برادکام مبلغ پیشنهادی برای تصاحب کوالکام را به ۱۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود برادکام برای اعمال فشار بر کوالکام جهت شرکت در مذاکرات، مبلغ پیشنهادی برای تصاحب همتای آمریکایی خود را افزایش می‌دهد.
تبلیغات

گزارش‌ها حکایت از آن دارند که برادکام در نظر دارد امروز برای وادار کردن کوالکام به شرکت در مذاکرات، رقم پیشنهادی برای تصاحب رقیب آمریکایی خود را به حدود ۱۲۰ میلیارد دلار افزایش دهد. خاطرنشان می‌کنیم که تصمیم برادکام برای افزایش رقم پیشنهادی، در آستانه‌ی برگزاری نشست سهام‌داران کوالکام در تاریخ ۶ مارس (۱۶ بهمن) مطرح شده است؛ نشستی که برادکام قصد دارد در آن با کاندید کردن مدیران خود، هیئت‌مدیره‌ی کوالکام را تغییر دهد.

گفته می‌شود برادکام برای نهایی‌سازی پیشنهادی که به‌موجب آن، سهام کوالکام بین ۸۰ تا ۸۲ دلار ارزش‌گذاری می‌شود، روز گذشته جلسه‌ای با مشاوران خود برگزار کرده است. خاطرنشان می‌کنیم که برادکام در پیشنهاد پیشین خود، هر سهم کوالکام را ۷۰ دلار ارزش‌گذاری کرده بود که شامل پرداخت نقدی ۶۰ دلار به ازای هر سهم و ارائه‌ی سهامی از برادکام به ارزش ۱۰ دلار به ازای هر سهم کوالکام می‌شد.

گزارش‌ها حکایت از آن دارند که برادکام برای خسارت فسخ قرارداد در صورت مخالفت نهادهای نظارتی نیز مبلغی بالاتر از حد معمول به کوالکام پیشنهاد خواهد داد. به‌طور معمول، هزینه‌ی فسخ قرارداد تقریبا معادل ۳ یا ۴ درصد از ارزش کل قرارداد تعیین می‌شود؛ البته به‌گفته‌ی منابع رویترز، ممکن است هاک تن، مدیرعامل برادکام، در لحظات پایانی شرایط قرارداد را به‌صورت قابل توجهی تغییر دهد. در حال حاضر برادکام و کوالکام در خصوص این گزارش اظهار نظری نکرده‌اند. برادکام اطمینان دارد که طی ۱۲ ماه آینده، قرارداد تصاحب کوالکام توسط این شرکت منعقد خواهد شد؛ اما سران کوالکام معتقد هستند که پروسه‌ی بررسی چنین قراردادی توسط نهادهای نظارتی در سراسر دنیا، بیش از ۱۸ ماه به‌ طول خواهد انجامید و ریسک بسیاری به دنبال خواهد داشت.

کوالکام تراشه‌های مورد نیاز اپراتورهای موبایل برای ارائه‌ی خدمات پهن‌باند را تأمین می‌کند و از این رو، برای برادکام که به‌ دنبال گسترش خدمات خود در حوزه‌ی فناوری بی‌سیم نسل پنجم است، هدفی جذاب محسوب می‌شود. سران کوالکام به سهام‌داران این شرکت اعلام کرده‌اند که برادکام درصدد تصاحب آن با رقمی پایین است. کوالکام هفته‌ی گذشته، گزارش مالی سه‌ماهه‌ی پیشین خود را منتشر کرد که از عملکرد فراتر از حد انتظار این شرکت به‌دلیل افزایش تقاضا برای تراشه‌های گوشی هوشمند و خودرو حکایت داشت؛ با این پیش‌بینی، درآمد این شرکت برای سه‌ماهه‌ی آتی به‌دلیل کاهش فروش گوشی در چین، پایین‌تر از تخمین‌ تحلیل‌گران بود.

کوالکام در یک نزاع پتنتی با اپل به‌ سر می‌برد و مدعی است که برای دفاع از برنامه‌های مربوط به دریافت حق پتنت خود، به دادخواهی نیاز دارد. خاطرنشان می‌کنیم که خود کوالکام نیز در تلاش برای تصاحب شرکت NXP Semiconductros NV طی قراردادی به ارزش ۳۸ میلیارد دلار است. این قرارداد ماه گذشته مورد تأیید نهادهای نظارتی آنتی‌تراست اتحادیه‌ی اروپا قرار گرفت و در حال حاضر تنها به دریافت تأییدیه‌ی چین نیاز دارد که پیش‌بینی می‌شود در ماه مارس به سرانجام برسد. خاطرنشان می‌‌کنیم که آینده‌ی قرارداد NXP‌ در هاله‌ای از ابهام است؛ چرا که برخی از سهام‌داران این شرکت، از جمله صندوق پوشش ریسک Elliott Management Corp که از جمله‌ی سهام‌داران کنش‌گر آن محسوب می‌شود، از کوالکام درخواست کرده است رقم پیشنهادی خود را افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود که کوالکام در ماه جاری در این خصوص تصمیم‌گیری کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات