بزرگ‌ترین مزرعه بادی فراساحلی جهان در انگلستان ساخته می‌شود

جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کشور انگلستان به‌زودی صاحب بزرگ‌ترین مزرعه‌ی بادی فراساحلی جهان خواهد شد. عملیات ساخت‌وساز بزرگ‌ترین مزرعه‌ی بادی فراساحلی جهان به تازگی شروع کرده است.
تبلیغات

لندن، هم‌اکنون بزرگ‌ترین مزرعه‌ی بادی جهان را در اختیار دارد، اما شرکت اورستد (Ørsted، با نام رسمی دونگ انرژی)  اعلام کرده است که با شروع عملیات ساخت و ساز پروژه‌ی هورنسی (Hornsea بزرگ‌ترین مزرعه‌ی بادی فراساحلی جهان را در یورکشایر انگلستان می‌سازد. انتظار می‌رود این پروژه‌ی عظیم تا سال ۲۰۲۰ به پایان برسد.

این مزرعه‌ی بادی در منطقه‌ای به وسعت ۴۰۷ کیلومتر مربع ساخته می‌شود و پیمانکار اصلی این پروژه، شرکت اورستد محسوب می‌شود. اورستد شرکت دانمارکی است که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های قابل‌توجهی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و به‌خصوص ساخت مزرعه‌های بادی داشته است. اورستد اعلام کرده است که این مزرعه‌ی بادی ۱/۲ گیگاواتی در فاصله‌ی ۱۲۰ کیلومتری سواحل یورکشایر در شمال انگلستان ساخته می‌شود. مزرعه‌ی بادی فراساحلی یورکشایر، پس از آماده به کار، می‌تواند با استفاده از انرژی پاک، برق بیش از ۱ میلیون خانه را تامین کند.

پروژه‌ی ساخت بزرگ‌ترین مزرعه‌ی بادی فراساحلی جهان، به‌طور رسمی پروژه‌ی هورنسی یک نام‌گذاری شده است. به‌گفته‌ی مقامات اورستد، اولین مونوپایل از ۱۴۷ مونوپایل این مزرعه بادی هم‌اکنون نصب شده است. مونوپایل، سازه‌های استوانه‌ای از جنس فولادند که در بستر دریا نصب می‌شوند. مونوپایل‌ها اساسا در ساخت مزرعه‌های بادی فراساحلی، شالوده کار را تشکیل می‌دهند. هر مونوپایل در پروژه‌ی هورنسی یک، ۶۵ متر طول دارد، وزن آن حدود ۸۰۰ تن و قطر آن هم ۱/۸ متر است.

ساخت‌وساز این مزرعه‌ی بادی توسط دو کشتی انجام می‌شود. اولین کشتی که می‌تواند همزمان ۴ مونوپایل را حمل کند، Innovation نام دارد و دارای ظرفیت بارگیری ۸ هزار تن است. کشتی دوم، Sea Installer است که در ماه مارس (اسفند) به پروژه ملحق می‌شود. این کشتی، توربین‌های بادی ۷ مگاواتی با طول ۱۹۰  متر و تیغه‌های آن را نصب می‌کند. Sea Installer هم می‌تواند، همزمان ۴ توربین را حمل کند.

شروع عملیات ساخت و ساز پروژه‌ی هورنسی (Hornsea)،

شروع عملیات ساخت و ساز پروژه‌ی هورنسی با نصب اولین مونوپایل، سازه‌های استوانه‌ای از جنس فولاد که در بستر دریا نصب می‌شوند و نقش شالود سازه را دارند

شرکت اورستد، پس از تکمیل پروژه‌ی هورنسی یک، برنامه‌های دیگری هم برای مزرعه بادی دارد. پروژه بعدی، هورنسی دو نام دارد و اندکی پس از اتمام پروژه اول شروع می‌شود و انتظار می‌رود، برق ۱/۶ میلیون خانه را تامین کند. پروژه هورنسی سه که هنوز در مراحل توسعه است، در نزدیکی دو مزرعه بادی فراساحلی دیگر ساخته می‌شود. دانکن کلارک، مدیر برنامه شرکت اورستد، گفت:

پس از سال‌ها برنامه‌ریزی، دیدن شروع به کار کردن مراحل اولیه ساخت و ساز مزرعه بادی فوق‌العاده است. ما به ساخت و ساز در سواحل شمال شرقی (انگلستان) ادامه خواهیم داد تا به عنوان پایگاه عملیاتی و مرکز تعمیر و نگهداری برای پروژه‌های هورنسی یک و دو مورد استفاده قرار گیرد. این مزرعه‌های بادی نه‌تنها به هدف انگلستان برای کاهش مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر کمک می‌کنند، بلکه همچنین اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری را در منطقه‌ی گریمزبی و یورکشایر  افزایش می‌دهند.

هیو مک نیل، مدیر اجرایی شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر انگلستان (UK Renewable)، از شروع به کار پروژه‌ی هورنسی به عنوان اتفاق برجسته‌ی دیگری در زمینه‌ی ساخت و سازهای انرژی بادی فراساحلی در انگلستان نام برد. هر دو پروژه هورنسی یک و دو روی‌هم برای۲.۶ میلیون خانه در انگلستان برق تولید می‌کنند.

هر دو پروژه هورنسی یک و دو روی‌هم برق مورد نیاز ۲/۶ میلیون خانه در انگلستان را تامین می‌کنند

هم‌اکنون بزرگ‌ترین مزرعه‌ی بادی جهان، لندن اری (London Array) است. این مزرعه بادی ۶۳۰ مگاواتی، ۱۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و برق حدود ۵۰۰ هزار خانه را تامین می‌کند. با وجود این، بلندترین توربین بادی جهان، در شهر گیلدورف آلمان ساخته شده است که ارتفاع آن به ۲۴۷ متر می‌رسد.

روند فعلی رشد و توسعه مزرعه‌های بادی در جهان، بسیار چشم‌گیر بوده است. سال گذشته بود که پژوهشگران موسسه کارنگی در استنفورد، کالیفرنیا، طرحی را پیشنهاد کردند که در آن تنها یک مزرعه بادی در اقیانوس اطلس شمالی به طور بالقوه می‌توانست، انرژی کافی برای تامین برق کل سیاره تولید کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات