ماهواره ظفر سال آینده و ماهواره پیام امیر کبیر هفته آینده تحویل داده خواهند شد

پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
به گفته‌ی وزیر ارتباطات ماهواره‌ی ظفر با توان سنجشی دو برابر در سال آینده و ماهواره‌ی پیام امیرکبیر هفته‌ی آینده به سازمان فضایی تحویل داده خواهند شد.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در دانشگاه علم‌ و‌ صنعت از دستاوردهای فضایی این دانشگاه بازدید کرد. وزیر ارتباطات با بازدید از بخش‌های مختلف مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم‌ و‌ صنعت در جریان فعالیت‌های پژوهشی این مرکز قرار گرفت. 

به گفته‌ی وی ماهواره‌ی ظفر با توان سنجشی دو برابر میزان فعلی کشور تا سال آینده و ماهواره‌ی پیام امیر کبیر نیز هفته‌ی آینده به سازمان فضایی تحویل داده می‌شوند. وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به مشکلات کشاورزی، ارسال اطلاعات از سوی چنین ماهواره‌هایی را ضروری دانست و گفت:

براساس اطلاعات تصویری کشورهای دیگر ۲۵ هزار هکتار از استان فارس زیر کشت برنج رفته درحالی‌که این استان به شدت درگیر خشک‌سالی است. ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب برای این حجم زیر کشت برنج مصرف شده و ۱۷۳ میلیون متر مکعب از این حجم آب تبخیر شده است. آیا این مشکلات به غیر از بهره‌گیری از علم فضایی حل می‌شود؟ سطوح زیر کشت و منابع آبی کشور به‌صورت دائم باید پایش و گزارش شود و این کار خدمات صنعت فضایی به مدیریت کشور است.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات

همچنین به گفته‌ی وی درحال‌حاضر ماهواره‌ی پیام امیر کبیر دقتی برابر ۴۵ متر و طول عمر سه سال دارد اما دقت ماهواره‌ی ظفر ۲۲ و نیم متر است و در مکان‌هایی نیز تا ۱۵ متر می‌رسد. مراحل آماده‌سازی ماهواره امیر کبیر از یک ماه گذشته به اتمام رسید و هفته‌ی آینده به سازمان فضایی تحویل می‌شود تا اولین ماهواره‌ی کشور در مدار قرار بگیرد و  تصاویر مربوط آن در مراکز پردازشی استفاده شود. همچنین با تأکید وزیر ارتباطات باید تلاش شود در سال ۱۴۰۱ دقت ماهواره‌ها به زیر یک متر و طول عمری بین دو و نیم تا سه سال برسد. وی همچنین با انتشار توییتی بار دیگر بر وجود چنین ماهواره‌هایی برای بهبود صنعت و اقتصاد کشور تأکید کرد و گفت:

امروز برای پیگیری پروژه‌های فضایی و اطلاع از روند پیگیری ساخت ماهواره‌ی ظفر به دانشگاه علم‌ و صنعت رفتم. این ماهواره با توان سنجشیِ دو برابر میزان فعلیِ کشور، تا یک‌سال آینده آماده‌ی تحویل خواهد بود. ماهواره‌ی پیام امیرکبیر نیز در هفته‌ی آینده رسما از سوی دانشگاه تحویل سازمان فضایی خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات