معرفی کتاب قدرت لحظه‌ها اثر چیپ هیث و دن هیث

پنج‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
مطالعه 8 دقیقه
در زندگی شما چقدر لحظات خاص و به‌یادماندنی وجود دارد؟ وقتی به آن‌ها فکر می‌کنید چه احساسی دارید؟ آیا علاقمندید که این لحظات در زندگی‌تان بیشتر تکرار شوند؟
تبلیغات

سخن اصلی کتاب

برادران هیث، چیپ هیث و دن هیث لحظات خاص و تجربه‌های خاص در زندگی را مورد بررسی قرار داده‌اند که قادر هستند انسان را تکان بدهند، او را بالا ببرند و در هر کسی تغییر ایجاد کنند. بعد درباره‌ی این صحبت می‌کنند که چطور می‌توان این لحظات را در کار و زندگی خود به‌وجود آورد، بدون آن‌که منتظر به‌وجود آمدن آن‌ها به‌طور تصادفی باشیم. 

کتاب قدرت لحظات راه‌های متعددی برای خلق لحظات ناب زندگی پیش روی خواننده می‌گذارد. رویکرد کتاب این است که با کار و زندگی کردن خلاقانه‌تر می‌توانیم تعداد بیشتری از لحظات به‌یادماندنی و خاص را تجربه کنیم. لحظاتی که یک عمر در ذهن و فکر ما باقی می‌مانند. نظیر لحظه‌ی برخورد با شریک زندگی یا لحظه‌ی کشف استعداد توسط معلم.

کتاب قدرت لحظه ها/power of momnet book

خلق لحظات خاص

نویسندگان می‌گویند تجربه‌های معنادار اغلب با برخوردهای شانسی در زندگی پیش آمده‌اند. اما این لحظات تعیین کننده که شکل دهنده‌ی زندگی ما هستند، چرا باید شانسی خلق شوند؟ بهتر است به‌جای تکیه بر بخت و اقبال برای به‌وجود آمدن لحظات تعیین کننده، آن لحظات را خلق کنیم. انسان‌ها دوست دارند که کیفیت را در لحظات زندگی‌شان تجربه کنند. این لحظات به بالا بردن کیفیت زندگی و ثبت خاطرات خوب کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل است که تلاش می‌کنیم این لحظه‌ها را بسازیم.

طبق مثالی که در ابتدای کتاب آورده شده است، روز امضای فارغ‌التحصیلان لحظه‌ی فراموش نشدنی است که توسط دانشگاه و در نتیجه‌ی تلاش دانشجویان ساخته می‌شود. این لحظه را آن‌ها با همراهی یکدیگر خلق می‌کنند. این اتفاق تصادفی نیست.

ما در به‌یادآوردن گذشته بسیاری از اتفاقات را فراموش کرده‌ایم و صرفا لحظات بخصوصی را به‌یاد می‌آوریم. این‌ها همان لحظات خاص هستند که قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. آن لحظه‌ها تاثیر زیادی بر ما داشته‌اند که هیچ‌وقت فراموش نمی‌شوند. سؤال مهم این است که چرا فقط آن لحظات یادمان می‌ماند؟

این لحظه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در تجربه‌ی احساسات و لذت‌ها دارند. این مسئله به‌صورت روانشناسانه‌ای در مطالب کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. برادران هیث می‌گویند نتیجه‌ی آزمایشی که روی تعدادی از افراد انجام شده است، نشان می‌دهد اطلاعات گم نمی‌شوند و تمامی آن‌ها در مغز وجود دارند. بلکه فقط استفاده نمی‌شوند. تعداد کمی از این اطلاعات استفاده می‌شوند. این اطلاعات متعلق به همان لحظات خاص است. درواقع برای بررسی یک تجربه در گذشته، میانگین اطلاعات در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه تنها همان لحظه‌های خاص دیده می‌شوند.

کتاب قدرت لحظه ها/power of momnet book

استفاده از مثال و داستان 

کتاب قدرت لحظه‌ها با درنظرگرفتن همین قدرت لحظات خارق‌العاده، با مثال‌ها و داستان‌هایی از لحظه‌های تعیین‌کننده در موقعیت‌های مختلف، سعی دارد این مسئله را در ذهن خواننده به‌خوبی روشن کند. در ابتدای کتاب درباره‌ی روز امضای فارغ‌التحصیلی صحبت می‌کند که دانشگاهی برای ماندگار کردن لحظه‌ی فارغ‌التحصیلی دانشجویانش ترتیب داده‌است.

در بخش دیگری از کتاب با یک مثال جذاب از یک هتل معمولی موفقیت و شکست هتل‌ها را بررسی می‌کند و می‌گوید موفقیت آن‌ها می‌تواند به‌شدت وابسته به لحظاتی ویژه باشد که مهمانان در هتل می‌گذرانند. حتی اگر مجلل و بسیار شیک نباشد، می‌تواند با خلق لحظات خاص و تجربیات جذاب برای مهمانانش به یکی از بهترین هتل‌ها تبدیل شود. مانند وجود یک تلفن آلبالویی رنگ در استخر هتل که با آن می‌توان یخمک مورد علاقه را بدون هزینه‌ی اضافی سفارش داد و آن‌را در استخر صرف کرد. این موضوعی است که برای هر کسب‌وکاری مثمر ثمر واقع می‌شود. توجه به لحظاتی که مشتری در ارتباط با کسب‌وکار ما طی می‌کند، قادر است تجارت ما را یک قدم جلوتر از رقبا پیش ببرد.

نقل قول‌هایی از متن کتاب

همه‌ی ما در زندگی لحظات تعیین‌کننده‌ای داریم. تجربیاتی معنادار که به حافظه می‌نشیند. بسیاری از آن‌ها مدیون شانس و اقبال است. لحظات تعیین‌کننده به زندگی ما شکل می‌دهند، اما مجبور نیستیم منتظر باشیم تا اتفاق بیفتند. بلکه خودمان می‌توانیم سازنده‌ی آن‌ها باشیم.در این کتاب ما دو هدف را دنبال می‌کنیم. نخست به بررسی لحظات ویژه می پردازیم و ویژگی‌های مشترک آن‌ها را می‌شناسیم. هدف دوم آن است که به شما نشان دهیم چگونه می‌توان با کمک عناصر لحظاتی خاص آفرید.زندگی ما با لحظه‌ها سنجیده می‌شوند و لحظات تعیین‌کننده لحظاتی هستند که به خاطر می‌مانند.
کتاب قدرت لحظه ها/power of momnet book

نظرات دیگران درباره‌ی کتاب

آنجلا داک ورث نویسنده‌ی پرفروش‌های نیویورک تایمز درباره‌ی این کتاب گفته است:

من این کتاب را خواندم و در هر صفحه از آن چیز تازه‌ای آموختم. نوشته‌های زیبا و تحقیقات شفاف و دقیق برایم جذاب است. خواندن آن‌را به هر کسی توصیه می‌کنم.

آدام گرنت از دیگر نویسندگان پرفروش‌های نیویورک تایمز می‌گوید:

جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین کتابی که اخیرا خوانده‌ام. من بعد از خواندن این کتاب پر از ایده‌های جدید برای انگیزه بخشیدن به کارمندان، لذت بخشیدن به مشتریان، ترغیب دانش‌آموزان و حتی برنامه‌ریزی برای سفر با خانواده‌ام بودم. اگر زندگی مجموعه‌ای از لحظات تلقی شود، برادران هیث به من آموختند که چطور لحظات خودم را آن‌طور که می‌خواهم بسازم.

کریگ کریگر، مدیرعامل شرکت ویرجین اتلانتیک نیز بعد از اعلام نظرش از تجربه‌اش در استفاده از مطالب این کتاب می‌گوید:

چیپ و دن هیث داستان‌گویان فوق‌العاده و بسیار تأثیرگذاری هستند. در کتاب قدرت لحظه‌ها آن‌ها توانسته‌اند با به‌کارگیری داستان‌ها به یک واقعیت قدرتمند اشاره کنند. اینکه ما به‌عنوان رهبران و مردم عادی می‌توانیم با تشخیص و خلق لحظات تعیین‌کننده‌ی بیشتر، انسان‌های موثرتری باشیم. در ویرجین آتلانتیک به افراد ما کمک کرده تا برای یکدیگر لحظات خاص بیشتری بسازند. همچنین در ایجاد راهی تازه و جذاب برای تعامل و رهبری مشتریانمان بسیار تأثیرگذار بوده است. این کتاب به‌درستی تصویری را ترسیم می‌کند که قابل فهم و درگیر کننده است. شاید حتی من بعد از خواندن این کتاب می‌توانم فرصت‌های مشابه زیادی در زندگی شخصی‌ام به‌عنوان یک همسر، پدر و عضوی از یک جامعه ببینم.

کتاب قدرت لحظه‌ها (به انگلیسی: the Power of moments) با عنوان کامل قدرت لحظات: چرا تجربه‌های خاص تاثیرات فوق‌العاده‌ای دارند، شامل ۳۲۰ صفحه و در سپتامبر ۲۰۱۷ منتشر شده است. این کتاب جزو پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز بوده و در سایت آمازون نیز طرفداران و نظرات مثبت زیادی را به خود اختصاص داده است. 

کتاب قدرت لحظه ها/power of momnet book

ترجمه‌های کتاب

کتاب حاضر نخستین بار با عنوان «قدرت لحظه‌ها: چرا بعضی تجربه‌ها اثری فوق‌العاده دارند» با ترجمه‌ی تکتم سعیدنیا و الناز خجسته توسط انتشارات آرایان در سال ۱۳۹۷ فیپا گرفته و حاوی ۳۰۰ صفحه است. بعد از آن نشر نوین این کتاب را با ترجمه‌ی مرجان منشی با ۲۷۸ صفحه به بازار عرضه کرد. نشر نوین این کتاب را به‌صورت صوتی روی وب‌سایتش قرار داده است که فصل اول آن‌را به‌صورت رایگان می‌توانید گوش کنید. ترجمه‌ی دیگر این کتاب، از مؤسسه‌ی کتاب مهربان نشر و اثر مترجم، مهدی خادمی گراشی است.

ترجمه‌ی مرجان منشی بیش از سایر ترجمه‌های کتاب مورد توجه قرار گرفته و روی بیشتر سایت‌های فروش آنلاین کتاب در دسترس است.

درباره‌ی نویسندگان (برادران هیث)

دن و چیپ هیث دو برادر نویسنده‌ هستند که علاوه‌بر کتاب قدرت لحظات کتاب‌های دیگری مانند ایده‌ی عالی مستدام و کلید را بزن را با همکاری یکدیگر نوشته‌اند. برادران هیث (به انگلیسی: heathbrothers) با هم یک‌جای دنیا زندگی نمی‌کنند، اما همکاری و همراهی موفقی با هم دارند. 

چیپ هیث استادی در مدرسه‌ی کسب‌وکار استنفورد است که به تدریس استراتژی و سازمان‌دهی در کسب‌وکار می‌پردازد. او به بیش از ۴۵۰ استارتاپ در شکل‌گیری استراتژی تجارتشان کمک کرده است.

دن هیث دارای مدرک MBA از مدرسه کسب‌وکار هاروارد و مدرک B.A از دانشگاه آستین تگزاس است. او هم‌اکنون در دانشگاه دوک کارمند ارشد مرکز CASE است که کارآفرینان اجتماعی را حمایت می‌کند. پیش‌تر او به‌عنوان محقق و نویسنده برای مدرسه کسب‌وکار هاروارد کار می‌کرد.

چید هیث و دن هیث برادران هیث/کتاب قدرت لحظات

چیپ و برادرش دن چند کتاب پرفروش دارند و بیش از ۲ میلیون نسخه از کتاب‌هایشان تابحال چاپ شده است. این کتاب‌ها به ۳۳ زبان دنیا ترجمه شده و هم‌اکنون کتاب قدرت لحظات در صدر کتاب‌های پرفروش آن‌ها قرار دارد. در سایت آمازون نیز کتاب‌های آن‌ها نرخ بالایی از نطردهی و امتیاز را به خود اختصاص داده‌است. آن‌ها در همکاری با یکدیگر کتاب‌های موفقی را به بازار ارائه داده‌اند.

سخن پایانی

همه‌ی ما در زندگی لحظاتی را تجربه می‌کنیم که بعد از گذر سالیان دراز از ذهنمان محو نمی‌شوند. ما از آن لحظات به‌عنوان نقطه‌های عطف زندگی و لحظه‌هایی قدرتمند و اثرگذار یاد می‌کنیم. ممکن است تمام این لحظات مثبت نباشند و بعضی از آن‌ها خاطره‌ای از شکست یا غم یا ترس باشد. درهرصورت ما در گذار این لحظه‌ها تغییر می‌کنیم، تحت تاثیر قرار می‌گیریم و دیگر آن آدم سابق نیستیم. چقدر خوب است اگر بیاموزیم که خلاقیت درون خود را آزاد کنیم و برای ثبت لحظات خاص به‌طور مثبت از آن بهره بگیریم. کتابی که در این مطلب معرفی شد، به شما می‌آموزد چطور این تجربه‌ها را برای خود خلق کنید، به‌گونه‌ای که آنقدر تأثیرگذار و خارق‌العاده باشند که برای همیشه در ذهن شما (یا مخاطبینتان که می‌تواند مشتریان، کارمندان، دانش‌آموزان یا بیماران شما باشند) ماندگار شوند. 

در بخش نظرات منتظر دیدن نظرات شما دوستان خوب زومیت هستیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات