هزینه تبلیغات بر بستر موبایل تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۶۴ میلیارد دلار می‌رسد

دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
هزینه‌ی تبلیغات روی گوشی‌های هوشمند از ۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به رقمی بالغ بر ۶۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.
تبلیغات

براساس پروژه‌ی مطالعاتی- تحقیقاتی انجام‌شده از سوی AppsFlyer، حجم تبلیغات روی گوشی‌های هوشمند روند صعودی طی می‌کند. در سال ۲۰۱۸ میلادی، رقمی در حدود ۳۸.۹ میلیارد دلار برای تبلیغات روی گوشی‌های هوشمند هزینه شده است؛ انتظار می‌رود این رقم با رشد ۳۴ درصدی، در سال ۲۰۲۰ میلادی به رقمی بالغ بر ۶۴.۱ میلیارد دلار برسد.  

مطالعه‌ی انجام‌‌شده، به‌خوبی نشان می‌دهد که هم‌اکنون گوشی‌های هوشمند بیشتری نسبت به گذشته با انواع اپلیکیشن‌های در حال توسعه توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین مسئله باعث شده است که هزینه‌ی بیشتری نیز صرف تبلیغات ازطریق گوشی‌های هوشمند شود. 

در سال ۲۰۱۷ میلادی، هزینه‌ی صرف‌شده برای تبلیغ ازطریق گوشی‌های هوشمند در آمریکای شمالی، رقمی بالغ بر ۶.۵ میلیارد ثبت شده است. انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۰ میلادی به حدود ۱۳ میلیارد دلار برسد. باتوجه‌به اینکه آمریکای شمالی یکی از بازارهای خوب جهانی در حوزه‌ی اپلیکیشن محسوب می‌شود، در نتیجه براساس آخرین برآوردها انتظار می‌رود که شاهد رشد ۲۰ درصدی سالیانه‌ی تبلیغات ازطریق گوشی‌های هوشمند در آمریکای شمالی باشیم.

در گزارش منتشرشده، اطلاعات جالبی درباره‌ی تبلیغات روی گوشی‌های هوشمند ارائه شده است. درحالی‌که افزایش نصب اپلیکیشن‌ها همگام با افزایش هزینه‌ی صرف‌شده برای تبلیغات روی موبایل افزایش خواهد یافت؛ میزان نصب اپلیکیشن‌ها همگام با افزایش سرعت هزینه‌های رسانه‌ای بالا نمی‌رود. این بدان معنی است که تبلیغ‌کنندگان در هنگام بازاریابی برای دانلود اپلیکیشن‌ها، باید روش‌های کارآمدتری را دنبال کنند. 

«با وجودی که پیش‌بینی می‌شود، هزینه‌های صرف‌شده برای تبلیغ روی گوشی‌های هوشمند تا سال ۲۰۲۰ میلادی روند صعودی را طی کند؛ اما باید نصب اپلیکیشن‌ ازطریق بازاریابی غیر ارگانیک را نیز مورد توجه قرار دهیم. (بازاریابی غیر ارگانیک در مقابل بازاریابی ارگانیک قرار دارد. در روش‌های بازاریابی غیر ارگانیگ، کاربران تشویق به نصب و استفاده از اپلیکیشن‌ها می‌شوند ولی همیشه هم منجر به افزایش ارزش مالی در کسب‌و‌کار نخواهند شد. در این روش‌‌ها، حتی ممکن است زمان و پول هدر برود.) در نظر داشته باشیم که روند تبلیغات باید مسیر درستی را طی کند و در طول زمان، ظرفیت‌های خوبی را برای رشد فراهم کند.

به همین دلیل باید توجه داشته باشید با وجودی که میزان هزینه‌های صرف‌شده برای تبلیغات بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به‌صورت قابل‌توجهی در حال افزایش است؛ اما ممکن است این رقم صرف‌شده نتواند انتظارات شرکت‌ها را برآورده سازد. براساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده، تا سال ۲۰۲۰ میلادی، میزان نصب اپلیکیشن‌ها در سطح جهان با رشد ۱۱۰ درصدی مواجه خواهد شد. میزان نصب اپلیکیشن‌ها در آمریکای شمالی با رشد ۷۳ درصدی رو‌به‌رو خواهد بود. در نظر داشته باشید در حالی‌که افزایش هزینه‌های انجام‌شده برای تبلیغات با تعداد نصب اپلیکیشن‌ها تا سال ۲۰۲۰ رابطه‌ی مستقیمی دارد؛ اما بازاریابان باید به‌صورت موثرتر و کارآمدتری روی تبلیغات خود تلاش کنند».

تبلیغات گوشی‌های هوشمند

در پایان گزارش، به موضوع مهم دیگری نیز اشاره می‌شود. همان‌طور که گفته شد، این گزارش افزایش تعداد گوشی‌های هوشمند را یکی از دلایل افزایش هزینه‌‌های تبلیغاتی معرفی می‌کند. گزارش منتشرشده به برخی از ابعاد این موضوع پرداخته است. براساس گزارش، بازار گیمینگ، بازار رو به رشدی است و به‌سرعت در حال توسعه بوده و باتوجه‌به اینکه دستگاه‌‌های قدرتمندی در بازارهای پایین‌رده هم عرضه می‌شوند، انتظار می‌رود که روند رشد بازار گیمینگ همچنان روند صعودی را طی کند. با رشد بازار گیمینگ، حجم خریدهای آنلاین نیز افزایش پیدا می‌کند و شاهد رشد سالیانه‌ی خوبی در این حوزه خواهیم بود. 

رویکردهای دیگری نیز در بازار وجود دارند که نقش مهمی در رونق تبلیغات روی گوشی‌های هوشمند و افزایش نصب تعداد اپلیکیشن‌ها ایفا می‌کنند. برخی از این حوزه‌ها که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹، روند رو به رشدی داشته باشند عبارت‌اند از: 

گیمینگ: حوزه‌های مالی و اقتصادی اپلیکیشن‌ها به‌سرعت در حال رشد است. یکی از دلایل اصلی این رشد، بازی‌ها و عامل بعدی اپلیکیشن‌های خرید هستند که تقریبا ۴۴ درصد تمام نصب‌های بازاریابی‌شده ازطریق روش‌های غیرارگانیک یا ترکیبی (‌ارگانیک و غیر ارگانیک‌) را تشکیل می‌دهند. در حوزه‌ی بازی، در حدود ۴۰ درصد از کل برنامه‌های نصب‌شده مربوط‌به نصب اپلیکیشن‌های بازی‌ است و رشد این حوزه بسیار چشمگیر است. بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ میلادی، سهم نصب بازی‌های از روش بازاریابی ارگانیک با رشد ۲۶ درصدی از ۲۷ درصد به ۳۴ ردصد افزایش پیدا کرد.

به‌عنوان مثال، بازی پرطرفدار فورتنایت (Fortnite) از نظر تعداد نصب، رتبه‌بندی و درآمد توانسته است در بین سایر اپلیکیشن‌های بازی پیشتاز باشد. این پدیده‌ای طبیعی است و نشان می‌دهد که بازی‌های پرطرفدار می‌تواند به‌شکل خاصی بر بازار تاثیر بگذارد.

تبلیغات

دستگاه‌های قدرتمند: از نظر سخت‌افزاری، دستگاه‌های جدیدتر و قدرتمندتر به بازار معرفی می‌شوند که می‌توانند تجربه‌ی جدیدی را در همه‌ی حوزه‌ها و خصوصا در گیمینگ در اختیار کاربران قرار دهند. این دستگاه‌‌های قدرتمند و جدید، عموما قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای هم دارند و عموما حافظه‌ی ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این موضوع، به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه، شرایطی را فراهم می‌کند که کاربر نگرانی برای محدودیت فضا جهت نصب تعداد بیشتری اپلیکیشن روی دستگاه ندارد.

کسب‌و‌کار ازطریق اپلیکیشن: این موضوع برای اپلیکیشن‌های خرید بسیار حائز اهمیت است. اپلیکیشن‌های خرید نقش مهمی را برای اتصال و ارتباط کاربر با کانال‌های فروش آفلاین مثلا فروشگاه‌ها و مسیرهای فروش آنلاین همچون خرید ازطریق وبسایت‌‌ها، خرید ازطریق گوشی هوشمند و خرید درون‌‌برنامه‌ای ازطریق اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کند. در نتیجه، باتوجه‌به استفاده‌ی روز افزون از اپلیکیشن‌های مختلف در گوشی‌های هوشمند، موضوع کسب‌و‌کار ازطریق اپلیکیشن‌ها موضوع بسیار مهمی است. براساس پیش‌بینی Forrester، درحدود ۳۴ درصد از کل فروش خرده فروشی‌های ایالات متحده که رقم بالغ بر یک تریلیون دلار می‌شود، ازطریق گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ میلادی این درصد به ۴۲ درصد افزایش پیدا کند.

اپلیکیشن‌های پخش ویدئو و موسیقی: محتواهایی همچون محتوای ویدئویی و موسیقی، به‌سرعت در حال افزایش هستند. شرکت‌های بزرگی همچون نتفلیکس، اسپاتیفای، HBO و Hulu درکنار سایر شرکت‌ها در این حوزه فعالیت می‌کنند. باتوجه به تولید و عرضه‌ی دستگاه‌های قوی‌تر، بسته‌های اینترنتی مقرون‌به‌صرفه‌تر و معرفی گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه‌ی اینترنت 4G و 5G، حوزه‌ی اپلیکیشن‌های پخش ویدئو و موسیقی در حال رشد است. 

درنهایت AppsFlyer درباره‌ی داده‌های آماری مربوط‌به خودش توضیح می‌دهد. براساس داده‌‌های آماری، در مجموع ۳۵ میلیارد نصب اپلیکیشن، ۱۰ میلیارد دلار هزینه‌ی تبلیغات و ۷۰ هزار اپلیکیشن مختلف در این گزارش ذکر شده است. همچنین به‌نظر می‌رسد که برخی مولفه‌های بیرونی از جمله سهم بازار شرکت‌های شخص ثالث همکار، تعداد کل اپلیکیشن‌ها در اپ استورهای مورد مطالعه و پیش‌بینی CPI در هر منطقه، می‌تواند در نتایج آماری تأثیرگذار باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات