مزایای لنز پرایم 135mm با دیافراگم F/2

جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
در این مقاله به بررسی ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد یک لنز پرایم ۱۳۵ میلی‌متری با دیافراگم F/۲ می‌پردازیم، پس با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در هنر عکاسی همواره چندین عامل روی عمق میدان تصاویر تاثیر می‌گذارند. این عوامل عبارت‌اند از: دیافراگم (عدد F)، فاصله‌ی کانونی لنز، اندازه‌ی حسگر دوربین و فاصله‌ی بین دوربین تا سوژه و سوژه تا پس‌زمینه. یک لنز پرایم ۱۳۵ میلی‌متری با دیافراگم F/۲، به‌دلیل داشتن فاصله‌ی کانونی بالا و گشودگی بالای دهانه‌ی دیافراگم (F پایین)، می‌تواند تصاویری با بوکه‌ی بی‌نظیر خلق کند.

در خرید لنز، همواره عواملی همانند کیفیت تصاویر، وزن و ارزش خرید تاثیر‌گذار هستند؛ اما باید قبول کرد که اکثر لنز‌های موجود در بازار از بین عوامل ذکر شده، تنها در یک یا دو عامل نمره قابل‌ قبولی دریافت می‌کنند. اگرچه در بازار لنز‌هایی را می‌توان پیدا کرد که در هر سه عامل بسیار خوب عمل کنند؛ برای مثال لنز پرایم ۵۰ میلی‌متری با دیافراگم F/۱.۸ که شرکت‌های سازنده‌ی لنز بسیاری آن را تولید می‌کنند. یا به لنز ماکروی ۱۰۰ میلی‌متری (گاهی ۹۰ میلی‌متری) با دیافراگم F/۲ نیز می‌توان اشاره کرد. اگر هر کدام از این لنز‌های پرایم ۵۰ میلی‌متری یا ماکروی ۱۰۰ میلی‌متری را تهیه کنید، کار اشتباهی نکرده‌اید و صاحب لنزی می‌شوید که قابلیت ثبت تصاویری با کیفیت عالی دارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی لنز دیگری بپردازیم که در هر سه عامل ذکر‌شده، بسیار خوب عمل می‌کند؛ لنز ۱۳۵ میلی‌متری با دیافراگم F/۲. استفاده از واژه‌ی «طراحی»، به این دلیل است که اگرچه همه‌ی لنز‌های ۱۳۵ میلی‌متری با دیافراگم F/۲ در بازار دارای ساختار اپتیکی یکسانی نیستند، اما تمام آن‌ها صفات مشترک بسیاری دارند. شاید آثار عکاسان پرتره‌‌ی حرفه‌ای روسی همانند Elena Shumilova یا Anka Zhuravleva را دیده باشید. آن‌ها تصاویر بسیار مسحورکننده و رویایی خلق می‌کنند. سلاح سری آنان برای ثبت چنین تصاویری، درواقع لنز ۱۳۵ میلی‌متری با دیافراگم F/۲  است؛ البته از حس زیبایی‌شناسی‌ بی‌عیب‌و‌نقص آن‌ها نیز نباید غافل شد.

میکائیل ویدل، عکاس و نویسنده‌ی سوئدی، با خرید لنز Samyang ۱۳۵mm F۲ و استفاده از آن برای اولین‌بار، متوجه می‌شود که این لنز بسیار خاص است. میکائیل پس از خرید لنز و در مسیر بازگشت به خانه چندین عکس ثبت می‌کند؛ و زمانی‌که عکس‌ها را در کامپیوترش مشاهده می‌کند، بسیار متحیر می‌شود. او پیش‌تر از شارپنس بی‌نظیر این لنز خبر داشت، اما وقتی برای اولین‌بار به ثبت تصاویر با این‌ لنز و بررسی آنان می‌پردازد، از شارپنس بالای لنز Samyang ۱۳۵mm F۲ بسیار حیرت‌زده می‌شود.

کیفیت بی‌نقص تصاویر تنها نیمی از داستان است. ویژگی دیگر این لنز ۱۳۵ میلی‌متری که باعث حیرت بسیاری از مردم می‌شود، «بوکه» است؛ به‌گونه‌ای که پس‌زمینه‌ی سوژه بسیار محو شده و تقریبا به‌حالت Gradient درمی‌آید. طراحی لنز ۱۳۵ میلی‌متری با دیافراگم F/۲ بسیار خاص است و میکا‌ئیل قصد دارد خوانندگان این مقاله را نیز نسبت به این موضوع متقاعد کند.

جدایی سوژه از پس‌زمینه

نمونه تصویر لنز Samyang 135mm F/2

برای خلق تصاویر عالی، تعداد انگشت‌شماری استراتژی آسان وجود دارد که یکی از آن‌ها، سادگی است؛ یک سوژه‌ی ساده و شفاف که دارای شکل بوده و با داشتن کنتراست نسبت به یک پس‌زمینه‌ی خلوت و ساده، از آن جدا می‌شود.

همان‌گونه که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، وقتی با یک لنز ۱۳۵ میلی‌متری با دیافراگم F/۲ عکس بگیرید، سوژه به زیبایی و بدون نیاز به مهارت زیاد از سوی عکاس، از پس‌زمینه جدا می‌شود. تنها سوژه را مقابل یک پس‌زمینه‌ی دور قرار می‌دهید و نیمی از کار انجام شده است. حتی اگر فاصله‌ی پس‌زمینه تا سوژه بسیار نزدیک باشد، ساختار اپتیکی لنز ۱۳۵ میلی‌متری سوژه را به زیبایی از پس‌‌زمینه جدا می‌کند.

نرم‌ترین بوکه

نمونه تصویر لنز Samyang 135mm F/2

برای دستیابی به بوکه‌ی بسیار نرم، یک لنز باید دارای حداکثر دیافراگم بالا و فاصله‌ی کانونی بالا باشد. یک لنز بسیار مشهور که بوکه‌های فوق‌العاده‌ای خلق می‌کند، لنز Canon ۸۵mm F۱.۲ است. این لنز می‌تواند بوکه‌های فوق‌العاده نرمی ایجاد کند و پس‌زمینه‌ را به‌طور کامل از فوکوس خارج می‌کند. اما میکائیل معتقد است که لنز ۱۳۵ میلی‌متری با دیافراگم F/۲، به‌دلیل فاصله‌ی کانونی بالاتر خود نسبت به لنز ۸۵ میلی‌متری، پس‌زمینه را بیشتر فشرده کرده و بوکه‌ی بیشتری خلق می‌کند.

او اعتقاد دارد که نمی‌توان لنزهای دیگری با قابلیت ایجاد بوکه‌ی نرم‌تر برای دوربین‌های فول فریم پیدا کرد. البته لنزهای خاصی همانند لنز افسانه‌ای Canon EF 200mm F2 وجود دارد که بوکه‌ی بسیار نرم‌تری نیز تولید می‌کند. اما این لنز جایگزین خوبی نیست؛ مگر اینکه با قیمت ۵۷۰۰ دلاری و حمل بسیار مشکل آن به‌دلیل اندازه‌ی بزرگ و وزن زیاد، مشکلی نداشته باشید.

شارپنس باورنکردنی

نمونه تصویر لنز Samyang 135mm F/2

میکائیل پس از خرید لنز ۱۳۵ میلی‌متری Samyang در راه بازگشت به خانه، برای تست کردن لنز، چندین تصویر ثبت می‌کند. اولین عکسی که او برای اولین‌بار با این لنز می‌گیرد، عکسی از گربه‌ی همسایه‌اش است که در حال پرسه‌زدن میان بوته‌ها بود. وقتی میکائیل به خانه می‌رسد و عکس‌ را در نرم‌افزار لایت‌روم بارگذاری می‌کند، دو ویژگی این عکس او را بسیار متحیر می‌کند.

ویژگی اول، جداسازی سوژه از پس‌زمینه و بوکه است. او از حیوانات بسیاری در میان بوته‌ها عکس گرفته است، اما معتقد است که هیچکدام از لنز‌های قبلی در‌مقایسه‌ با لنز ۱۳۵ میلی‌متری، بوته ها را نرم نمی‌کند.

نمونه تصویر لنز Samyang 135mm F/2

ویژگی دوم، شارپنس شگفت‌انگیز عکس است. میکائیل اعتقاد دارد که اگر‌چه از لنز‌های بسیاری به‌دلیل شارپنس بالای آن‌ها استفاده کرده است، اما شارپنس لنز Samyang ۱۳۵mm از نظر وی بیشتر از سایر لنز‌هاست.

نمونه تصویر لنز Samyang 135mm F/2

او می‌گوید که هرگز لنزی با این سطح از شارپنس با گشودگی F/۲ ندیده است. شاید یکی از دلایلی که این شارپنس باورنکردنی بیشتر احساس می‌شود، بوکه‌ی بسیار نرمی است که سوژه را به‌طور کامل از پس‌زمینه جدا می‌کند.

قابلیت فوکوس از فاصله‌ی نزدیک

نمونه تصویر لنز Samyang 135mm F/2

اکثر لنز‌های ۱۳۵ میلی‌متری با F/۲، حداقل فاصله‌ی فوکوس بسیار پایینی در مقایسه با فاصله‌ی کانونی خود دارند که سبب ایجاد نسبت بزرگ‌نمایی در حدود ۰.۲۵ - ۰.۲ می‌شود. این قابلیت برای کسانی که می‌خواهند از فاصله‌ی نزدیک از سوژه‌های کوچک عکس بگیرند، مفید است. این لنز‌ها عکاس را قادر می‌سازد تا جایی که ممکن است به سوژه نزدیک شود بدون اینکه به لنز ماکرو نیاز داشته باشد.

وزن کم

لنزهایی که شارپنس بالا دارند و بوکه‌های فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند، اغلب سنگین هستند. برای مثال، لنز افسانه‌ای Canon ۸۵mm F۱.۲L، وزن ۱۰۲۵ گرمی دارد و لنز Sigma ۸۵mm F۱.۴ Art نیز با وزن ۱۱۳۰ گرمی خود، سبک محسوب نمی‌شود.

اگرچه همه‌ی لنز‌های ۱۳۵ میلی‌متری سبک نیستند (برای مثال لنز جدید Sigma ۱۳۵mm F۱.۸ با وزن ۱۱۳۰ گرمی خود سنگین محسوب می‌شود)، اما اگر لنز Samyang 135mm F2 را در نظر بگیرید که از نظر اپتیکی بسیار بی‌عیب‌و‌نقص است، فقط وزنی معادل ۸۳۰ گرم دارد. اگر به قابلیت اتوفوکوس نیاز دارید، میکا‌ئیل لنز Canon ۱۳۵mm F۲.۰L را پیشنهاد می‌کند که با درنظرگرفتن وزن ۷۵۰ گرمی آن، عملکردی فوق‌العاده دارد.

ارزش بسیار زیاد در مقایسه با قیمت لنز

اگرچه لنز‌های ۱۳۵ میلی‌متری گران‌قیمت در بازار وجود دارند (همانند لنزهای Sigma ۱۳۵mm F۱.۸ Art یا Carl Zeiss ۱۳۵mm)، اما تعدادی لنز ۱۳۵ میلی‌متری نیز در بازار موجود است که ارزش بسیار زیادی در مقایسه با قیمت خود دارند. وقتی لنزی می‌خرید که دارای شارپنس فوق‌العاده و کیفیت ثبت تصویر بالا در تمامی گشودگی‌های دیافراگم است، می‌توانید انتظار قیمت حداقل ۱۲۰۰ دلار را داشته باشید. اما به طرز باورنکردنی باید گفت که می‌توان با پرداخت مبلغ ۴۳۰ دلار صاحب یک لنز ۱۳۵ میلی‌متری Samyang شد. تنها عیب این لنز، فوکوس دستی آن است که برای عکاسی ورزشی و عکاسی از کودکان ممکن است مناسب نباشد. در غیر این صورت، این لنز بدون شک شگفت‌انگیز است.

اگر کسی لنزی با قابلیت اتوفکوس و ارزش خرید بالا می‌خواهد، می‌تواند لنز ۱۳۵ میلی‌متری کانن را بخرد. این لنز تقریبا کیفیت عکسی برابر با لنز Samyang دارد و با پرداخت مبلغی کمتر از ۱۰۰۰ دلار می‌توان صاحب آن شد. شارپنس لنز کانن تقریبا با لنز Samyang برابر است، اما تا حدودی از مشکل اعوجاج رنگی (Chromatic Aberration) رنج می‌برد. میکا‌ئیل پیشنهاد می‌کند که نسخه دست‌دوم لنز کانن را بخرید تا پول کمتری خرج کنید؛ علاوه‌بر این می‌توان دوباره آن لنز را با همان قیمت خرید، به‌فروش رساند. درواقع با این کار به‌نوعی آن لنز را به‌رایگان اجاره می‌کنید.

نمونه تصویر لنز Samyang 135mm F/2

کدام لنز را بخریم؟

اگر به‌دنبال لنزی هستید که بیشترین ارزش خرید را نسبت به قیمت دارد و می‌توانید با نبود قابلیت اتوفوکوس کنار بیایید، لنز Samyang را بخرید. اگر به قابلیت اتوفوکوس احتیاج اساسی دارید و وزن لنز برایتان مهم است، لنز کانن را بخرید. اگر بهترین کیفیت تصویر را می‌خواهید، به قابلیت اتوفکوس احتیاج دارید و وزن سنگین لنز برایتان مهم نیست (برای مثال در استودیو از آن استفاده می‌کنید)، لنز سیگما را بخرید. لنز کارل زایس را نیز در نظر داشته باشید، اگرچه کمی گران است ولی ممکن است برایتان جالب باشد. اگر کاربر دوربین نیکون هستید، حتما به لنز AF Nikkor ۱۳۵mm f/۲D DC نیز نگاهی بیاندازید و آن را با سایر لنز‌هایی که در مقاله به آن‌ها اشاره شد، مقایسه کنید.

در انتها، هر کدام از این لنز‌ها را که انتخاب کنید، خرید خوبی خواهید داشت. همه‌ی آن‌ها بسیار شارپ هستند و بوکه‌های فوق‌العاده لذت‌بخشی تولید می‌کنند و  قیمت تمامی آن‌ها در مقایسه با عملکردشان منطقی است. میکائیل می‌گوید که فقط به مدت یک‌‌سال با لنز ۱۳۵ میلی‌متری خود کار کرده است، اما این لنز را جزء سه لنز برتری می‌داند که تاکنون از آن‌ها استفاده کرده است.

شما کدام لنز ۱۳۵ میلی‌متری را پیشنهاد می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات