خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
لوازم صوتی و تصویری می‌تواند فضای زندگی شما را به سالن موسیقی، سینما یا عکاس خانه‌ای دلچسب تبدیل کند.
تبلیغات

سال‌های خیلی دور، شگفت‌انگیز بود که در شبی بارانی همراه با صدای وحشتناک رعد و برق، درست در مرکز خانه قرار گرفته باشید و موزیک دلخواهتان را گوش دهید؛ آن هم با تبدیل کردن گوشی خود به کمک چند وسیله ساده دیگر به دستگاه پخش رسانه‌ای. خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری متناسب با بودجه، ممکن است در ابتدای امر کمی دشوار باشد؛ اما با توجه به برندها و کارایی‌های مختلف، بالاخره شدنی است. این لوازم، طیف وسیعی از وسایل را شامل می‌شود؛ از دوربین‌های دیجیتال ساده تا حرفه‌ای برای عکاسی، از انواع و اقسام ضبط‌ها، باند‌ها، وسایل پخش صدا تا مدل‌های متنوع تلویزیون و ال‌سی‌دی؛ اما پرچم‌داران تولید و عرضه این کالاها کدامند؟

سامسونگ سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که در زمینه لوازم صوتی و تصویری، تنها قصد دارد لوازم سال گذشته را به‌روزرسانی کند؛ مثلا در تلویزیون‌های مجهز به سیستم تایزن، امکاناتی تازه مانند منوهای جدیدتر یا اینترنت را اضافه کرد. همچنین این کمپانی قابلیت کنترل شبکه‌های تلویزیونی از طریق گوشی‌های موبایل سامسونگ را به آپشن‌های صوتی و تصویری خود افزود تا مهمان‌ها هم تعارف را کنار بگذارند و به‌راحتی کانال‌ها را تغییر دهند. سونی، ال‌جی و مارشال از دیگر شرکت‌های نامدار در عرصه خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری هستند.

واضح است که در میان این لوازم الکترونیکی، سهم کالاهای خارجی بسیار بیشتر از تولیدات داخلی است. طبق نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشگاه تهران، تنها ۱۰ درصد از خانواده‌ها از لوازم صوتی و تصویری ایرانی استفاده می‌کنند. البته دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری اخیرا خبر از تولید ۲۰۰ مدل از انواع این لوازم داده است و در راستای حمایت از تولید داخلی، لوازم صوتی و تصویری با قیمتی کمتر از رقبای خارجی همراه با نصب رایگان در محل و قابلیت تعویض تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت، به بازار عرضه می‌شود. یکی دیگر از مشکلاتی که گریبانگیر لوازم صوتی و تصویری هم شده‌، قاچاق یا واردات غیررسمی این کالاها به کشور است. طبق اظهارنظرهای رئیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، لوازم صوتی و تصویری یکی از اقلامی است که بیشترین سهم قاچاق را به خود اختصاص داده است.

فارغ از قاچاق بودن یا نبودن، ایرانی بودن یا نبودن لوازم صوتی و تصویری، آمار خرید و فروش این وسایل مانند دیگر وسایل الکترونیکی بالا است. نمی‌توان خانه یا محل کاری را بدون لوازم صوتی و تصویری تجسم کرد. البته تعدادی از این کالاها مانند دوربین‌های عکاسی برای فضای خاصی تعبیه نشده است. خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری به صورت اینترنتی یکی از متداول‌ترین راه‌های خرید و فروش است؛ چرا که خریدار عموما مشخصات وسیله مورد نظر خود را متناسب با بودجه و ویژگی‌های دلخواه، از قبل جستجو می‌کند و سپس به راحتی از سایت‌های خرید و فروش آنلاین مانند دیوار آن را نشان می‌کند. مثلا در این سایت، قیمت یک دوربین نیکون 7 دی، ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. همچنین یک ضبط صوت دی جی مدل 7072، ۴ ساب ۱۰ همراه با میکروفون بیسیم دیجیتال و رقص نور، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سایت دیوار به فروش می‌رسد. اگر هم به دنبال تلویزیون کارکرده اما تمیز هستید، یک ال‌سی‌دی ۳۷ سامسونگ به همراه دو باند، میز و یک دستگاه دی‌وی‌دی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آگهی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات