کاهش ۶.۳ درصدی عرضه گوشی‌ هوشمند در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۷

یک‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس گزارش مؤسسه‌ی IDC، میزان عرضه گوشی‌ هوشمند در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۷ نسبت به دو سال گذشته کاهش یافته است.
تبلیغات

به‌ نظر می‌رسد شرکت اپل در نهایت توانسته است بر رقیب کُره‌ای خود یعنی سامسونگ برای یک فصل غلبه کند؛ با اینکه سامسونگ در سه فصل نخست سال ۲۰۱۷ پیشتاز بود، کوپرتینویی‌ها توانسته‌اند در فصل پایانی با فروش بیشتر آیفون‌ از رقیب پیشی بگیرند.

مؤسسه‌ی IDC در گزارش جدید خود اشاره کرده است که میزان عرضه‌ی جهانی گوشی‌ هوشمند در فصل چهارم سال ۲۰۱۷ به ۴۰۳.۵ میلیون دستگاه می‌‌رسد؛ در بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۶، شرکت‌های مختلف نزدیک به ۴۳۰.۷ میلیون واحد گوشی عرضه کرده‌اند. این موضوع حاکی از آن است که در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته، فروش گوشی‌ هوشمند افت ۶.۳ درصدی نسبت به دو سال گذشته تجربه می‌کند.

اپل آیفون 8 / Apple iPhone 8

درحالی‌که پنج سازنده مطرح یعنی اپل، سامسونگ، هواوی، شیائومی و اوپو فروش بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها داشته‌اند؛ تنها شیائومی موفق شده است فروش گوشی‌های هوشمند خود را در فصل چهارم ۲۰۱۷ نسبت به دو سال گذشته افزایش دهد. در این بازه‌ی زمانی، شرکت‌های هواوی، سامسونگ، اپل و اوپو فروش کم‌تری نسبت به سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۶ تجربه می‌کنند.

نام برند

تعداد گوشی عرضه‌شده در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۷

(به میلیون)

سهم از بازار در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۷

(به درصد)

تعداد گوشی عرضه‌شده در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۶

(به میلیون)

سهم از بازار در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۶

(به درصد)

تغییرات سهم

(به درصد)

اپل

۷۷.۳

۱۹.۲

۷۸.۳

۱۸.۲

- ۱.۳

سامسونگ

۷۴.‍۱

۱۸.۴

۷۷.۵

۱۸.۰

- ۴.۴

هواوی

۴۱.۰

۱۰.۲

۴۵.۴

۱۰.۵

- ۹.۷

شیائومی

۲۸.۱

۷.۰

۱۴.۳

۳.۳

۹۶.۹

اوپو

۲۷.۴

۶.۸

۳۱.۶

۷.۳

- ۱۳.۲

دیگر برندها

۱۵۱.۳

۳۸.۶

۱۸۳.۷

۴۲.۷

- ۱۷.۶

مجموع

۴۰۳.۵

۱۰۰

۴۳۰.۷

۱۰۰

- ۶.۳

وضعیت فروش گوشی‌ هوشمند در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۷

با توجه به جدول فوق، سهم آیفون‌های اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱.۰ درصد افزایش یافته است؛ سهم این شرکت در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶، تنها ۱۸.۲ درصد بود؛ اما در بازه‌زمانی مشابه در سال گذشته به ۱۹.۲ درصد رسید. بااین‌حال  اپل نزدیک به یک میلیون دستگاه گوشی آیفون کم‌تری عرضه کرده است؛ با اینکه آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ (iPhone X) فروش خوبی داشته‌ است؛ اما هیچ‌یک نتوانسته رکورد جدیدی به ثبت برساند.

سامسونگ در فروش گوشی‌ هوشمند در فصل چهارم سال ۲۰۱۷ نسبت به بازه زمانی مشابه در دو سال گذشته، افت ۳.۴ میلیون واحدی تجربه می‎کند؛ در همین حال سهم گوشی‌های سامسونگ از بازار نزدیک به ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرده است. به‌طور معمول، نزدیک به ۲۰ درصد از فروش گوشی‎های هوشمند در بازار به محصولات سامسونگ اختصاص دارد؛ اما این شرکت موفق نشده است آن‌ را در فصل پایانی سال گذشته حفظ کند. پرچم‌داران گلکسی اس ۸، گلکسی اس ۸ پلاس و فبلت گلکسی نوت ۸ به سامسونگ کمک کرده‌اند؛ به‌خصوص پس از مشکلات گلکسی نوت ۷، گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد سرنوشت این شرکت در بازار وجود داشت.

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

در فصل چهارم سال ۲۰۱۷ نسبت به دو سال گذشته، سهم گوشی‌های هوشمند هواوی یافته است؛ ضمن اینکه شرکت چینی نزدیک به ۴.۴ میلیون دستگاه گوشی کم‌تری در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته عرضه کرده است. بااین‌حال، شیائومی موفق شده است ۱۴.۳ میلیون دستگاه گوشی‌ هوشمند بیشتری در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷ نسبت به دو سال گذشته عرضه کند؛ سهم این شرکت از فروش گوشی هوشمند در فصل چهارم سال گذشته میلادی، ۷.۰ درصد اعلام شده است. اوپو نیز با افت ۴.۲ میلیون واحدی در میزان فروش گوشی‌های هوشمند خود دست‌وپنجه نرم می‎کند. 

شکی نیست که هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند، عملکرد بسیار خوبی داشته است؛ بااین‌حال مشخص نیست در آینده چه سرنوشتی در انتظار این شرکت چینی است. بلندپروازی‌های مقامات هواوی برای ورود به بازار آمریکا و همکاری با اپراتورهای مخابراتی، بی‌نتیجه بوده است؛ تحت‌ فشار دولت آمریکا، اپراتورهای مطرح نظیر AT&T و ورایزن از همکاری با هواوی سر باز زده‌اند. 

در ادامه می‌توانید میزان فروش گوشی‌های هوشمند هر یک از پنج سازنده مطرح را طی سال گذشته میلادی مشاهده کنید:

نام برند

تعداد گوشی عرضه‌شده در سال ۲۰۱۷

(به میلیون)

سهم از بازار در سال ۲۰۱۷

(به درصد)

تعداد گوشی عرضه‌شده در سال ۲۰۱۶

(به میلیون)

سهم از بازار در سال ۲۰۱۶

(به درصد)

تغییرات سهم

(به درصد)

اپل

۳۱۷.۳

۲۱.۶

۳۱۱.۴

۲۱.۱

۱.۹

سامسونگ

۲۱۵.۸

۱۴.۷

۲۱۵.۴

۱۴.۶

۰.۲

هواوی

۱۵۳.۱

۱۰.۴

۱۳۹.۳

۹.۵

۹.۹

شیائومی

۱۱۱.۸

۷.۶

۹۹.۸

۶.۸

۱۲.۰

اوپو

۹۲.۴

۶.۳

۵۳.۰

۳.۶

۷۴.۵

دیگر برندها

۵۷۷.۷

۳۹.۵

۶۵۴.۵

۴۴.۴

- ۱۱.۷

مجموع

۱۴۷۲.۴

۱۰۰

۱۴۷۳.۴

۱۰۰

- ۰.۱

وضعیت فروش گوشی‌های هوشمند در  سال ۲۰۱۷

شرکت‌های چینی در سال گذشته، گوشی‌های هوشمند با مشخصات رده‌بالا و قیمت مناسب عرضه کرده‎اند؛ در همین حال دو شرکت مطرح سامسونگ و اپل به تقاضای بازار با عرضه محصولات مختلف پاسخ می‎دهند. تحلیل‌گر مؤسسه‌ی IDC در همین رابطه، اعلام کرده است:

با وجود عرضه پرچم‌داران فوق‌العاده گران‌قیمت، به ‎نظر می‌رسد گوشی‌هایی که قیمت کم‌تری دارند اما همچنان لقب «پرچم‌دار» را یدک می‌کشند؛ بیشتر مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. 

ادعا می‏‎شود شرکت‌های برجسته، تنوع محصولات خود را افزایش داده‌اند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار به‎ دست آورند؛ برندهایی نظیر آنر، ویوو، شیائومی و اوپو با محصولات ارزان‌قیمت رقابت می‎کنند و برندهای مطرح نظیر هواوی، اپل و سامسونگ توجه خود را به گوشی‌های گران‌قیمت معطوف کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات