نتیجه یک پژوهش علمی: لهجه افراد روی قضاوت ذهنی آنها از یکدیگر موثر است

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
این روزها، اسپانیایی زبان‌ها در میان اهالی میامی جایگاه‌های مهمی را کسب کرده‌اند. با این‌حال، همچنان به‌دلیل لهجه‌ی خود مورد قضاوت قرار می‌گیرند و شهروندان سطح پایینی به‌شمار می‌آیند.
تبلیغات

به گفته‌ی یک پژوهش جدید، مردم میامی گویشوران اسپانیایی‌ را به‌دلیل بیانشان مورد قضاوت قرار می‌دهند. میامی، بزرگ‌ترین منطقه‌ی لاتین‌زبان در ایالات متحده و دارای بیشترین تعداد گویشور اسپانیایی‌ است. این پژوهش در دانشگاه بین‌المللی فلوریدا (FIU) انجام شده است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش، به صداهای ضبط‌شده‌ی سه شخص اسپانیایی‌زبان از اهالی بارسلونا، اسپانیا، بوگوتا، کلمبیا و هاوانا گوش می‌دهند؛ سپس لهجه‌ها را از جنبه‌های درآمد، حرفه و پیشینه‌ی خانوادگی رتبه‌بندی می‌کنند.

فیلیپ ام کارتر زبان‌شناس اجتماعی از دانشگاه فلوریدا است، می‌گوید:

آن دسته از افراد که اسپانیایی-اروپایی صحبت می‌کنند، تحصیل‌کرده‌تر، دارای درآمد بالاتر و شغل کارمندی و از خانواده‌ای متمول‌تر تصور می‌شوند. افرادی که کوبایی-اسپانیایی صحبت می‌کنند، دارای تحصیلات کمتر، درآمد کمتر و ریشه‌ی خانوادگی کمتر اسپانیولی و همچنین دارای مشاغل کارگری تصور می‌شوند. افرادی که کلمبیایی صحبت می‌کنند، بسته به دسته‌بندی در میان این دو گروه قرار می‌گیرند. اما شرکت‌کنندگان، اعتقاد زیادی به درست بودن قضاوت خود در مورد دسته‌ی اروپایی و کوبایی دارند.
judging

کارتر، دانشیار دانشکده‌ی زبان انگلیسی در دانشگاه فلوریدا می‌گوید:

مردم غالب اوقات، از نحوه‌ی صحبت کردن افراد به اصلیت او پی می‌برند. با این‌حال، زمانی‌که شخصی از زبان و تفاوت‌های زبانی برای ارزیابی ویژگی‌های غیرزبان‌شناختی نظیر سطح تحصیلات، موقعیت شغلی و میزان درآمد استفاده می‌کند، به تداوم کلیشه‌ها دامن می‌زند.اگر این شنوندگان، به‌جای شرکت کردن در بررسی پژوهشی در مقام تعلیم، اشتغال‌زایی، مسکن‌سازی و مراقبت‌های بهداشتی باشند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مردم با نحوه‌ی صحبت کردن دیگران در مورد زندگی آن‌ها تصمیمات سرنوشت‌سازی می‌گیرند. این مسئله بسیار بغرنج است.

کوبایی‌ها در میامی بسیار موفق ظاهر شده‌اند؛ با این‌حال مردم هنوز نظر درستی در مورد آن‌ها، حداقل از حیث درآمد و اشتغال ندارند.

به گفته‌ی کارتر، کشورهای دارای ملیت‌های مختلف اسپانیایی همیشه کشورهایی با جمعیت بالا، دارای پوست تیره و کم‌درآمد به یاد آورده می‌شوند. همچنین اسپانیایی‌های پر شأن و منزلت، در آن دسته از کشورها قرار می‌گیرند که نژاد اروپایی و طبقه‌ی متوسط داشته باشند. این موضوع، از طرز فکر مردم میامی نسبت به یکدیگر نشأت می‌گیرد. کارتر می‌گوید:

از یک سو، از این موضوع متعجب نمی‌شوم؛ چرا که ایدئولوژی‌های اروپامحور، اسپانیا را به‌عنوان سرزمین مادری برپا کرده و به رسمیت شناختند. اما از سوی دیگر تعجب می‌کنم که این اتفاق و قضاوت‌ها در میامی، خود را نشان داده‌‌اند. کوبایی‌ها در اینجا بسیار موفق ظاهر شده‌اند؛ با این‌حال مردم هنوز نظر درستی در ارتباط با کوبایی-اسپانیایی‌ها، حداقل از حیث درآمد و اشتغال ندارند. باید این‌گونه باشد که مردم میامی به‌علت موفقیت‌های بی‌شمار کوبایی-آمریکایی‌ها در حوزه‌های مختلف، نظر مساعدی در مورد آن‌ها داشته باشند.

طبق آمار سرشماری در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، منطقه میامی-دید هفتمین منطقه پرجمعیت در ایالات متحده است و ۶۴ درصد از مردم آن در منازل خود به اسپانیایی صحبت می‌کنند. کوبایی‌ها و کوبایی-آمریکایی‌ها در این منطقه دارای بالاترین میزان جمعیت هستند؛ همچنین آن‌ها، در شمار نخبه‌های اقتصادی و سیاسی قرار دارند. کوبایی‌ها به نسبت گروه‌های اسپانیایی دیگر در این منطقه، دارای درآمد بیشتر، سطح تحصیلات بالاتر، اکثریت صاحب ملک و دارای بیمه‌ی سلامتی هستند.

۱۴ نکته کارامد برای دستیابی به شغل مورد علاقه

تقریبا ۳۰۰ نفر در این پژوهش شرکت کردند. ۶۷ درصد از آن‌ها دارای نژاد لاتین و ۵۲ درصد را اسپانیایی زبان‌های بومی تشکیل می‌دادند. اکثر شرکت‌کنندگان، دانشجویان کارشناسی ارشد در دانشگاه فلوریدا بودند. صداهای ضبط‌شده متعلق به سه مرد بود که از روی متن مشابهی می‌خواندند. همه‌ی آن‌ها در کشور خود تحصیلات دانشگاهی داشته و به مدت حداقل یک سال در میامی-دید زندگی کرده یا مشغول به کار بوده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این پژوهش، معیارهای درآمد، اشتغال و پیشنیه‌ی خانوادگی را در مقیاس‌های یک تا پنج ارزیابی کردند؛ عدد یک بیانگر مخالفت و عدد پنج بیانگر موافقت بوده است.

  • آن‌ها با فرض اشتغال فرد اسپانیایی به وکالت، به صدای اروپایی میانگین ۳.۴، به صدای کلمبیایی ۲.۸ و به صدای کوبایی میانگین ۲.۷ را داده‌اند.
  • شرکت‌کنندگان با در نظر گرفتن شغل فرد به‌عنوان کارمند فروشگاه تلفن همراه به صدای کلمبیایی و کوبایی، میانگین نمره‌ی ۳.۱ و به بومی اسپانیایی میانگین ۲.۶ را داده‌اند.
  • شرکت‌کنندگان با فرض خانواده‌ی بااعتبار به صدای اروپایی، میانگین ۳.۷، به کلمبیایی ۳.۳ و به کوبایی میانگین ۳.۲ را داده‌اند.
  • با فرض داشتن خانواده‌ی کم‌بضاعت، صدای کوبایی میانگین ۳.۴، صدای کلمبیایی میانگین ۳.۳ و اروپایی نمره‌ی میانگین ۲.۹ را کسب نموده است.
  • سطح درآمد سالانه برای فرد بومی اسپانیا برابر با ۶۲.۳۰۰ دلار تعیین شد؛ این مبلغ، حدود ۱۲.۶۲۵ دلار بالاتر از درآمد سالانه‌ی فرد کوبایی و ۱۳.۱۲۵ دلار بالاتر از فرد کلمبیایی بود.

این پژوهش با همکاری دانشگاه تگزاس در آستین انجام گرفت و به‌تازگی در مجله‌ی مطالعات لاتین به چاپ رسید. این مقاله در بخشی از جلد ویژه‌ی خود به بررسی زنان و مردان لاتین در میامی اختصاص داده شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات