چشم انداز ۲۰ ساله ارزهای دیجیتال

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
۲۰ سال بعد، زمانی که به وضعیت امروزی نوسانات بازار بیت کوین و سایر رمز-ارزها نگاه می‌کنیم، چه احساسی خواهیم داشت؟
تبلیغات

در طول هفته‌های اخیر ارزش بیت کوین، اتریوم، ریپل، لایت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده، با نوسانات زیادی همراه بوده است. هر صعود شدید، با یک سقوط شدید دنبال شده و می‌توان گفت افزایش و کاهش‌های شدید، هرکدام تنها چند روز یا چند هفته دوام داشته‌اند.

تا به امروز سوداگران و واسطه‌ها بیش از همه از این چرخ‌وفلک ارزهای دیجیتال سود برده‌اند. اما مشکل اینجا است که هیچ تاجر ریسک‌پذیری، آن‌قدر باهوش (یا خوش‌شانس) نیست که روندهای آتی این بازار را ارزیابی کند. (لااقل آن‌طور که جریان اصلی اقتصاد مالی مدعی است.)

برخی معتقدند که دیر یا زود، دلالانی که وارد عرصه‌ی این بازی شده‌اند، خودشان را در سمت اشتباه این بازار خواهند یافت و ثروت‌های هنگفتی را که در مراحل اولیه به دست آورده‌اند، از دست می‌دهند.

به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران ارزهای رمزنگاری‌شده، باید افق دیدی فراتر از نوسانات فعلی داشته باشند و بپرسند که این ارزها، در ۲۰ سال آینده چه جایگاهی خواهند داشت.

(نکته‌ای که بارها اشاره‌ کرده‌ایم: سرمایه‌گذاری روی ارزها و توکن‌های دیجیتال، با ریسک بسیار بالایی همراه است و فقط افرادی باید به این صحنه قدم بگذارند که آماده‌اند همه‌ی سرمایه‌ی خود را از دست بدهند.)

جیسون لابروم، بنیان‌گذار و رئیس شرکت مدیریت ثروت لابروم، می‌گوید:

در حال حاضر تقریباً هر چیزی که به آینده‌ی بیت کوین مربوط می‌شود، قابل‌ تأمل است. وقتی می‌بینیم مردم عادی با چه انگیزه‌هایی بیت کوین می‌خرند، وحشت می‌کنیم. آن‌ها فقط یک دارایی را می‌بینند که ناگهان ارزش بالایی پیدا کرده؛ مثل این است که مردم، شاهد باشند که یک راهپیمایی در خیابان برگزار شده و بدون هیچ دلیلی به جمعیت بپیوندند.

اما لابروم ایده‌ی واضحی از اینکه ارزهای دیجیتال در ۲۰ سال آینده کجا خواهند بود، ندارد. او ادامه می‌دهد:

جالب است بدانیم که ۲۰ سال بعد، وقتی به مکالمات امروزمان درباره‌ی بیت کوین نگاه می‌کنیم، چه احساسی داریم! ممکن است تا آن زمان ارزهای دیجیتال بخشی از زندگی روزمره‌ی مردم باشند؛ یا ممکن است مثل یک روند قدیمی، به دست فراموشی سپرده‌ شده باشند.

متیو شوات، مدیر ارتباطات Holo، با دیدگاه بدبینانه‌ای از پول‌های رمزنگاری‌شده صحبت می‌کند:

تا سال ۲۰۳۸، دلار، یورو و سایر ارزهای ملی از بین رفته‌اند، ولی همین موضوع در مورد بیت کوین و کلاً نسل فعلی ارزهای دیجیتال هم مصداق دارد.

اما شوات، نسبت به فناوری بلاک چین خوش‌بین است. او می‌گوید:

فناوری بلاک چین صرفاً تحت تأثیر توکن‌های فعلی تضعیف نمی‌شود؛ بلکه به یک اکوسیستم پویا و پرحرارت سیگنال‌های رمزنگاری دیجیتال تبدیل می‌شود که هرکدام به‌منظور شفاف‌سازی یک جریان فعالیت خاص، طراحی‌ شده‌اند؛ به‌طوری‌که افراد، سازمان‌ها و جوامعی که از این فناوری استفاده می‌کنند، بهتر می‌توانند مسیر اصلی جریانات را تشخیص بدهند و فعالیت‌های خود را کنترل کنند.

هنوز مشخص نیست که ارزهای رمزنگاری‌شده و تکنولوژی‌های پشت آن‌ها، در ۲۰ سال آینده به چه جایگاهی دست پیدا می‌کنند؛ اما یک نکته کاملاً روشن است: نوسانات بازار ارزهای دیجیتال همچنان پیش‌بینی‌ناپذیر است و این بازی، بیشتر به سود سوداگران و دلالان است تا سرمایه‌گذاران.

تغییرات نرخ ارزهای اصلی در طول یک هفته‌ی گذشته:

بیت کوین: ۲۰.۸۶- درصد

اتریوم: ۱۳.۴۳- درصد

ریپل: ۲۸.۸۶- درصد

لایت کوین: ۲۶.۱۳- درصد

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات