فناوری آئودی در پرداخت خودکار داخل خودرو، عملی شد

سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آئودی قصد دارد از سیستم یکپارچه پرداخت عوارض در خودروهای خود برای بازار آمریکا، بخش‌هایی از کانادا و مکزیک استفاده کند.
تبلیغات

هر کسی که روزانه با جاده‌ و بزرگراه سروکار دارد، معمولا در طول سفر روزانه از دروازه‌های پرداخت عوارض نیز عبور می‌کند. گاهی اوقات ازدحام خودروها به حدی است که اختلال زیادی در فرآیند عبور و مرور ایجاد می‌شود و همین عامل ناراحتی و عصبانیت سرنشینان خودرو است. البته در حال حاضر مکان‌های زیادی وجود دارند که از نوعی سیستم عبور الکترونیکی استفاده می‌کنند تا نیاز به توقف و کاهش سرعت خودرو نباشد. به این ترتیب رانندگان می‌توانند با سرعت بیش‌تری برانند یا گاهی اوقات بدون افت سرعت به مسیر خود ادامه دهند. این سیستم‌ها به‌طور کلی نیاز به نوعی دستگاه افزونه روی شیشه جلوی خودرو دارند؛ اما اکنون آئودی قصد دارد اولین سیستم یکپارچه پرداخت عوارض را برای رانندگان ایالات متحده راه‌اندازی کند.

پرداخت الکترونیکی عوارض (ETC) روش جدیدی برای گرفتن عوارض بزرگراه‌ها و جاده‌ها است که خودرو در محل گذرگاه عوارض توقف نمی‌کند و مبلغ عوارض به‌طور الکترونیکی از حساب وی کسر می‌شود. ETC با استفاده از تجهیزات الکترونیکی مانند تگ‌های DSRC یا RFID و دوربین‌های پلاک‌خوان، تمامی خودروها را شناسایی می‌کند؛ در صورتی که خودرویی ثبت‌ نام نکرده باشد یا مبلغ عوارض بزرگراه را پرداخت نکند، از طریق دوربین‌های پلاک‌خوان جریمه خواهد شد.

audi / آئودی

این ماژول یکپارچه پرداخت عوارض (ITM) نامیده می‌شود و بر مبنای فناوری ارتباط خودرو با زیرساخت توسعه می‌یابد که در حال حاضر روی خودروهای آئودی به کار می‌رود. به‌طور خلاصه، ITM در داخل آینه عقب خودرو تعبیه می‌شود و به‌عنوان فرستنده‌ای عمل می‌کند که قادر است با سیستم‌های پرداخت عوارض الکترونیکی موجود ارتباط برقرار کند. هنوز خودروساز آلمانی جزئیات خاصی درباره این سیستم ارائه نداده است؛ اما گفته می‌شود ITM با سازمان‌های پرداخت عوارض موجود در سراسر ایالات متحده و همچنین بخش‌هایی از کانادا و مکزیک کار می‌کند. رانندگان می‌توانند دستگاه را با استفاده از سیستم رابط کاربری چندرسانه‌ای آئودی (MMI) تنظیم کنند، در نتیجه ITM خود را با حساب‌های پرداخت عوارض موجود ثبت خواهد کرد.

audi / آئودی

این سیستم آخرین مرحله از چشم‌انداز خودرو برای افزایش قابلیت اتصال با زیرساخت است. تعداد زیادی از خودروسازان دستیار صوتی الکسا متعلق به آمازون را روی خودروهای تولیدی خود ادغام می‌کنند که قادر است همه چیز خودرو از جمله بوق زدن تا روشن کردن خودرو از راه دور را به‌صورت صوتی کنترل کند. ماه مارس گذشته کادیلاک از فناوری ارتباط خودرو با خودرو در سدان CTS استفاده کرد که امکان ارتباط بین خودروها را فراهم می‌کند. در این سیستم از طریق اتصال دو خودرو هشدارهای مورد نیاز در شرایط خطرناک برای رانندگان ارسال می‌شود. چنین فناوری‌هایی می‌توانند منجر به کاهش تصادف، مرگ و میر و تلفات جاده‌ای شوند و سالانه جان هزاران انسان را نجات دهند.

اخیرا جنرال موتورز یک برنامه خرید جدید برای خودروهای خود معرفی کرد که افراد در حین رانندگی می‌توانند به معنای واقعی کلمه، لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنند. این ویژگی باعث انتقاد شدید سازمان‌های متعددی شد؛ از جمله یک گروه ایمنی برجسته با انتقاد از طرح جنرال موتورز اعلام کرد که استفاده از قابلیت خرید هنگام رانندگی باعث حواس‌پرتی راننده و در نتیجه افزایش تصادف می‌شود.

آئودی می‌گوید سیستم ITM اواخر امسال روی خودروهای تولیدی در دسترس خواهد بود. استفاده از این سیستم موجب ارتقاء سطح رفاه راننده می‌شود و به نظر می‌رسد که طی سال‌های آتی خبرهای بیش‌تری از نصب آن روی خودروها خواهیم شنید. پیش از این هیوندای خبر از نصب سیستم پرداخت خودکار عوارض در خودروهای خودران داده بود. بهره‌گیری از امکانات خودروی خودران در زیرساخت‌های متداول موجب افزایش راحتی و بهره‌وری خواهد شد و امیدواریم که چنین سیستم‌هایی در ایران نیز توسط خودروسازان در آینده استفاده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات