مقایسه اندازه تراشه‌های پرچم‌دار کوالکام، سامسونگ، هواوی و اپل

شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
وب‌سایت Tech Insights اخیرا تصویر جالبی از مقایسه‌ی اندازه‌ی ۴ تراشه‌ی مطرح گوشی‌ هوشمند منتشر کرده است.
تبلیغات

در حال حاضر، ۴ تراشه‌ی پرچم‌دار عمده در بازار گوشی‌ هوشمند وجود دارد؛ اسنپدراگون کوالکام، اکسینوس سامسونگ، کرین هواوی و سری A اپل. از بین این‌ها، سه مدل آخر به‌ ترتیب در گوشی‌های پرچم‌دار شرکت‌های نام‌برده به‌کار گرفته شده‌اند. اپل که قطعا تمایلی به سهیم شدن پردازنده‌ی خود با دیگر شرکت‌ها ندارد و سامسونگ و هواوی نیز تقریبا از همین سیاست پیروی می‌کنند؛ ولی تراشه‌های پرچم‌دار کوالکام در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وب‌سایت‌های نقد و بررسی هنگام مقایسه‌ی تراشه‌ها با یکدیگر، معمولا میزان مصرف انرژی آن‌ها را به‌عنوان یک عامل مهم در میزان عمر باتری مورد توجه قرار می‌دهند. بهره‌گیری از نانومتر کمتر در فرآیند ساخت تراشه در رسیدن به این هدف کمک می‌کند و در تثبیت دیگر ویژگی مهم تراشه نیز تأثیرگذار است. در واقع قیمت یک تراشه (صرف نظر از هزینه‌های پتنت) با اندازه‌ی آن تناسب دارد.

این مسئله، یافتن تعادل مناسب بین قدرت پردازنده، عملکرد گرافیکی و دیگر ویژگی‌ها از جمله پردازشگر تصویر، شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی و ... را پیچیده و دشوار می‌کند.

وب‌سایت Tech Insights اخیرا تصویر ۴ تراشه‌ی مطرح بازار را با شرح توضیحاتی منتشر کرده است. با نگاه به شرح این تصویر می‌توان دریافت که اسنپدراگون ۸۴۵ در مقایسه با اکسینوس ۹۸۱۰ نزدیک به ۲۵ درصد اندازه‌ی کوچک‌تری دارد و اپل A11 بایونیک حتی از تراشه‌ی کوالکام نیز کوچک‌تر است؛ اما این مدل تنها تراشه‌ی بدون مودم محسوب می‌شود. اندازه‌ی تراشه‌ی ساخت هواوی تقریبا بین ۳ مدل دیگر است.

در جدول زیر اندازه‌ی دقیق تراشه‌ها آورده شده است (اندازه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ تقریبی است.)

تراشه

اندازه

اکسینوس ۹۸۱۰

۱۱۸.۹۴ میلی‌متر مربع

کرین ۹۷۰

۹۶.۷۲ میلی‌متر مربع

اسنپدراگون ۸۴۵

۹۱ میلی‌متر مربع

A11 بایونیک (بدون احتساب مودم خارجی)

۸۷.۶۶ میلی‌متر مربع

در بحث توان پردازشی، مقایسه‌ی عملکرد این تراشه‌ها در آزمون‌های مختلف بنچمارک را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

Comparing the flagship chipsets
Comparing the flagship chipsets
Comparing the flagship chipsets
Comparing the flagship chipsets
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات