استفاده از گوشی‌های هوشمند باعث ضعف بینایی دانش‌آموزان می‌شود

سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
اساس آخرین بررسی‌های آماری انجام‌شده در ژاپن، استفاده از گوشی‌های هوشمند باعث ضعیف شدن چشم دانش‌آموزان ژاپنی شده است.
تبلیغات

براساس آخرین بررسی‌های انجام‌شده، دانش‌آموزان ژاپنی در اثر استفاده‌ی بیش از حد از گوشی‌های هوشمند و تبلت، دچار ضعف بینایی شده‌اند. دید طبیعی فردی با چشمان سالم ۲۰/۲۰ است ولی بررسی‌های اخیر روی دانش آموزان ژاپنی، خبر از افت دید ۲۰/۲۰ در آن‌ها می‌دهد.

دولت ژاپن علت ضعیف شدن چشم دانش‌‌آموزان ژاپنی را استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند اعلام کرده است. براساس آخرین بررسی‌های انجام‌شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن، بیش از ۲۵.۳ درصد از دانش آموزان کلیه‌ی سطوح تحصیلی، نمره‌ی دید کمتری نسبت به دید طبیعی ۲۰/۲۰ دارند.

بینایی کودک

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۶۷ درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی و بیش از ۳۴ درصد از دانش‌آموزان ابتدایی نتواسته‌اند نمره دید ۲۰/۲۰ را در تست بینایی کسب کنند. دولت ژاپن، تماشای طولانی‌مدت نمایشگر گوشی‌های هوشمند و بازی‌های موبایلی را علت اصلی این مسئله می‌داند. کشور ژاپن، سومین بازار بزرگ جهانی در حوزه‌ی بازی‌‌های موبایل است. بازی‌های مربوط‌به گوشی‌های هوشمند در ژاپن طرفداران زیادی دارند و حدود ۴۱ درصد مردان و ۳۲ درصد زنان ژاپنی، با گوشی‌های هوشمند خود بازی می‌کنند. با این وجود، در نظر داشته باشید که هنوز به‌صورت علمی ثابت نشده است که نگاه کردن طولانی مدت به نمایشگر باعث ضعیف شدن بینایی می‌شود؛ هرچند کارشناسان هشدار داده‌اند که وقتی چشم انسان برای مدت زمان طولانی در معرض نور آبی ساطع‌شده از نمایشگر گوشی‌های هوشمند قرار بگیرد، فشار زیادی به چشم وارد خواهد شد و خستگی چشم‌ها یکی از اثرات نگاه کردن طولانی‌مدت به نمایشگر به حساب می‌آید. 

ژاپن تنها کشوری نیست که به این موضوعات توجه نشان می‌دهد. در اوایل سال جاری میلادی، چین که به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار بازی‌ در دنیا معروف است، سعی کرد با وضع قوانینی، شرایط را به کنترل خود در آورد. دولت چین برای تعداد بازی‌های آنلاین و به‌روزرسانی آن‌ها قواعدی را درنظر گرفت. همچنین محدودیت‌هایی برای ساعات بازی کودکان در نظر گرفت تا از ضعیف شدن چشم کودکان چینی جلوگیری کند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، نزدیک‌بینی در کودکان چینی بالاترین رتبه را در سطح جهان به خود اختصاص داده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات