گوردون موری مفتخر به عنوان فرمانده رتبه امپراتوری بریتانیا شد

دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پروفسور گوردون موری به‌دلیل خدمات خود به دنیای خودرو، مفتخر به کسب نشان فرمانده رتبه امپراتوری بریتانیا از ملکه انگلیس شد.
تبلیغات

پروفسور گوردون موری به‌دلیل خدمت‌هایش به دنیای اتومبیل‌رانی در فهرست سال ۲۰۱۹ ملکه انگلیس برای دریافت بالاترین نشان امپراتوری بریتانیا قرار گرفت. این طراح و مهندس خودرو که با برخی از موفق‌ترین خودروهای فرمول یک در تمام تاریخ شناخته می‌شود، نشان فرمانده رتبه امپراتوری بریتانیا (CBE) را دریافت کرد. گوردون موری در دوران طلایی خود به بربهام (Brabham) کمک کرد که دو مقام قهرمانی جهان (۱۹۸۱ و ۱۹۸۳)، و مک‌ لارن ۳ مقام قهرمانی (۱۹۸۸، ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰) در مسابقات فرمول یک را به دست بیاورند. پس از آن دوران، موری تمرکز خود را روی طراحی خودروهای سواری قرار داد.

 عالی‌ترین رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا (Order of the British Empire) نوعی رتبه‌ی شوالیه‌گری است که در سال ۱۹۱۷ توسط جرج پنجم پادشاهی متحده بنا نهاده شد. این رتبه شامل ۵ درجه‌ی نظامی و شهروندی می‌شود. درجه‌ها به‌ترتیب نزولی ارزش عبارت‌اند از:

شوالیه عالی صلیب رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا (GBE) یا بانوی عالی صلیب رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا (GBE)

شوالیه فرمانده رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا (KBE) یا بانوی فرمانده رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا (DBE)

فرمانده رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا (CBE)

افسر رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا (OBE)

عضو رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا (MBE)

Mclaren F1

موری با سازمان‌دهی شرکت مک‌لارن کارز ، به طراحی سوپراسپرت F1 همت گماشت که سریع‌ترین خودروی جهان شد. این خودروی اسپرت با ۳ صندلی و بیشینه سرعت ۳۹۱ کیلومتربرساعت، در سال ۱۹۹۵ در مسابقات ۲۴ساعته‌ لمانز به پیروزی رسید. موری همچنین در تولید مرسدس بنز SLR مکلارن نقش رهبری داشت، درحالی‌که به‌طور مستقل در پروژه‌های دیگری مانند طراحی خودروی راکت (Rocket) متعلق به شرکت Light Car Company نیز همکاری کرد. موری همراه‌با کریس کرفت در سال ۱۹۹۱ این شرکت را تأسیس کرد و حاصل آن تولید خودرویی بسیار سبک‌وزن بود. 

گوردون موری

در سال ۲۰۰۵، او به تأسیس شرکت Gordon Murrary Design اقدام کرد. این شرکت سهم به‌سزایی در طراحی و تولید TVR Griffith، خودروی تجاری OX، یاماها Motive-e داشت و همچنین فناوری ساخت آی‌استریم (iStream) را بنا نهاد.

مرسدس SLR مکلارن
دریافت نشان افتخار CBE از ملکه در سال نو بسیار هیجان‌انگیز است. من بیش از ۵۰ سال از عمر خود را صرف انجام کارهایی کردم که به آن‌ها علاقه دارم؛ کار با مجموعه افرادی بااستعداد و خلاق در سراسر جهان، که در ابتدا از انگلستان آغاز شد. من تمام این دوران را از رقابت در دوران اوج فرمول یک گرفته تا طراحی سریع‌ترین سوپراسپرت جهان دوست دارم و به هر دقیقه‌ی آن عشق می‌ورزم. من می‌خواهم این افتخار را به همه‌ی کسانی که در طول سال‌ها با آن‌ها کار کرده‌ام، اختصاص دهم و منتظر آینده‌ای هیجان‌انگیز برای گروه گوردون موری باشم. 
Gordon Murray / گوردون موری

همچنین کوین فیتزپاتریک، معاون ارشد بخش تولید نیسان بریتانیا نیز نشان CBE را به‌دلیل خدمات خود برای تولید و مهندسی در شمال شرق انگلیس دریافت کرد. این جایزه، تلاش‌های فیتزپاتریک را برای کمک به ساخت کارخانه‌ی نیسان در ساندرلند نشان می‌دهد؛ فیتزپاتریک یکی از ۲۲ ناظر اولیه بود که برای راه‌اندازی این کارخانه استخدام شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات