فناوری تحلیلگر RAD، تجربه شنیدن پادکست را بهتر می‌کند

دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
فناوری جدید RAD، گزارش‌های تحلیلی دقیق‌تر و کامل‌تری از عملکرد شنوندگان پادکست‌ها به‌دست می‌دهد که به تولیدکنندگان پادکست کمک می‌کند.
تبلیغات

هر روز که با اینترنت کار می‌کنیم، از روش‌های گوناگون و با سنجه‌های متعدد، فعالیتمان ارزیابی می‌شود؛ به‌طور مثال از طریق بنرهای تبلیغاتی سایت‌ها، تاریخچه‌های جستجو و مرور وب، ایمیل‌هایی که خوانده شده و پاسخ داده می‌شوند، وب‌سایت‌هایی که همه‌ی فعالیت‌ها از جمله کلیک‌ها و مرورها را رصد می‌کنند و موارد بسیار دیگری که قطعاً تا آخر عمرمان با ما هستند، زیر نظر هستیم. در این میان طبیعتاً پادکست‌ها نیز به‌عنوان یکی از سرویس‌های محبوب و محتوایی که با استقبال زیادی نیز از سوی کاربران روبرو می‌شوند، به دنبال شیوه‌هایی هستند که با آن‌ها داده‌هایی از فعالیت‌های کاربران خودشان به‌دست آورند.

بله، کاملاً درست است؛ پادکست‌ها هم جزئیات رفتار کاربران را رصد می‌کنند.

اخیراً یک فناوری تحلیلی جدید برای پادکست‌ها با نام اختصاری Remote Audio Data) RAD) توسط شبکه‌ی رادیویی NPR رونمایی شد. این مکانیزم متن‌باز بوده و با همکاری ۳۰ شرکت فعال در حوزه‌ی تولید و مدیریت پادکست تولید شده و مقصود از به‌کارگیری آن کمک به ناشرین برای تبیین و اندازه گیری شاخص‌های استاندارد و گویاتر برای ارزیابی رفتار کاربران شنونده‌ی پادکست‌ها بر روی پلتفرم‌های مختلف است.

طبق اعلام وب‌سایت RAD این مکانیزم به ناشران و سرویس‌های تبلیغاتی آن‌ها، دسترسی به طیف گسترده‌ای از شاخص‌های تعیین‌شده پیرامون عمل گوش‌فرا‌دادن کاربران را فراهم می‌کند. سنجه‌هایی نظیر تعداد دفعات دانلود، تعداد دفعات پخش و توقف، تعداد شنودهای حاوی تبلیغ کامل یا اعتباری، تعداد شنودهای حاوی تبلیغ نیمه یا اعتباری و غیره.

البته باید اشاره کرد که RAD اولین سرویس رصد و ارزیابی عملکرد کاربران پادکست‌ها نیست. چند پلتفرم بزرگ از جمله سرویس تحلیل پادکست اپل (Apple Podcast Analytics)، اکنون چنین داده‌هایی را پیرامون عملکرد شنوندگان پادکست‌ها در قالب شاخص‌های فراوان و به‌صورت کاملاً ناشناس ارائه می‌کنند.

RAD Flow

اما NPR می‌گوید این داده‌ها باید توسط انسان و نه به‌صورت کاملاً مکانیزه تحلیل شوند؛ چراکه هم هنوز این شاخص‌ها ساختار استاندارد و یکپارچه‌ای ندارد و هم اینکه مجموعه‌ی شاخص‌های قابل اندازه‌گیری برای پادکست‌ها کامل نیست. حال RAD درصدد آن است تا با ارائه یک مکانیزم رصد و ارزیابی که هرکسی قادر به استفاده از آن باشد، این نقایص را جبران کند.

پروژه RAD از حمایت‌های فراوانی برخوردار است. علاوه‌بر اینکه با نرم‌افزار NPR One یکپارچه شده است، مشارکت چندین برند دیگر که این فناوری را در محصولاتشان مورد استفاده قرار داده‌اند، به خود جلب کرده است. شبکه‌هایی نظیر Acast، AdsWizz، ART19، Awesound، Blubbry Podcasting، Panoply، Omny Studio، Podtrac، PRI/PRX، RadioPublic، Triton Digital  و Wide Orbit.

شرکت‌های دیگری هم که در توسعه RAD مشارکت داشته‌اند و از آن پشتیبانی می‌کنند، عبارتند از Cadence13، Edison Research، ESPN، Google، iHeartMedia، Libsyn، The New York Times، New York Public Radio و Wondery.

طبق اعلام NPR نسخه‌ی اندرویدی نرم‌افزار NPR One اکنون از RAD پشتیبانی کرده و نسخه iOS نیز  متعاقباً در سال آینده‌ی میلادی به این فناوری مجهز خواهد شد.

جوئل ساچرمن (Joel Sucherman) جانشین مدیر واحد شراکت در پلتفرم‌های جدید رادیوی NPR، در یک سخنرانی گفته است:

طی سال گذشته ما با همکاری تنی چند از نوابغ حوزه پادکست‌ها از سرتاسر دنیا روی بهبود این فناوری کار کردیم. لازم بود تا ما همزمان که با درگیر کردن فعالان این حوزه در تلاش‌هایمان، پادکست‌ها را متحول می‌کنیم، با کار سنگین و نظارت سخت‌گیرانه تقیدمان را درخصوص حریم خصوصی به شنوندگانمان ثابت کنیم. 

به منظور استفاده از فناوری RAD، ناشران نقاط خاص هر پادکست‌ را (نظیر یک‌چهارم‌ها یا نشان‌گرهای زمانی، نقاط مصاحبه‌ها، پیام‌های تبلیغاتی و غیره) با تگ‌های RAD نشانه‌گذاری می‌کنند و یک مسیر هم برای ارسال داده‌های تحلیل‌ها تعیین می‌کنند. همزمان یک نرم‌افزار موبایلی هم این تگ‌های RAD را خوانده و زمانی که شنونده در زمان گوش کردن به آن‌ها برسد، اطلاعات وضعیت و عمکلرد کاربر به‌طور ناشناس به مسیری که اشاره شد، ارسال می‌شود. با وجود اینکه برخلاف گذشته اطلاعات بیشتری در نمایه‌ی کاربران وجود دارد، اما داده‌های تولیدشده از نظر هویتی مجهول بوده و صرفا استفاده‌ی آماری دارد.

RAD

ماحصل این کارکرد این است که ناشران پادکست‌ها، اطلاعات مفیدی در خصوص اینکه کاربران کدام بخش‌های پادکست‌ها را و به چه میزان گوش می‌کنند، به‌دست می‌آورند. 

مارکو آرمنت، توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار پخش‌کننده پادکست Overcast، امروز در توئیتی اعلام کرد که نرم‌افزارش از هیچ مکانیزم رصد و ارزیابی شنونده‌‌ای استفاده نخواهد کرد.

بله، من درک می‌کنم که شرکت‌های بزرگی که در حوزه‌ی پادکست‌ها کار می‌کنند، نیاز به داده‌های بیشتری درخصوص تحلیل عملکرد شنوندگان دارند، اما این موضوع هیچ نفعی نه برای تولید‌کنندگان نرم‌افزارها و نه برای شنونده ندارد. من در Overcast از هیچ مکانیزم رصد و ارزیابی شنونده‌‌ای استفاده نخواهم کرد. هر داده‌ای که ناشران لازم داشته باشند، در زمان دانلود قسمت‌های پادکست و از طریق آدرس IP کاربر به‌دست می‌آید.
marco ament twitter account

او همچنین اشاره کرده است که این شیوه‌ی جمع‌آوری داده، بار کاری زیادی را در سمت ناشر تحمیل می‌کند و حتی از منظر مقررات عمومی حفاظت از داده اروپا (GPDR) دارای بار حقوقی است. (طبق اعلام NPR دامنه شمول این قانون نرم‌افزارهای موبایلی و سرورهای تحلیل‎‌گر می‌باشند که جزئیات آن در اینجا آمده است.)

علاوه‌بر بهره‌گیری NPR از این فناوری، پایگاه Podtrac هم یک نرم‌افزار بتا برای عرضه‌ی داده‌های RAD منتشر کرده است که در دسترس ناشران قرار دارد و از آنجا که کیت توسعه‌ی RAD هم برای اندروید و هم iOS وجود دارد، روی اکثر دستگاه‌ها قابل اجرا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات