چرا فیسبوک اهمیت کمتری برای ناشران اخبار پیدا کرده است

پنج‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با تغییر الگوریتم فید خبری فیسبوک و کاهش نمایش اخبار برای کاربران، ناشران دیگر مثل گذشته نمی‌توانند برای پخش محتوای خود روی این شبکه‌ی اجتماعی حساب کنند.
تبلیغات

فیسبوک در ماه ژانویه اعلام کرد که حجم اخبار موجود در فید خبری‌اش را کاهش خواهد داد و به جای آن پست‌های بیشتری از دوستان و اعضای خانواده به نمایش خواهد گذاشت. در واقع بیش از یک سال می‌شود که نقش فیسبوک در پخش اخبار به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.

داده‌های وب‌سایت Parse.ly که میزان بازدید بیش از ۲۵۰۰ وب‌سایت ناشر را ردیابی می‌کند، نشان می‌دهد که در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶، بیش از ۴۰ درصد ترافیک هدایت‌شده به سمت آن‌ها از طریق فیسبوک بود. درحالی‌که در پایان ۲۰۱۷، فیسبوک مسئول کمتر از ۲۶ درصد ترافیک هدایت‌شده به سمت ناشران محسوب می‌شد.

با اعمال تغییرات جدید در فید خبری فیسبوک، این روند احتمالا تداوم خواهد داشت. در کنفرانسی که ماه فوریه و با حمایت وب‌سایت خبری Recode برگزار شد، آدام موسری، مدیر فید خبری فیسبوک اعلام کرد که در ماه‌های پیش‌رو، حجم اخبار نسبت به قبل باز هم کاهش خواهد یافت و تقریبا ۴ درصد از محتوای فید خبری را تشکیل خواهد داد؛ این رقم پیش از تغییر اخیر ۵ درصد بود. در برخی از روزهای ماه فوریه، داده‌های Parse.ly نشان می‌داد که سهم ترافیک ناشران از طریق فیسبوک به زیر ۲۰ درصد رسیده است؛ این رقم کمترین میزان از سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود.

فیسبوک می‌گوید بخش زیادی از این کاهش در سال ۲۰۱۷ ناشی از انفجار ارسال ویدئو در پست‌های فید خبری در ایام پس از انتخابات بود. تاکر باندز، سخنگوی فید خبری، می‌گوید کاربران به‌جای خواندن سرسری سرخط خبرها، زمان خود را بیشتر صرف تماشای ویدئو می‌کنند. وی می‌افزاید:

تغییرات الگوریتم فید خبری و کاهش اطلاعات نادرست، حسی‌نگری و تیترهای زرد و فریبنده (Clickbait) نیز در کاهش ترافیک یاد‌شده در سال ۲۰۱۷ مؤثر بوده است.
Facebook Traffic

عامل تأثیرگذار دیگر در کاهش نقش فیسبوک در پخش اخبار، رشد محبوبیت فناوری تسریع‌کننده‌ی صفحات موبایل گوگل (AMP) است. گوگل با توسعه‌ی این فناوری در تلاش بوده تا محتوای ناشران اخبار را در صفحات موبایل سریع‌تر بارگذاری کند و همچنین به خوانندگان امکان بدهد محتوای خود را در وب‌سایت‌های گوگل راحت‌تر پیدا کنند. در رویدادی که ماه فوریه در سان‌فرانسیسکو برگزار شد، کنت واکر، نماینده‌ی ارشد گوگل، از انتظار خود برای پیشرفت‌های بیشتر صحبت کرد. او گفت:‌ «ما از اخبار عقب‌نشینی نمی‌کنیم و بیش از پیش در این عرصه فعال می‌شویم.»

در نهایت، خود ناشران نیز در کاهش ترافیک از جانب فیسبوک تأثیرگذار بوده‌اند. از نظر آن‌ها، استراتژی پخش فیسبوک به ضرر آن‌ها بوده و موجب شده است تمایل آن‌ها برای گذاشتن تمام محتوایشان در فیسبوک کاهش یابد. برای مثال، ناشران در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از ویژگی مقاله‌های آنی (Instant Articles) فیسبوک که به محتوای آن‌ها امکان بارگذاری سریع‌تر می‌داد، استقبال کردند؛ اما تا سال ۲۰۱۷، اکثر ناشران به این نتیجه رسیدند که این قابلیت کمکی به کسب درآمد آن‌ها نمی‌کند؛ در نتیجه محتوای کم‌تری در دسترس آن قرار دادند.

تا ژانویه‌ی امسال به‌ نظر می‌رسید که فیسبوک برای تصمیم‌گیری درباره‌‌ی پخش اخبار دچار سردرگمی شده است. برای مثال، یک هفته پس از اعلام این خبر که برای ترویج بیشتر تعاملات معنادار بین دوستان و خانواده و تأکید کمتر بر اخبار، فید خبری با تغییراتی همراه خواهد شد، فیسبوک اعلام کرد که بر اساس تحقیقات انجام‌شده از کاربران، شروع به تقویت قابل اطمینان‌ترین ناشران خواهد کرد. این شرکت چند هفته بعد مجددا اعلام کرد که در تلاش برای کمک به ناشران کوچک‌تری که شاهد سراریز شدن درآمدشان به سمت فیسبوک و گوگل بوده‌اند، قصد افزایش محتوای روزنامه‌های محلی را دارد.

در رویداد Recode، موسری و کمپل براون (سرپرست تیم خبری فیسبوک) تلاش کردند هرگونه سردرگمی را برطرف کنند. آن‌ها اعلام کردند که از این پس گزارش‌های خبری بهتر و طولانی‌تر، عملکرد بهتری از تیترهای زرد و فریبنده در فید خبری خواهند داشت.

براون تصدیق کرد که حتی بهترین ناشران نیز رویکرد فیسبوک در پخش اخبار را ناخوشایند و ناامیدکننده می‌دانند. وی در آن کنفرانس گفت:

ما ناگزیر خواهیم شد که بیش از پیش با ناشران شفاف‌ و صریح‌ برخورد کنیم. آن‌ها باید بدانند ما نیازمند این خواهیم بود که آزمایش کنیم و برخی آزمایش‌ها ممکن است به سرانجام نرسند. ما درباره‌ی این مسائل به اندازه‌ا‌ی که لازم بوده است، رک و صریح نبوده‌ایم.

با این حال، او در ادامه گفت وب‌سایت‌هایی که کمیت اخبار را بر کیفیت آن‌ها ترجیح می‌دهند و بیش از حد از خبرهای کوتاه و تیترهای زرد استفاده می‌کنند، نباید انتظار استقبال گرم فیسبوک را داشته باشند. وی افزود:

وظیفه‌ی من استخدام افراد از سازمان‌های خبری و قرار دادن تولیدات آن‌ها روی فیسبوک نیست. وظیفه‌ی ما تلاش برای راضی نگه داشتن همه نیست. وظیفه‌ی من این است که اطمینان حاصل کنم اخبار باکیفیت روی فیسبوک قرار می‌گیرد و ناشرانی که قصد انتشار اخبار باکیفیت روی فیسبوک دارند، الگوی کاری مناسبی در اختیار دارند.

اگر براون به‌خوبی به این وعده جامه‌ی عمل بپوشاند، بسیاری از ناشران مشکلی با بخشیدن اشتباهات پیشین فیسبوک نخواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات