چه سازی مناسب شماست؟

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
زمانی که تصمیم به یاد گرفتن سازی می‌کنیم، معمولا سوال‌های مختلفی ذهن‌مان را درگیر می‌کند.
تبلیغات

سوال‌هایی مثل اینکه به کدام یک از سبک‌های موسیقی علاقه داریم، چقدر برای خرید یک ساز می‌خواهیم هزینه کنیم، چقدر وقت داریم و توانایی‌های فیزیکی‌مان در چه حد است، یعنی دقیقا سوال‌هایی که معلمان موسیقی و آنهایی که در کار خرید و فروش آلات موسیقی‌ هستند روی آنها تاکید دارند. حالا به نظر شما چه سازی مناسب‌تان است؟

 سازهای زهی: ویلون، ویلونسل و گیتار و سازهایی مثل تار و سنتور جزو سازهای زهی و زهی-مضرابی‌‌ هستند. سازهایی که معمولا با سازهای دیگر خوب هماهنگ می‌شوند و از آنها به عنوان سازهای اجتماعی یاد می‌شود. اما اگر دلتان بخواهد سراغ خرید این سازها بروید باید به چند نکته توجه کنید؛ برای یادگرفتن آنها باید صبور باشید چون دوره‌ی یادگیری آنها طولانی است. دوم اینکه شما باید قابلیت سریع عکس‌العمل را داشته باشید تا بتوانید موقع نواختن سریع واکنش نشان داده و با ساز هماهنگ شوید. مورد بعدی اینکه این نوع سازها را می‌شود با قیمت ارزانی خرید ولی شاید نیاز باشد که بعدا سراغ سازهای حرفه‌ای‌تر بروید. این سازها به چابکی و قابلیت هماهنگی زیادی نیاز دارند. اگر نوازنده سن کمی دارد، باید از بلوغ کافی برای فهمیدن کند بودن روند پیشرفت و یادگیری اولیه در این نوع سازها برخوردار باشد. این سازها را برای ابتدای کار می‌توان با قیمت نسبتا ارزانی تهیه کرد؛ اما در حین پیشرفت نوازندگی، ممکن است نیاز به خرید سازهایی با طراحی حرفه‌ای‌تر به وجود بیاید که مسلما قیمت بالاتری دارند.

سازهای بادی: اگر دنبال خرید و فروش آلات موسیقی هستید باید بدانید که سازهای بادی یکی از پرطرفدارترین‌ها در نوع خود هستند. تا اسم سازهای بادی به میان می‌آید نیز سازهایی مثل نی و فلوت یا ساکسفون به ذهن متبادر می‌شود. این سازها معمولا جمع و جورند و حملشان راحت است، سرعت یادگیری آنها هم به نسبت خوب محسوب می‌شود. مهمتر اینکه این دسته از سازها گران نیستند و برای خریدشان به جیب کسی فشار نمی‌آید. در صورتی هم که شما به سبک‌هایی مثل موسیقی سنتی یا جاز، فولک یا پاپ علاقه داشته باشید این دسته مناسب است.

 سازهای ضربه‌ای: اگر قصد یادگرفتن این دسته از سازها را دارید باید حساب سروصدای زیادشان را هم کنید. سازهای ضربه‌ای که تمبک، دف و طبل از جمله آنهاست، ساز‌های ساده‌ای به شمار می‌آیند و برای یاد گرفتن آنها نیاز به سختی زیادی ندارید. این سازها می‌تواند به شما انرژی بدهد اما باید این را هم در نظر داشته باشید که توانایی فیزیکی و قدرت دست‌هایتان چقدر است چون برای یادگیری این سازها باید دست‌های قوی‌ داشته باشید. مهمتر اینکه اگر نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، سازهای ضربه‌ای با توجه به قیمت پایین‌شان به کارتان می‌آید مثلا یک دف به طور متوسط ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

برای اطلاع از قیمت خرید و فروش آلات موسیقی می‌توانید به قسمت سرگرمی سایت دیوار مراجعه کنید.

سازهای کلیدی: اسم این دسته از سازها مساوی‌ است با پیانو. پیانو پرچم‌دار این سازها به‌حساب می‌آید و سازی مثل ارگ را هم در خانواده خود دارد. این دسته از سازها که جزو سازهای گران قیمت هستند، بزرگ و حمل و نقل‌شان آسان نیست، ولی یک پیانو برای دلنشین شدن یک خانه و اینکه فکر کنید صاحبش آدم نسبتا متمولی‌ است، کافی است. قطعات پیانو متنوع‌اند و چنانچه آدمی هستید که به سرعت از یک چیز خسته می‌شود این ساز ممکن است به کارتان بیاید. پیانو برای سبک‌های مختلفی مناسب است و معمولا با سازهای دیگر هم خوب جفت و جور می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات