پلیس چین از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی مجرمان استفاده می‌کند

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
با بلوغ فناوری تشخیص چهره، دولت چین آن را به‌صورت آزمایشی در ایست‌های بازرسی حومه‌ی شهر پکن به کار برده است.
تبلیغات

بر اساس گزارش‌ها، پلیس چین در شهر پکن در حال آزمایش نوعی عینک هوشمند است که قابلیت تشخیص شماره پلاک و چهره‌ی افراد را دارد. این فناوری هوشمند که در ایست بازرسی یک بزرگراه در خروجی شهر مورد استفاده قرار گرفته است، نه‌تنها در بازرسی چهره‌ی افراد را تشخیص می‌دهد، بلکه آن‌ها را با پایگاه داده‌ی پلیس تطبیق می‌دهد تا بررسی کند افراد تحت تعقیب هستند یا خیر. این عینک هوشمند در صورت تشخیص مجرم، علامت هشداری به مأمور پلیس نشان می‌دهد تا آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

عینک مورد بحث از فناوری واقعیت افزوده‌ای استفاده می‌کند که توسط استارتاپ LLVision توسعه داده شده است. استفاده‌ی چینی‌ها از این فناوری در حالی صورت می‌گیرد که مراسم سالانه‌ی مجلس چین در پکن مرکزی در پیش است. علاوه بر این، رهبران چین تأکید دارند که در راستای افزایش امنیت کشور از فناوری‌های هوشمند بهره گرفته شود. خصوصا رئیس جمهور این کشور، شی جین‌پینگ، به موارد استفاده از هوش مصنوعی، تشخیص چهره و فناوری‌های این‌چنینی بسیار علاقه‌مند و مایل است از آن‌ها برای تشخیص رفتارهایی که بر خلاف سیاست‌های حزب حاکم (جمهوری‌خواه) است استفاده کند. تحت نظر گرفتن شهروندان همواره در موارد مختلف موضوع مشاجره بوده است. یکی از این موارد نگرانی‌ها در خصوص اقدام اخیر اپل بود که داده‌های کاربران را از آی‌کلود چینی به یک استارتاپ رایانش ابری محلی منتقل کرد.

مطمئنا برخی افراد در خصوص احتمال استفاده‌ی پلیس از فناوری تشخیص چهره ابراز نگرانی خواهند کرد؛, اما مدیر ارشد ال‌ال‌ویژن، وو فی، در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که او به دولت اطمینان دارد و مقامات چینی از این فناوری فقط برای بهبود وضعیت امنیت کشور استفاده می‌کنند.

بد نیست بدانید این اولین بار نیست که تشخیص چهره برای شناسایی مجرمین در پکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۷ این فناوری در یک سرویس بهداشتی عمومی در چین مورد استفاده قرار گرفت تا چهره‌ی افرادی که از آن استفاده می‌کنند اسکن شود و از این طریق جلوی دزدیدن دستمال توالت گرفته شود. این فناوری به افراد اجازه نمی‌داد که در یک بازه‌ی زمانی ۹ دقیقه‌ای بیش از ۶۰ سانتی‌متر دستمال استفاده کنند.

در آمریکا، هنوز فناوری تشخیص چهره توسط پلیس مورد استفاده قرار نگرفته؛ اما با پیشرفت‌های اخیر این فناوری، می‌توان از آن حتی برای تشخیص هویت افرادی که با گذاشتن ریش مصنوعی یا عینک‌های آفتابی بزرگ سعی در مخفی کردن هویت خود دارند استفاده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات