مصاحبه با سه مدیرعامل زن درباره‌‌ی شبکه‌سازی، مربیگری و مقابله با تعصب در محیط کار

یک‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
زنان در محیط کاری و حتی در موقعیت‌های مدیریتی، با مشکلاتی بیش از مردان رو‌به‌رو هستند که برای حل آن‌ها، باید راهکارهای منحصربه‌فرد پیدا کنند.
تبلیغات

وب‌سایت فست کامپنی سالانه جشنواره‌ای در حوزه‌ی نوآوری برگزار می‌کند. در برنامه‌ی امسال، میزگردی برگزار شد که سه مدیرعامل زن با موضوع کارآفرینی در سازمان‌های بزرگ، در آن بحث و گفت‌وگو کردند. این مدیران عامل در شرکت‌های The Daily Beast و Vimeo و Daily Burn مشغول‌ به‌ کار هستند. فست کامپنی خلاصه‌ای از میزگرد برگزارشده را منتشر کرده است.

پس از صحبت‌های ابتدایی میهمانان، موضوع گفت‌وگو به چگونگی بالارفتن از نردبان موفقیت مدیریتی به‌عنوان یک زن تغییر یافت. آنجالی ساد (Anjali Sud)، مدیرعامل ویمیو (Vimeo)، دراین‌باره گفت:

آیا من خصوصیات خشونت‌طلبی و جاه‌طلبی یا عجول‌بودن دارم؟ این‌ها مواردی هستند که همیشه به آن‌ها متهم شده‌ام و به‌نوعی هنوزهم می‌شوم.
مدیرعاملان زن

ساد اعتقاد دارد زنان در حفظ روحیه‌ی کارآفرینی و ارزش‌آفرینی‌اش مشکلات متعددی دارند. از دیدگاه او، یکی از دلایل اصلی مشکلات دیدگاه هم‌نوعان است. دیگر میهمانان نیز تاحدودی با دیدگاه‌های او موافق هستند. به‌علاوه، تحقیقات متعدد نشان می‌دهد زنان با اعتمادبه‌نفس زیاد، متفاوت‌تر از مردان شبیه خود قضاوت می‌شوند.

مدیرعامل ویمیو در ادامه‌ی صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که هیچ‌گاه نبود پشتیبانی محیط کار، از تلاش‌های او مانع نشده است. البته، مشکلات او را در مسیر نگران و مضطرب کرده‌اند و برای عادت به شرایط و روحیه‌ی بلندپروازی، زمان زیادی صرف کرده است.

هثر دیتریک (Heather Dietrick)، مدیرعامل دیلی‌بیست (The Daily Beast)، در بخشی از میزگرد درباره‌ی بلندپروازی زنان گفت:

تصور می‌کنم بلندپروازی و جاه‌طلبی برای زنان به‌نوعی خودخواهی تفسیر می‌شود. به‌علاوه، شجاعت آن‌ها نیز همیشه شبیه به رئیس‌بازی تلقی شده است. درنتیجه، به‌عقیده‌ی من باید متحدانی شبیه به خود را در سازمان پیدا کنید. آن‌ها باید روحیه‌ی پیشرفت داشته باشند و درک کنند شما برای هدفی تلاش می‌کنید که برای سازمان مفید خواهد بود.
مدیرعاملان زن

هر دو مدیرعامل مذکور اعتقاد داشتند متحدان مانند پادزهری دربرابر نابرابری جنسی عمل می‌کنند. البته، به اعتقاد آن‌ها متحدان لزوما افرادی با موقعیت‌های سازمانی بالاتر یا مربیان (منتورها) باتجربه نیستند.

تریشیا هان (Tricia Han) مدیرعامل اپلیکیشن دیلی برن (Daily Burn) درباره‌ی داشتن مربی در دنیای کسب‌وکار گفت:

همیشه به دوستانم حسودی می‌کردم که از خاطرات خود با مربیان (منتورها) صحبت می‌کردند. اکثر افراد تصور می‌کنند منتورها افرادی با توانایی ذهنی و اخلاقی فراوان و شبیه به گاندی هستند یا دانایی خالص را از بالای کوه‌ها برای آن‌ها به‌ارمغان خواهند آورد.از اطرافیان خود نیز نکات بسیاری می‌توانید بیاموزید. تفاوتی ندارد این دانش از دوستان، همکاران، رئیس یا حتی اعضای خانواده کسب شود.

ساد نیز مانند هان اعتقاد دارد پیداکردن نکات کاربردی، لزوما به داشتن مربی یا منتور خاص نیاز ندارد. او ساختن شبکه‌ای از افراد را باارزش‌ترین کار حرفه‌ی خود می‌داند. او در مسیر خود در ویمیو، پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کرد و در مدت سه سال، از مدیر بخش بازاریابی به مدیرعاملی رسید. درواقع، او بسیار سریع از همکار یا زیردست به مدیر بسیاری از کارمندان بدل شد.

مدیرعاملان زن

مدیرعامل کنونی ویمیو در مسیر پیشرفتش اعتماد را در تمامی سطوح سازمان ایجاد کرد. درواقع، ایجاد اعتماد در همکاران و دیگر مدیران موفقیت را در مسیر تبدیل به بالاترین مقام مدیریتی سازمان برای ساد به‌همراه داشت.

ساد اعتقاد دارد در مسیر پیشرفت و ایجاد اعتماد بین همکاران، باید استراتژی و خلوص‌نیت را هم‌زمان به‌کار برد. او دراین‌باره گفت:

باارزش‌ترین روش برای تبدیل به متحدی مناسب برای دیگران، کنارگذاشتن منافع شخصی است. درواقع، نباید بگویید این رابطه چه فایده‌ای دارد یا دیگران چه ارزش افزوده‌ای برای من خواهند داشت. باید فکر کنید شما چه ارزشی می‌افزایید. اگر بتوانید آن دیدگاه را تغییر دهید، ارتباطات پایدار و مناسبی خواهید ساخت.

هان در پایان میزگرد گفت‌وگو به این نکته اشاره کرد که بلندپروازی و تمایل به پیشرفت بهتر و سریع‌تر، هیچ منافاتی با بخشنده و مهربان‌بودن ندارد. درواقع، نمی‌توان با این تصور پیش رفت که یا همه‌چیز را به‌دست خواهیم آورد یا ازدست خواهیم داد. می‌توان تمام خصوصیات انسانی را حفظ کرد و به‌دنبال پیشرفت هم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات