بزرگداشت آیرتون سنا با نسخه ویژه مک لارن P1 GTR

شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
بخش عملیات ویژه‌ی مک‌لارن به مناسبت سی‌امین سالگرد قهرمانی آیرتون سنا در فرمول یک، از نسخه‌ی سفارشی مک‌لارن P1 GTR رونمایی کرد.
تبلیغات

بخش عملیات ویژه‌ی مک‌لارن (MSO) به منظور انعکاس سی‌امین سالگرد قهرمانی آیرتون سنا در رقابت‌های جهانی فرمول یک، از پروژه‌ای سفارشی با نام مک‌لارن P1 GTR رونمایی کرد. این مک‌لارن P1 با رنگ‌های مارلبورو تزئین می‌شود که طی بیش از ۲۰ سال به حمایت از مک‌لارن پرداخته است. در یکی از سال‌هایی که مارلبورو حمایت مالی مک‌لارن را بر عهده داشت، این تیم به یکی از ۳ عنوان قهرمانی خود دست یافت. 

McLaren P1 GTR / مک لارن P1 GTR

این خودرو توسط یک کلکسیونر مک‌لارن سفارش داده شد که از سن نوجوانی به آیرتون سنا علاقه‌مند بود و می‌خواست به‌نوعی ادای احترام کند. کار طراحی این خودروی سفارشی طی همکاری نزدیک با تیم عملیات ویژه مک‌لارن در ۳ سال گذشته انجام شد و مالک بر جزییات پروژه به‌طور دقیق نظارت می‌کرد تا خودرویی تحویل بگیرد که ارزش احترام به آیرتون سنا را داشته باشد. روی بدنه تصویری از پرچم برزیل دیده می‌شود که نشان‌دهنده‌ی کشور قهرمان سابق فرمول یک است. 

McLaren P1 GTR / مک لارن P1 GTR

رنگ اصلی مک‌لارن P1 GTR با قرمز و سفید عجین شده است که از رنگ‌های برند مارلبورو مشابهت زیادی دارد. سایر جزییات شامل استفاده از نام «سنا» در اسپلیتر جلو، ورودی هوای جلو و روی درهای خودرو به همراه شعار «Driven to Perfection» روی درها و ورودی می‌شود. 

روی درهای مک‌لارن P1 GTR پرچم برزیل همراه‌ بارکدی وجود دارد که به‌جای کلمه‌ی Marlboro و به‌دلیل محدودیت‌های فضای تبلیغاتی انتخاب شده است. بیش از ۸۰۰ ساعت زمان برای رنگ‌آمیزی این محصول سفارشی صرف شده و سایر نکات برجسته در بدنه شامل شماره‌ی ۱۲ (شماره‌ی خودروی آیرتون در قهرمانی سال ۱۹۸۸) روی دماغه‌، یادمان سی‌امین سالگرد آیرتون سنا و طیف وسیعی از برندهای همکار مک‌لارن در گذشته و حال می‌شود. 

McLaren P1 GTR / مک لارن P1 GTR

این خودرو که مالک آن را بکو (Beco) نام‌گذاری کرده است، به احترام خانواده‌ی سنا و با افتخار به نام مستعاری اشاره دارد که والدین آیرتون در کودکی او را صدا می‌زدند. این خودرو بسیار خاص دارای پیشرانه‌ای منحصربفرد با محافظ حرارتی طلایی‌ ۲۴ عیار، کاور عقب لکسان و اصلاح برخی بخش‌های بیرونی پیشرانه است. 

McLaren P1 GTR / مک لارن P1 GTR

پیشرانه‌ی هیبریدی مک‌لارن P1 GTR در ترکیب با موتور الکتریکی به درجه‌ای از تناسب دلخواه مالک می‌رسد و علاوه‌بر این قدرت آن نیز افزایش می‌یابد. روی بکو چند تغییر خارجی نیز انجام شده است تا باعث بهبود و افزایش عملکرد پیشرانه‌ی احتراق داخلی شود. به‌لطف بهره‌گیری از ویژگی‌های آیرودینامیکی، نیروی کمکی روبه‌پایین (دان‌فورس) در حدود ۸۰۰ کیلوگرم افزایش می‌یابد. این افزودنی‌های آیرودینامیکی شامل صفحات شیرجه‌ی جلو ، اسپلیتر بزرگ جلو، گورنی فلپ جلو و صفحات جدیدی در جلو هستند که جریان هوا را به سمت طرفین خودرو منحرف می‌کنند و بهبود می‌بخشند.

McLaren P1 GTR / مک لارن P1 GTR

بال عقب نیز نسبت به بال‌های مک‌لارن P1 GTR معمولی بزرگ‌تر است که ظاهر آن با بال‌های MP4/4 مطابقت دارد. نیروی دانفورس اضافی نیز توسط عناصر جانبی روی بال‌های عقب تولید می‌شود. در طراحی بدنه مک‌لارن سفارشی از فیبر کربن سبک‌وزن استفاده شده است تا باعث کاهش وزن شود. 

غربیلک فرمان مک‌لارن P1 GTR بکو با چرم آلکانترا و دوخت رنگی متناسب با فرمان MP4/4 ارائه می‌شود. علامت تجاری سنا روی فرمان و پنل داشبورد، با نوارهای قرمز رنگی همراه شده است که تا پنل درها و داشبورد امتداد دارد. برای راننده و سرنشین کناری از صندلی‌های فوق سبک مسابقه‌ای استفاده می‌شود که به کاهش وزن خودرو کمک می‌کند. همچنین بخش عملیات ویژه از کلاه ایمنی سفارشی برای مشتری خاص خود استفاده کرده است. 

McLaren P1 GTR / مک لارن P1 GTR

انصار علی، مدیر بخش عملیات ویژه‌ی مک‌لارن در این زمینه گفت:

با گستردگی تقریبا بی‌حد و مرز در خودروهای تیم عملیات ویژه‌ی مک‌لارن، تنها چیزی که مشتریان ما را محدود می‌کند، تنها تخیل آن‌ها است که البته در این مورد هم کنار آن‌ها هستیم. این فرصتی عالی است که از تاریخ شگفت انگیز ما قدردانی شود؛ مخصوصا‌ً‌ امسال که سی‌امین سالگرد قهرمانی آیرتون سنا در مسابقات فرمول یک با مک‌لارن است. این پروژه کاری عاشقانه از MSO است؛ پیشرفت پیشرانه و بهبود آیرودینامیکی علاوه‌بر تغییرات ظاهری که این خودرو دریافت کرده، مطمئناً دستاورد برجسته‌ای خواهد بود. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات