چرا خطر حمله قلبی در صبح‌ها بیشتر است

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
بیماران قلبی عروقی همواره در معرض خطر بالای حمله‌ی قلبی قرار دارند. بر اساس یک پژوهش جدید، این بیماران در اوایل صبح در معرض خطر بالاتری هستند.
تبلیغات

بیماری‌ قلبی و عروقی در واقع اصطلاح جامعی است که به شماری از بیماری‌ها اشاره دارد که موجب تنگی یا انسداد رگ‌های خونی منتهی به قلب می‌شوند. مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی همواره در معرض حمله‌ی قلبی قرار دارند، اکنون بر اساس یک پژوهش جدید، این بیماران در اوایل صبح در معرض خطر بالاتری برای حمله قلبی قرار دارند. این روند به‌دلیل ساعت طبیعی بدن رخ می‌دهد. ساعت بدن با استفاده از علائمی بیرونی مانند نور روز و تاریکی شب و همچنین عملکردهای روزانه‌ی ما مانند خوردن و خوابیدن تنظیم می‌شود.

پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که این ساعت طبیعی روی سیستم دفاعی بدن ما هم تأثیر می‌گذارد؛ از جمله توانایی بدن در پاسخ دادن به آسیب‌ها در زمان‌های مختلف. برای بیماران قلبی و عروقی، سیستم دفاعی بدن در ساعات صبح کمتر فعال است و با افزایش خطر لخته شدن خون، در نهایت به حمله‌ی قلبی ختم می‌شود. در این پژوهش جدید که توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه کوئین مری لندن انجام گرفته است، پژوهشگران یک گروه خاص از مولکول‌های موسوم به SPM را مورد بررسی قرار دادند. SPM-ها از اسیدهای چرب امگا ۳ تولید می‌شوند و در دوره‌های التهاب نقش گلبول‌های سفید خون و پلاکت‌ها را ایفا می‌کنند. پژوهشگران در این پژوهش، در آزمایش خود از نمونه خون ۲۳ شرکت‌کننده، ۷ فرد سالم و ۱۶ بیمار مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بهره بردند. همچنین این نمونه‌ها در زمان‌های مختلفی از روز جمع‌آوری شده بودند.

سیستم دفاعی بدن در ساعات صبح کم‌تر فعال است و با افزایش خطر لخته شدن خون، در نهایت به حمله قلبی می‌شود

پژوهشگران دریافتند که سطح SPM در خون افرادی که به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا نیستند، در صبح افزایش می‌یابد که به حفظ گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها کمک می‌کند. سطح SPM-ها برای کسانی که از بیماری‌های قلبی و عروقی رنج می‌برند، به‌طور چشم‌گیری پایین‌تر است. این امر موجب افزایش فعالیت سلول‌های خونی و ایجاد خوشه‌های گلبول‌ سفید و پلاکت‌ می‌شود که می‌تواند به‌ تشکیل لخته‌های خون و التهاب در رگ‌های خونی کمک کند. دکتر جسمن دالی، پژوهشگر ارشد این پژوهش، می‌گوید:

برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، در هنگام صبح و درست قبل از خارج شدن از رختخواب، افزایش ضربان قلب همراه با سایر تغییرات در جریان خون موجب فعال شدن سلول‌ها در جریان خون می‌شود. این روند منجر به تشکیل لخته‌های کوچکی می‌شود که ممکن است منجر به انسداد رگ‌های خونی و در نتیجه حمله قلبی یا سکته مغزی شود. وقتی کشف کردیم که یک گروه کوچک مولکول‌های اسید چرب ضروری که پیش‌تر تصور می‌شد اهمیتی ندارند، این پروسه‌ی فعال‌سازی سلول حیاتی را کنترل می کنند، واقعا شگفت زده شدیم. این به ما کمک می‌کند تا بدانیم که بیماری‌های قلبی عروقی چگونه ممکن است رخ دهند و همچنین روش‌های بالقوه جدیدی برای شناسایی، درمان و پیشگیری از این بیماری‌ها توسعه دهیم.

پژوهشگران همچنین تلاش کردند که سطوح SPM در بیماران قلبی و عروقی را جایگزین کنند تا موجب بهبود رفتار سلول و کاهش التهاب در سلول‌های خونی شود. پژوهشگران اعلام کردند که برای آزمایش درمان‌های مناسب برای حفظ سطح SPM در این بیماران نیاز به پژوهش‌های بیشتری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات