رجیستری و هر آنچه درباره آن باید بدانید؛ مصاحبه زومیت با قائم مقام دفتر هواوی

جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
مصاحبه‌ی زومیت با بابک فیاض، قائم مقام دفتر هواوی در خصوص طرح رجیستری و هر آنچه کاربران هنگام خرید گوشی هوشمند باید در نظر داشته باشند.
تبلیغات

طرح رجیستری یکی از مهم‌ترین اتفاقات چند سال اخیر در بازار گوشی‌ هوشمند کشور است. در این طرح تنها گوشی‌هایی که به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، در شبکه‌ی اپراتورها قابل استفاده خواهند بود. بدین ترتیب گوشی‌های قاچاق و رجیسترنشده، کاربردی در شبکه‌ی موبایل نخواهند داشت. اما در این میان سؤالات متعددی ایجاد شده است:

  • تأثیر طرح رجیستری بر گوشی‌های هوشمند چه میزان است؟
  • این طرح چه سودی برای کاربران و کشور خواهد داشت؟
  • چه تغییراتی در روند خرید و فروش گوشی‌های جدید و دست دوم ایجاد شده است و کاربران باید چه مواردی را مد نظر داشته باشند؟
  • فعال‌سازی گوشی‌های دو سیم‌کارت با نمونه‌های تک‌سیم‌کارت چه تفاوتی دارد؟
  • چه هزینه‌های افزوده‌ای طی پروسه‌های فعال‌سازی این طرح متوجه خریداران نهایی خواهد شد؟
  • شرایط بازار با وجود اجرای رجیستری چگونه خواهد شد؟
  • رقابت بین شرکت‌های عرضه‌‌کننده‌ی موبایل در ایران چه تغییراتی خواهد داشت؟

زومیت در همین راستا مصاحبه‌ای با بابک فیاض، قائم مقام دفتر هواوی، انجام داده است تا تمام ابهامات طرح رجیستری و تأثیر آن بر گوشی‌های هوشمند هواوی برطرف شود. با توجه به اهمیت زیاد رجیستری، قویا به تمامی کاربران عزیز زومیت پیشنهاد می‌شود این مصاحبه را جهت افزایش اطلاعات خود، رفع نکات مبهم و جلوگیری از بروز هرگونه مشکل هنگام خریداری گوشی‌ هوشمند، مطالعه کنند.

مصاحبه زومیت با هواوی

آیا طرح رجیستری را مفید می‌دانید؟ 

طرح رجیستری منافع زیادی برای برند، وارد‌کننده و مشتری نهایی دارد. یکی از بزرگ‌ترین نتایج این طرح، تک‌قیمتی کردن نرخ گوشی‌ هوشمند است که مشتریان را از سردرگمی در مواجهه با گارانتی‌ و قیمت‌های مختلف رها خواهد کرد. این شفاف‌سازی قیمت گوشی‌ هوشمند نیز منجر به جلوگیری فعالیت برخی سودجویان از فروش محصولات متفرقه با گارانتی‌های بدون اعتبار خواهد شد. 

پیش از این، خدمات پس از فروش تنها برای برخی از گوشی‌ها که به‌صورت قانونی و توسط شرکت اصلی در بازار توزیع شده‌ بودند، شامل می‌شد. اما با اجرای طرح رجیستری اکنون تمام کاربران هواوی می‌‌توانند از این خدمات بهره ببرند. 

با اجرای طرح رجیستری توزیع گوشی می‌‌تواند با برنامه‌ریزی بهتری انجام شود. واردکننده اکنون می‌تواند با توجه به نیاز‌های بازار کشور اقدام به توزیع محصولات در مناطق مختلف کند. این در حالی است که پیش از این واردات گوشی‌های قاچاق و عرضه در بخش‌های خاصی از بازار منجر به کمبود محصولات در برخی مناطق دیگر می‌شد که نتیجه‌ای جز افزایش قیمت در پی نداشت. 

اکنون تمامی کاربران می‌‌توانند از جشنواره‌های فروش ویژه‌ی هواوی که سالیانه چندین بار برگزار می‌شوند، بهره ببرند. این در حالی است که پیش از این به دلیل تعدد محصولات قاچاق، تنها تعداد اندکی از خریداران از این شرایط فروش ویژه بهره می‌بردند. 

در نهایت باید به عوارض واردات اشاره کرد که پیش از این به جیب برخی واردکنندگان قاچاق می‌رفت؛ اما اکنون دولت با استفاده از آن قادر به توسعه‌ی زیرساخت‌های بهتری برای کشور خواهد بود.

بسیاری از کاربران نگران افزایش قیمت گوشی‌ هوشمند پس از اجرای طرح رجیستری هستند. این موضوع در خصوص برخی از برند‌ها و در مراحل ابتدایی اجرای طرح رجیستری تجربه شده است. هواوی در این خصوص چه تمهیداتی در نظر گرفته است؟

عرضه محصولات با قیمت مناسب همواره جز اولویت‌های هواوی بوده است. البته در این خصوص باید به دو نکته اشاره کرد. مهم‌ترین مسئله افزایش قیمت ارز است که همزمانی آن با اجرای طرح رجیستری، باعث شده خریداران متهم اصلی تغییرات قیمتی را طرح رجیستری بدانند. اما قیمت ارز وزنه‌ی اصلی افزایش قیمت اخیر گوشی‌های هوشمند در کشور بوده است. 

هواوی چه تدابیری برای کنترل افزایش قیمت‌ها در بازار اندیشیده شده است؟

با این حال هواوی برای کنترل این افزایش قیمت‌ها، گوشی‌های خود را با قیمت کمتری در اختیار توزیع‌کنندگان قرار داده است. همچنین باید جشنواره‌های ویژه‌ی فروش هواوی اشاره کرد که جهت بهبود شرایط خرید ایجاد شده‌اند. 

با توجه به تمهیداتی که شرکت هواوی پیش از رجیستری انجام داده بود، تفاوت قیمت‌ها بین کالای قانونی و قاچاق ۵ تا ۷ درصد فاصله دارد. این در حالی است که خریداران پیش‌تر برخی مواقع ۱۰ تا ۱۵ درصد مبلغ بیشتری برای گارانتی‌های متفرقه با کیفیت خدمات پس از فروش به‌مراتب پایین‌تری نسبت به نمونه‌ی اصلی هواوی، پرداخت می‌کردند. اما اکنون با پرداخت مبلغ کمتر، بازار پایدارتر، گارانتی بهتر و تجربه‌ی جذاب‌تری تجربه خواهند کرد. 

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

کاربران چگونه باید در خصوص صحت رجیستری گوشی اطمینان حاصل کنند و چه مواردی را هنگام خرید مد نظر قرار دهند؟

خریداران باید هنگام خرید به چند مورد بسیار ساده توجه کنند. با شماره‌گیری کد #7777* و در ادامه وارد کردن شماره‌ی IMEI درج‌شده روی جعبه‌ی گوشی (یا دریافت این کد با شماره‌گیری #06#* با گوشی هوشمندی که قصد خرید آن را دارند) ، بلافاصله از صحت واردات قانونی و رجیستر شدن گوشی مطلع شوند. هم‌چنین امکان بررسی عدم قاچاق بودن دستگاه از طریق وب‌سایت همتا یا اپلیکیشن‌های مخصوص اندروید و iOS‌ با همین نام، در دسترس است. در صورت وجود هرگونه مشکل یا مغایرت در خصوص رجیستر بودن گوشی، به هیچ وجه اقدام به خرید دستگاه نکنند. خریداران فاکتور با مهر رسمی فروشنده را نیز دریافت کنند تا در صورت وجود هرگونه مشکل، قادر به پیگیری از مراجع قانونی باشند.

کاربران پس از اطمینان از رجیستر بودن گوشی، باید اقدام به فعال‌سازی آن کنند. برای این امر از طریق شماره‌گیری کد #7777* ، وب‌سایت همتا یا اپلیکیشن‌های آن باید کد فعال‌‌سازی درج‌شده روی جعبه یا کارت مخصوص درون آن را به همراه شماره موبایل و کد IMEI‌ دستگاه ارسال کنند تا گوشی به نام خریدار و شماره‌‌ی وی ثبت شود و هیچ کاربر دیگری قادر به استفاده از آن نباشد. در صورتی که کد فعال‌سازی گوشی را گُم کردند، با مراجعه به دفاتر رسمی هواوی مجدد اقدام به دریافت این کد و فعال‌‌سازی موبایل خریداری‌شده کنند. 

در نهایت توجه داشته باشند که شماره سریال و IMEI‌ گوشی خود را در اختیار افراد متفرقه قرار ندهند. حتما شماره‌ی IMEI‌ گوشی خریداری‌شده با عنوان درج‌شده روی جعبه را نیز مطابقت دهند.

شرایط درخصوص معاملات گوشی‌ دست دوم چگونه است؟ بسیاری از کاربران از بحث انتقال مالکیت گوشی‌ دست دوم رجیسترشده، ابراز نارضایتی کرده‌اند. چرا باید گوشی‌ها با شماره تلفن کاربران متصل شوند تا هنگام فروش مجبور به انتقال مالکیت شوند؟

پیش از این کلاه‌برداری‌های زیادی در معاملات گوشی‌های دست دوم صورت می‌گرفت. علاوه بر این در اولین دوره‌ی اجرای طرح رجیستری، برخی از افراد سودجو با تغییر شماره سریال گوشی از روش‌های کامپیوتری، طرح رجیستری را دور زدند. اما گروه همتا با پیاده‌سازی روش‌های جدید، امکان کلاهبرداری را به حداقل رسانده است. فعال‌سازی گوشی با شماره موبایل کاربران باعث می‌شود هنگام خرید گوشی دست دوم، امکان کلاهبرداری و معامله‌ی گوشی‌های تقلبی یا سرقت‌شده، از بین برود. 

این موضوع حتی تأثیر زیادی بر سرقت گوشی‌های هوشمند خواهد گذاشت. زیرا گوشی‌های به‌سرقت‌رفته دیگر در شبکه‌ی موبایل کشور فعال نخواهند بود و کاربردی نخواهند داشت. بدین ترتیب مصرف‌کننده نهایی و خریداران با خیال راحت می‌توانند اقدام به خرید دستگاه مد نظر خود کنند. 

مصاحبه زومیت با هواوی

در صورتی که خریداران مورد کلاهبرداری برخی سودجویان قرار بگیرند و اقدام به خریداری گوشی‌های رجیسترنشده کنند، چه راهکارهایی وجود دارد؟

در این شرایط خریداران می‌توانند با مراجعه با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و شکایت از فروشنده، مراحل قانونی را طی کنند و با عودت گوشی، مبلغ پرداختی خود را دریافت کنند. هم‌چنین امکان رجیستر کردن گوشی از طریق وب‌سایت همتا در دسترس است. با این حال باید در نظر داشته باشند که برای رجیستر کردن گوشی باید درصدی از مبلغ آن بپردازند. مصرف‌کنندگان باید در نظر داشته باشند که حتما در هنگام خرید گوشی، فاکتور مهر شده از فروشنده دریافت کنند.

به گفته‌ی مسئولان، گوشی‌های قدیمی که پیش از اجرایی شدن طرح رجیستری خریداری شده‌اند، با قرارگیری سیم‌کارت به‌صورت خودکار در شبکه‌ی کشور رجیستر شده‌اند. اما این موضوع در رابطه با گوشی‌های دو سیم‌کارت که تنها یکی از سیم‌کارت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، چه شرایطی خواهد داشت؟ برای فعال‌سازی سیم‌کارت دوم چه اقداماتی باید انجام شود؟ هواوی در خصوص رجیستر کردن گوشی‌های دو سیم‌کارت فعلی خود چه روندی را طی می‌کند؟

در حال حاضر مذاکراتی بین هواوی و گروه همتا در جریان است تا شماره سریال گوشی‌های دو سیم‌کارت به این سامانه‌ اعلام شود. بدین ترتیب با فعال‌ کردن یکی از سیم‌کارت‌های این گوشی‌ها، هر دو سیم‌کارت به‌صورت خودکار فعال خواهد شد و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. 

در خصوص گوشی‌های پیش از اجرای طرح رجیستری نیز هواوی سریال تمام گوشی‌های دو سیم‌کارت خود را که از مراجع قانونی وارد کشور شده‌اند، در اختیار مسئولان مربوطه قرار داده است تا سیم‌کارت دوم نیز در صورت عدم استفاده به‌صورت خودکار فعال و رجیستر شود. تنها خریداران گوشی‌های قاچاق با گارانتی متفرقه‌ی هواوی ممکن است با مشکل در خصوص عدم فعال‌ بودن سیم‌کارت دوم خود مواجه شوند که این مشکل را باید با تماس با خدمات همتا، حل کنند. 

آیا پروسه‌ی فعال‌سازی گوشی‌های قدیمی هزینه‌ای در بر خواهد داشت؟

خیر تمام این پروسه از فعال‌سازی ابتدایی تا نقل و انتقال هنگام استفاده از گوشی‌های دست دوم کاملا رایگان است. مگر خریداران اکنون اقدام به خرید گوشی‌های رجیسترنشده‌ و قاچاق کنند که در این صورت باید هزینه‌ی رجیستری را بپردازند. 

آیا در حال حاضر راهی برای دور زدن طرح رجیستری وجود دارد؟

طبق بررسی‌های انجام‌شده امکان این موضوع وجود ندارد و عرضه‌ی گوشی‌های قاچاق رجیسترشده در بازار ممکن نیست.

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

طرح رجیستری برای کاربر نهایی نکات مثبت زیادی به همراه خواهد داشت. اما این طرح در فضای رقابتی واردکنندگان و شرکت‌های فعال در بازار ایران چه نتایجی خواهد داشت؟

همانگونه که می‌دانید برخی از برند‌ها در حال حاضر وارد طرح رجیستری شده‌اند و برخی دیگر در آینده وارد طرح خواهند شد. هرچه فاصله‌ی ورود برند‌ها به طرح رجیستری کم‌تر شود، رقابت عادلانه‌تر خواهد شد. 

در خصوص برند‌هایی که دفتر رسمی در کشور ندارند، برخی شرکت‌ها آمادگی واردات، عرضه‌ی رسمی و خدمات پس از فروش آن‌ها را اعلام کرده‌اند. با این حال قاعدتا برند‌هایی مانند هواوی که به‌صورت رسمی در ایران حضور داشته و با شناخت بازار مدیریت کاملی در بخش‌های فروش و خدمات پس از فروش دارند، قطعا برای مشتری نهایی چه از لحاظ قیمت و چه در بخش خدمات پس از فروش به‌صرفه‌تر خواهند بود.

چرا طرح رجیستری پله‌پله اجرا شد و تمامی برند‌ها یکجا وارد این طرح نشدند؟

برای دولت و تیم همتا بسیار مهم است که تغذیه جنس و توزیع آن در بازار به هم نخورد تا با کمبود جنس، قیمت‌ها افزایش نیابند. به همین دلیل برند‌های بزرگ‌تر در انتهای طرح رجیستری قرار گرفتند. هم‌چنین علت وارد شدن تعدادی از برند‌ها در نیمه‌ی دوم اسفند، عدم قطع شدن آن‌ها در صورت بروز هرگونه مشکل برای کاربران تا نیمه‌ی دوم فروردین‌ماه (گوشی‌های رجیسترنشده یک ماه در شبکه‌ی موبایل کشور فعال خواهند بود) است تا کاربران در ایام عید و تعطیلات در ارتباطات خود به مشکلی برنخورند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات