آمازون در جایگاه دومین شرکت ارزشمند آمریکا قرار گرفت

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آمازون موفق شد در روز سه‌شنبه، آلفابت (شرکت مادر گوگل) را در بازار بورس ایالات متحده پشت سر بگذارد و تبدیل به دومین شرکت ارزشمند این کشور شود.
تبلیغات

بازار بورس ایالات متحده در روز سه‌شنبه شاهد اتفاق عجیبی بود؛ آمازون توانست با پشت سر گذاشتن گوگل، در جایگاه دومین شرکت ارزشمند آمریکا قرار بگیرد. هر سهم آمازون با رشد ۲.۶۹ درصدی به قیمت ۱۵۸۶.۵۱ دلار رسید و این شرکت اکنون ۷۶۸ میلیارد دلار ارزش دارد. به نظر می‌رسد کارگزاران وال استریت، اعتماد زیادی به کسب و کارهای جانبی این شرکت از جمله پردازش ابری دارند و همین امر موجب افزایش ارزش سهام آن شده است.

در سوی دیگر آلفابت روز چندان خوبی را سپری نکرد و ۰.۳۹ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد. ارزش کلی شرکت مادر گوگل اکنون به ۷۶۲ میلیارد دلار رسیده است و پس از آمازون در جایگاه سوم قرار دارد. رسوایی اخیر فیسبوک و سوءاستفاده از اطلاعات ۵۰ میلیون کاربر این شبکه‌ی اجتماعی، بر گوگل نیز تأثیرگذار بوده و به‌طور کلی تنش بسیاری در وال استریت ایجاد کرده است. در حال حاضر بخش عمده تبلیغات آنلاین در اختیار فیسبوک و گوگل است و به همین دلیل نظارت دولت آمریکا بر این دو شرکت افزایش زیادی پیدا کرده و انتقاد‌هایی جدی نیز به نحوه استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده کاربران از سوی دولت و افکار عمومی به آن‌ها وارد شده است.

سهام آمازون در یک سال اخیر حدود ۸۱ درصد رشد داشته است و با افزایش محبوبیت خرید آنلاین از سوی کاربران، موفقیت این شرکت هر روز بیشتر می‌شود. هم‌چنین بسیاری از شرکت‌ها علاقه‌مند به انتقال پردازش‌های خود به سرویس‌های ابری هستند و آمازون یکی از سرویس‌دهندگان پیشرو در این زمینه محسوب می‌شود. تیم گریسکی که یکی از تحلیل‌گران سرمایه‌گذاری در نیویورک است، اعتقاد دارد آمازون می‌تواند در آینده ارزشی بیشتر از اپل داشته باشد؛ زیرا این شرکت از درآمد خود به‌صورت پیوسته برای خلق و توسعه کسب و کارهای جدید استفاده می‌کند. آمازون در ماه فوریه موفق شد رتبه سوم شرکت‌های ارزشمند آمریکا را از چنگال مایکروسافت خارج کند. در حال حاضر اپل به‌عنوان ارزشمندترین شرکت جهان با رقم ۸۸۹ میلیارد دلار شناخته می‌شود. هم‌چنین رقابتی برای رسیدن به رقم ۱ تریلیون دلار میان غول‌های فناوری در جریان است.

البته موفقیت آمازون در سال گذشته نمی‌تواند دلیل محکمی برای ادامه این روند در آینده باشد. طبق بسیاری از استانداردها، افزایش چشمگیر آمازون در این بازه زمانی کوتاه بسیار غیر عادی و استثنایی به نظر می‌رسد. اما اگر سیر صعودی ارزش سهام این شرکت هم‌چنان ادامه پیدا کند، در ماه آگوست (اواسط مرداد تا اوایل شهریور) آمازون به اولین شرکت تریلیون دلاری جهان تبدیل خواهد شد و اگر رشد سهام اپل نیز ادامه داشته باشد، این شرکت یک ماه دیرتر از آمازون به رقم یک تریلیون دلار دست پیدا خواهد کرد. اپل در یک سال گذشته شاهد ۲۵ درصد رشد ارزش خود بوده است. سهام گوگل نیز در سال ۲۰۱۸ تنها ۴ درصد رشد داشته؛ اما نسبت به سال گذشته، ۲۶ درصد افزایش تجربه کرده است. گفته می‌شود بیشتر تحلیل‌گران، ارزش احتمالی این سه شرکت بزرگ را در آینده به ترتیب ۸۲۳ میلیارد دلار برای آمازون، ۹۱۴ میلیارد برای گوگل و ۹۸۹ میلیارد برای اپل پیش‌بینی می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات