چرا تیم‌های فرمول یک نگران تأثیرات توافق برگزیت هستند؟

سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
درحالی‌که بحث‌های فراوانی میان پارلمان انگلیس و نخست‌وزیر این کشور بر سر توافق برگزیت وجود دارد، تیم‌های فرمول یک از پیامدهای منفی آن در آینده نگران هستند.
تبلیغات

تیم‌های حاضر در مسابقات فرمول یک (Formula 1) از تأثیر خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا به‌دلیل نگرانی‌هایی می‌ترسند که پس از اجرای برگزیت (Brexit) رخ خواهد داد. این نگرانی‌ها بیشتر به مشکلات اشتغال تیم‌های فرمول یک مربوط است. انگلیس باید در ۲۹مارس۲۰۱۹ (مصادف با ۹فروردین۱۳۹۸) از اتحادیه‌ی اروپا خارج شود؛ اما ترزا می، نخست‌وزیر این کشور، همچنان تلاش می‌کند رأی مثبت اعضای پارلمان را برای حمایت از پیشنهاد توافق برگزیت کسب کند.

Formula 1 Brexit / فرمول یک برگزیت

این بدان معنی است که هنوز معلوم نیست مذاکرات طولانی می‌تواند به خروج انگلستان از اتحادیه‌ی اروپا بدون امضای توافقنامه یا برگزاری دومین رفراندوم پس از سال ۲۰۱۶ یا به‌طور کلی لغو کلی برگزیت منجر شود. مقام‌های انگلیس هفته‌ی آینده نشستی برای بررسی رأی‌گیری درباره‌ی توافق برگزیت برگزار می‌کنند. 

چرا تیم‌ها نگران ازدست‌دادن کارکنانشان هستند؟

جاناتان نیل، مدیر ارشد عملیات مک‌لارن، درباره‌ی این نگرانی‌ها می‌گوید:

سه نگرانی عمده درباره‌ی خروج از اتحادیه‌ی اروپا وجود دارد: ۱. تیم‌ها نمی‌توانند کارمندان بااستعداد کشورهای اروپایی را استخدام کنند؛ ۲. زنجیره‌ی تأمین به‌دلیل محدودیت‌های مرزی درگیر مشکلات می‌شود؛ ۳. جذب سرمایه‌گذاری نیز اندکی با مشکل همراه خواهد شد. هم‌اکنون کارکنانی از ۲۳ کشور مختلف در مک‌لارن حضور دارند؛ گرچه آن‌ها صرفا اروپایی نیستند. اگر بخواهیم برای کارکنان در سفرها ویزا بگیریم، با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم که هم‌اکنون هنگام سفر به ایالات متحده‌ی آمریکا پیش می‌آید.البته، گرفتن ویزا برای تمام کارکنان در مسابقات فرمول یک ناممکن نیست؛ اما به‌هرحال کار سختی است و می‌خواهیم دستمان برای جذب استعدادها و نیروهای خبره از هر جای دنیا باز باشد. برگزیت برای ما هزینه‌های زیادی ازنظر زمانی و مالی دارد و روند استخدام نیروهای جدید نیز به‌سختی انجام خواهد شد. فعلا‌ نمی‌خواهیم مشکلی درزمینه‌ی به‌کارگیری نیروهای متخصص داشته باشیم. نیروی کار ما از ملیت‌های گوناگون و با فرهنگ‌های متفاوت هستند. طبیعت فرمول یک بین‌المللی و داشتن مهارت‌ها و ایده‌های مختلف از سراسر جهان است که خلاقیت را در سطح مسابقات حفظ می‌کند. 
Formula 1 Brexit / فرمول یک برگزیت

این نگرانی واقعی است؛ زیرا حتی مائوریزیو آریوابنه، مدیر تیم فراری نیز اشاره کرد که خروج از برگزیت باعث جداشدن کارمندان از رقبای بریتانیایی می‌شود و در آینده‌ی نزدیک، تعداد زیادی پیدا می‌شوند که خواستار حضور در فراری هستند. البته، این روش خوبی برای مسابقات فرمول یک نیست و فراری دوست ندارد چنین اتفاقی بیفتد. 

Formula 1 Brexit / فرمول یک برگزیت

درحالی‌که هسته‌ی اصلی تیم‌های مستقل، مانند مک‌لارن، ریسینگ‌پوینت، هاس، ردبول و ویلیامز در بریتانیا مستقر هستند، بخشی از کارهای تیم‌های مرسدس بنز و رنو هم در این کشور رتق‌وفتق می‌شود. تیم فرمول یک مرسدس در برکلی مستقر است و بخش سیستم‌های محرکه‌ی عملکردی این تیم در بریکس‌ورث فعالیت می‌کند؛ درحالی‌که رنو همچنان از تأسیسات انستون در این کشور برای آمادگی تیم بهره می‌برد. 

توافقی نه چندان دلچسب

 سیریل آبیتبول، مدیر تیم رنو می‌گوید:

برگزیت نگرانی زیادی به‌وجود آورده است؛ زیرا انگلیس پس از بازگشت به جدول میزبانی فرمول یک در سال ۲۰۱۵، نقش مهمی در پیشرفت تیم‌ها ایفا کرده است. در سال‌های اخیر و باتوجه‌به امکانات موجود در انگلیس، به‌سرعت رشد کرده‌ایم؛ ازاین‌رو، نمی‌خواهیم شرایط تغییر کند. رنو و شریکش، یعنی نیسان، با مقام‌های انگلیس در ارتباط هستند تا تأثیر توافق برگزیت را بر کارمندانشان کاهش دهند.
Formula 1  / فرمول یک توتو ولف مرسدس بنز

موضع توتو ولف، مدیر مرسدس بنز، هم بسیار شبیه مدیر رنو است. ولف برگزیت را «پیشرفت نه‌چندان دلچسب» توصیف می‌کند و می‌گوید:

این توافق را از نزدیک دنبال می‌کنیم؛ زیرا بسیاری از کارهای مهم مرسدس در انگلستان انجام می‌شود. بخش موتوراسپرت مرسدس بنز حدود ۱۸۰۰ کارمند دارد که تعداد بسیار زیادی از آن‌ها، شهروندان کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا هستند.

هزینه‌ی مالی و زمانی

درحالی‌که کارکنان به‌وضوح نگرانی اولیه برای تیم‌های فرمول یک به‌شمار می‌روند، دومین نگرانی به تأثیرات مرزهای بسته اشاره می‌کند. وضعیت تدارکات و لجستیک تیم‌های حاضر در فرمول یک هم‌اکنون بسیار پیچیده است و تیم‌ها از این می‌ترسند که وضعیت با توافق برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا حتی بدتر هم شود. 

Formula 1 Brexit / فرمول یک برگزیت

 توتو ولف می‌گوید:

تیم مرسدس قبلا اقداماتی برای اطمینان از ترخیص‌شدن فوری کالاهای مرتبط‌با خودروهای مسابقه‌ای از مرزهای اتحادیه‌ی اروپا انجام داده است.
Formula 1 Brexit / فرمول یک برگزیت

جاناتان نیل با ابراز نگرانی از وضعیت باربری تیم‌ها پس از توافق خروج انگلیس گفت:

به‌عنوان مثال، تیم مک‌لارن به‌دلیل تأخیر در ترخیص قطعات هیدرولیکی از گمرک امارات متحده‌ی عربی، در گرندپری فرمول یک ابوظبی ۲۰۱۸ با مشکل روبه‌رو شد. سه یا چهار کانتینر به‌مدت سه روز در گمرک امارات نگه‌داری و تحویل آن‌ها با کُندی انجام شد. این مسئله باعث شد تیم مک‌لارن نتواند در تمرین روز جمعه شرکت کند. نگرانی تیم‌ها از وضعیت تدارکات به‌دلیل محدودیت‌های مرزی با عامل سومی ارتباط دارد که تأثیر برگزیت بر هزینه‌های تیم‌های فرمول یک است. این کار هزینه‌ها و تشریفات اداری و زمان بیشتری می‌طلبد. در بعضی مواقع، با سیستم‌های پیچیده‌ای برای انتقال محموله‌ها از مرزهای کشورها روبه‌رو هستیم. وقتی مجبورید این کار را انجام دهید، با پرکردن فرم‌های گمرک و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه‌های تجاری سروکار دارید. این قوانین نه‌تنها باعث اتلاف وقت می‌شوند؛ بلکه به وجود سرمایه‌ی کافی نیز نیاز دارد. 

فرمول یک هیچ پیشرفتی نخواهد داشت

یکی از مزایای درخورتوجه مسابقات فرمول یک، ظهور شرکت‌های قدرتمند درکنار آن و برای کمک به برگزاری آن است. تیم‌ها علاوه‌بر مذاکرات فردی با سازمان گمرک و امور مالیاتی انگلیس (HMRC) و سایر مقام‌های انگلیسی مجبورند با مدیریت فرمول یک و شرکای لجستیک آن، یعنی DHL، هم گفت‌وگو کنند. تاکنون، اثر منفی پیش از برگزیت بر تیم‌های فرمول یک گزارش نشده؛ اما انتظار می‌رود اگر این کابوس به واقعیت تبدیل شود، نقایص زیادی به‌وجود آورد. 

Formula 1 Brexit / فرمول یک برگزیت
هیچ‌کدام از تیم‌های فرمول یک در وضعیت کنونی مشکل خاصی ندارند؛ اما احتمالا با خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا شرایط تغییر خواهد کرد. 

پیش‌ازاین، برخی تیم‌ها به بهبود وضعیت امید داشتند؛ اما طی هفته‌های گذشته، بحث و آشفتگی زیادی درباره‌ی توافق برگزیت ایجاد شده و نزاع نمایندگان مجلس انگلیس بر سر این توافق را شاهد هستیم. نخست‌وزیر انگلیس از ابتدای به‌قدرت‌رسیدن تاکنون، سه شکست بزرگ را تجربه کرده است: دو شکست اول به کاستی‌های ایجادشده درباره‌ی عمل به توصیه‌های حقوقی برگزیت مربوط است و سومین شکست به هشدار نمایندگان مجلس برای اعمال نفوذ بیشتر در روند خروج درصورت به‌نتیجه‌نرسیدن توافق فعلی. 

Formula 1 Brexit / فرمول یک برگزیت

به‌زودی، نمایندگان پارلمان انگلیس درباره‌ی توافق برگزیت رأی‌گیری می‌کنند؛ اما انتظار فرمول یک این است که زودتر تکلیف این توافق برای برنامه‌ریزی آن‌ها در فصل آینده مشخص شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات