فناوری کیلید هزینه یافتن خانه را کم می‌کند

پنج‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
یکی از ویژگی‌های مهم و کلیدی بازار مسکن هزینه جستجوی بالای آن است. زیرا خانواده‌ها برای انتخاب خانه دلخواه خود باید جست‌وجوی وسیعی را انجام دهند.
تبلیغات

از آنجا که افراد جویای ملک معمولا هنگام تصمیم‌گیری برای خرید مسکن، در مورد این بازار اطلاعات کامل و دقیقی ندارند، در نتیجه، مشاوران املاک و همچنین سایر منابع اطلاعاتی نظیر اینترنت، رسانه‌ها و تبلیغات دهان به دهان در بازار مسکن نقش مهمی برای تصمیم‌گیری آنها ایفا می‌کنند.

از آنجا که مسکن در ایران هم به عنوان یک کالای مصرفی و هم به عنوان یک کالای سرمایه‌ای داد و ستد می‌شود، تصمیم‌گیری در این بازار اهمیت و حساسیت بالایی پیدا می‌کند و با توجه به تقاضای بالا در این بازار و رقابتی شدن آن، افرادی که با شیوه‌های سنتی و مبتنی بر حدس و گانه‌زنی وارد بازار مسکن شوند قطعا سرمایه خود را به خطر خواهند انداخت.

بنابراین، دسترسی آزاد به اطلاعات دقیق از واقعیت‌های روز بازار مسکن، روند معاملات و فرصت‌های بازار مسکن، بهترین ابزاری است که می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار بشدت رقابتی و متلاطم را به حداقل برساند و به افراد جویای ملک در اتخاذ یک تصمیم درست کمک کند.

سامانه هوشمند املاک «کیلید»، علاوه بر امکان جست‌ و جوی آپارتمان و ملک، با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش داده‌های واقعی از بازار مسکن، این امکان را در اختیار کاربران و سرمایه‌گذاران در حوزه ملک قرار می‌دهد. این سامانه همچنین امکان جست‌وجوی ملک براساس فیلترهای مختلف را برای کاربران فراهم کرده و افراد جویای ملک جهت رهن و اجاره یا خرید و فروش به راحتی می‌توانند به سامانه کیلید مراجعه کنند و به هزاران فایل مسکن که توسط مشاوران املاک بارگذاری شده دسترسی پیدا کنند.

کاربران برای خرید یا اجاره آپارتمان می‌توانند با مراجعه به سامانه کیلید، ملک دلخواه خود را براساس منطقه، محله، متراژ، بازه قیمتی و چندین معیار دیگر انتخاب کنند و پس از مشاهده تصاویر، جزئیات و امکانات ملک مورد نظر، تنها برای بازدید نهایی و عقد قرارداد به آژانس املاک موردنظر مراجعه کنند.

این امکان باعث می‌شود تا در وقت، هزینه و سفرهای غیرضروری شهری به شدت صرفه‌جویی شود و تنها مشتریان واقعی به مشاوران املاک مراجعه کنند.

اهمیت علم داده‌ها برای سرمایه‌گذاری در مسکن

مردم امروزه حتی برای خریدهای عادی خود هم بدون تحقیق و اطلاعات به بازار نمی‌روند. تقریبا همه ما برای خرید یک گوشی موبایل ساده هم ده‌ها وبسایت نقد و بررسی و فروشگاه آنلاین را مشاهده می‌کنیم تا با اطلاعات کامل‌تری به بازار برویم. اما از آنجا که بازار مسکن بسیار متفاوت از سایر کالاهاست، دسترسی به اطلاعات دقیق و به روز در این حوزه بسیار دشوار است.

تا پیش از این مردم اطلاعات بازار مسکن را از رسانه‌ها و مشاوران املاک کسب می‌کردند که این اطلاعات اغلب به‌روز و مبتنی بر واقعیات موجود در بازار مسکن نبودند. از آنجا که داده یکی از محصولات مهم «سامانه کیلید» محسوب می‌شود و به نوعی درخواست‌ها و جست‌وجوی کاربران نیز تولید داده می‌کند، سمت عرضه و تقاضای مسکن به شکل واقعی نمود پیدا می‌کند.

جست‌وجوی کاربران برای خانه معمولا براساس سه عامل همه یعنی موقعیت مکانی (براساس مکان یاب)، جست‌وجوی نام محله در وبسایت و اپلیکیشن و رسم محدوده دلخواه روی نقشه انجام می‌گیرد، می‌توان با جمع‌اوری این داده‌ها به خوبی دریافت که افراد جویای ملک بیشتر در چه مناطقی و با چه خصوصیاتی دنبال خانه هستند. داشتن این اطلاعات به سرمایه‌گذاران و سازندگان مسکن نیز کمک می‌کند تا با شناخت الگوی تقاضا و سلیقه افراد جویای ملک، به ساخت مسکن بپردازند.

نقشه حرارتی: جست‌وجوی هوشمندانه ملک و سرمایه‌گذاری درست

نقشه حرارتی ملک برای نخستین بار توسط سامانه کیلید و با کمک تجمیع قیمت املاک، حجم معاملات ملکی و محاسبات پیشرفته آماری تهیه و عرضه شده است.

این نقشه حرارتی مناطق پرتراکم از نظر تعداد معاملات و قیمت‌ها را با رنگ‌های گرم‌تر نشان می‌دهد و هرچه از حجم معاملات کاسته می‌شود، رنگ‌ها به سمت سردی متمایل می‌شود.

نقشه حرارتی کیلید دو کاربرد مهم دارد: نخست اینکه افراد جویای ملک می‌توانند متناسب بودجه خود و با توجه به رنگ‌های نقشه، به دنبال ملک گشته یا با ابزار رسم روی نقشه، محدوده دلخواه خود را روی نقشه رسم کنند تا جست‌وجوی ملک فقط در همان محدوده انجام شود. دوم اینکه سرمایه گذاران و سازندگان با مشاهده نقشه حرارتی ملک در تهران به راحتی می‌توانند محله‌های پرتراکم از نظر حجم و ارزش معاملات را مشاهده کرده و در آن مناطق سرمایه گذاری کنند.

کیلید

سرمایه خود را دنبال کنید

یکی از موارد بسیار مهم و جذاب برای سرمایه‌گذاران این است که همیشه از تغییر سرمایه خود با خبر باشند. حتی کسانی که سرمایه چندانی هم ندارند به طور روزانه قیمت سکه، ارز، خودرو و ملک را دنبال می‌کنند. بنابراین، حصول اﻃﻤﯿﻨﺎن افراد از اﯾﻨﮑﻪ ﯾﮏ راه ﻗﺎﺑﻞ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﺮای ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ اﯾﻦ داراﯾﯽ ﺧﻮد داشته باشند ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻤﯽ اﺳﺖ.

سامانه هوشمند کیلید، این امکان را فراهم کرده تا با وارد کردن کد پستی ۱۰ رقمی ملک خود، علاوه بر اینکه ارزیابی قیمت ملک خود را مشاهده می‌کنید بتوانید تاریخچه معاملات، روند تغییرات ارزش ملک و میزان ارزش رهنی و اجاره‌ای آن را مشاهده کنید.

علاوه بر مشاهده این موارد می‌توانید ملک خود را با املاک مشابه در همان محله مقایسه کنید و در صورتی که قصد جابجایی یا تبدیل به احسن ملک خود را دارید بتوانید به راحتی خانه‌های مشابه با آن را پیدا کنید.

همچنین، روند تغییرات ارزش ملک شما با کمک هوش مصنوعی سامانه کیلید به صورت ماهانه محاسبه و برآورد شده و این تغییرات برای شما ارسال می‌شود و بدین ترتیب همیشه از میزان تغییرات سرمایه خود باخبر خواهید بود.

امکان ارزیابی هوشمند قیمت ملک برای نخستین بار در ایران برای تخمین قیمت مسکن طراحی شده که این امکان مبتنی بر مبنای روش‎های محاسباتی پیشرفته و پیچیده هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، ریاضیات، آمار و اقتصاد مسکن فراهم می‌شود و به صورت کاملا خودکار توسط کامپیوتر اجرا می شود. هوش مصنوعی سامانه هوشمند کیلید با قابلیت یادگیری ماشینی روز به روز بهبود می‌یابد و داده‌های دقیق‌تری را تولید می‌کند. این سیستم برای تخمین قیمت ملک همچنین از اطلاعات ظاهری خانه نظیر سن بنا، متراژ، مکان و دهها عامل تاثیرگذار دیگر نظیر تاریخچه معاملات، وضعیت کنونی بازار مسکن استفاده کرده و تخمینی با دقت بالا از قیمت ملک شما ارائه می‎دهد. دقت این ارزیابی هوشمند حتی از نمونه‌های مشابه خارجی خود نظیر zoopla نیز بهتر است.

شاخص کیلید، معیاری دقیق‌تر برای تغییرات واقعی بازار مسکن

تا پیش از این، شاخص‌هایی که از بازار مسکن اعلام می شد، مبتنی بر واقعیت‌های بازار و مرجع درستی برای انعکاس واقعیت‌های موجود نبوده و  بسیاری از تحلیلگران و متخصصان حوزه اقتصاد مسکن هم اعتقاد دارند شاخص‌های قیمتی موجود از دقت بسیار پایینی برخوردار هستند و برای شناخت رفتار درست و پیش‌بینی آینده بازار شیوه درستی محسوب نمی‌شوند.

از آنجا که ملک مانند سهام، سکه و ارز یک کالای همگن نیست و در تمام مناطق رفتار مشابه ندارد، بنابراین روند تغییرات قیمت برای ملک به تناسب متراژ و سن بنا و ده‌ها عامل دیگر متفاوت است.

 بنابراین برای تصمیم درست‌تر در حوزه مسکن نیاز به ارائه یک شاخص دقیق‌تر وجود داشت که بتواند تغییرات واقعی بازار را با جزئیات در سطوح مختلف زمانی و مکانی نشان دهد.

شاخص کیلید دقیقا با تحلیل دقیق داده‌های موجود و تلفیق آن با عوامل تاثیر گذار بر قیمت ملک و روند واقعی معاملات، یک ابزار قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاران در حوزه ملک محسوب می‌شود و روند تغییرات را در بازه‌های زمانی سه‌ماهه و براساس سن بنا و متراژ نشان می‌دهد.

این شاخص، روند تغییرات قیمت ملک را در مناطق مختلف تهران با یکدیگر و با شاخص کل تهران مقایسه کرده و دید بهتری را به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات