرمول یک مک‌لارن است. ساختار کلیوی شکل، شیشه سرتاسری (از کف تا سقف) را در اطراف استخر آب آرام می‌پوشاند که به منظور خنک‌سازی مکانیک‌ها هنگام استفاده از تونل باد بزرگ استفاده می‌شود.

این‌جا مکانی است که یکی از اصیل‌ترین خودروهای سوپراسپرت جاده‌ای جهان در آن تولید می‌شود. پیشرانه ۴.۰ لیتری خورجینی هشت سیلندر که روی دو قسمت فیبر کربنی سبک سوار شده است، ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند در حالی که وزن کلی خودرو تنها ۱۱۱۶ کیلوگرم است. و البته جایی است که فرناندو آلونسو راننده معروف فرمول یک بارها در آن‌ حضور پیدا کرده و برای مراسم پیش از شروع فصل مصاحبه می‌کند. وقتی تعجب می‌کنید که بدانید مک‌لارن یادبودی از آلونسو در این جا قرار داده تا به بازدیدکنندگان یادآوری کند که مک‌لارن طی ۵۰ سال گذشته در عرصه ورزش و مسابقات فرمول یک حضور فعالی داشته است.

McLaren Senna supercar / ابرخودروی سوپراسپرت مک‌لارن سنا

مارک رابرتز، مدیر طراحی مک‌لارن می‌گوید:

برای ما این بسیار لذت‌بخش است که بتوانیم زمان ارزشمند خود را با یک خودروی واقعی، صرف کنیم. با خرید سوپراسپرت مک‌لارن سنا، خریداران خیلی ضرر نمی‌کنند؛ تمام قطعاتی که وزن خودرو را افزایش می‌دهند تعدیل شده و با استفاده از فیبر کربنی کاهش وزن پیدا کرده‌اند. مک‌لارن سنا مانند یک سلول مسافرتی به نظر می‌رسد که در فیبر کربن پیچیده شد و بال بزرگی نیز در عقب دارد. عملکرد خودرو نشان از ساختار مستحکم و اسکلت قوی در زیر بدنه دارد و به خوبی توانایی‌های اسپرت آن را برای علاقه‌مندان بروز می‌دهد.
McLaren Senna supercar / ابرخودروی سوپراسپرت مک‌لارن سنا

ابرخودروی مک‌لارن سنا بیش‌تر با عملکرد عالی و فوق‌العاده سروکار دارد و در انتهای لیست بلندبالایی از خودروهای جاده‌ای مک‌لارن قرار دارد که طی ۲۵ سال تولید شده‌اند. اولین آن‌ها خودروی انقلابی سه سرنشین مک‌لارن F1 بود و سپس P1 که در سال ۲۰۱۲ تولید شد؛ این رویه با تولید سری اسپرت مک‌لارن 570S دنبال شد و سرانجام با ظهور سری سوپراسپرت 720S به اوج خود رسید. حالا با تولید سوپراسپرت مک‌لارن سنا از خانواده سری آلتیمیت (Ultimate)، شاهد یکی از بهترین و کارآمدترین نسل از خودروهای اسپرت جاده‌ای هستیم.

McLaren Senna supercar / ابرخودروی سوپراسپرت مک‌لارن سنا

دن پری ویلیامز درباره این ابرخودرو توضیح می‌دهد:

بیش‌تر عملکرد مک‌لارن سنا به دلیل فرم عالی بدنه خودرو است؛ ظاهر بدنه بسیار چسبناک‌تر از عکس‌هایش به نظر می‌رسد. هوا در اطراف ورودی جلو و از طریق اسپلیتر مکیده می‌شود و از طریق گلگیر جلو، بر آیرودینامیک سوپراسپرت تاثیر مناسب می‌گذارد. طراحی درهای خودرو به گونه‌ای است که جریان هوا را تسریع می‌بخشد و آن را به خوبی در راستای بدنه خودرو هدایت می‌کند. ما تا جایی که امکان داشت، درهای خودرو را در داخل ساختار بدنه قرار دادیم تا کمک بیش‌تری از نظر آیرودینامیکی انجام دهد.
McLaren Senna supercar / ابرخودروی سوپراسپرت مک‌لارن سنا

این یکی از تکنیک‌های بسیاری است که تیم طراحی ابرخودروی مک‌لارن سنا برای تولید ۸۰۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین در خودرو به کار گرفته است؛ چیزی که خودرو را در سر پیچ‌ها به جاده می‌چسباند و کلید عملکرد آن به شمار می‌رود. خودرو در هر شرایطی قادر است نیروی چسبندگی بالایی با سطح جاده داشته باشد و این دقیقا شبیه عملکرد یک خودرو مسابقه فرمول یک است. همچنین از بال عقب شبیه تخته اسکی آبی، کمک گرفته می‌شود که حدود ۱۲۰ سانتی‌متر از زمین فاصله دارد. خودرو دارای اجزای فعال، قابل هدایت و آیرودینامیکی است که جریان هوا را منحرف کرده و از آن برای کمک به حرکت استفاده می‌کنند؛ البته همین قطعات هنگامی که نیاز نباشد می‌توانند به راحتی اجازه عبور هوا را بدهند.

McLaren Senna supercar / ابرخودروی سوپراسپرت مک‌لارن سنا

رابرتز می‌گوید:

در فضای داخلی، یکی از چند شاهکار طراحی مک‌لارن سنا جلب توجه می‌کند؛ به لطف پنل شیشه‌ای در قسمت پایین بدنه، می‌توان به طور مستقیم بیرون را مشاهده کرد. علاوه بر آن شما در داخل آن احساس می‌کنید که به عنوان یکی از اجزای خودرو هستید؛ هنگامی که حتی با سرعت کم در پیست یا جاده حرکت می‌کنید، عبور مناظر از کنار و عقب که هر لحظه از خودرو دور می‌شود حس هیجان فزاینده‌ای از رانندگی به سرنشین می‌چشاند.

از آنجا که سوپراسپرت مک‌لارن سنا خودرویی است که برای رانندگی پیست و جاده‌های عمومی طراحی شده است، فضای داخلی با یک کلاه ایمنی مجهز شده است. صفحه نمایش مرکزی همراه با دکمه‌های کنترلی برای رادیو و سیستم گرمایشی، بالا قرار گرفته است در هر شرایطی قابل مشاهده باشد.دکمه‌های پارک، معکوس و خنثی به پایین صندلی راننده متصل می‌شوند، به طوری که هنگام انجام عمل کشیدن قابل دسترس هستند و همیشه زیر دست راننده قرار می‌گیرند.

نکته کاربردی دیگر این‌که فضایی برای نگهداری دو کلاه و لباس ایمنی پشت صندلی‌ها وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید این خودرو برای خرید هفتگی طراحی نشده است و از نظر رابرتز بیش‌تر یک خودروی مسابقه‌ای درجه یک محسوب می‌شود. سوپراسپرت مک‌لارن سنا اولین نمایش رسمی خود را هفته گذشته در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ پشت سر گذاشت. طبق برنامه‌ریزی‌های مک‌لارن قرار است ۵۰۰ مدل تولیدی از مک‌لارن سنا ساخته شود، اما هنوز جزئیات بیش‌تری در مورد آن منتشر نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات