خودروهای فاقد معاینه فنی، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
معاون سازمان محیط‌زیست کشور اعلام کرد، تردد ۲۰ درصد از خودروها باعث ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران است و نیاز به سخت‌گیری در موضوع معاینه فنی احساس می‌شود.
تبلیغات

مسعود تجریشی (معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور) درباره به تعویق افتادن معاینه‌فنی خودروها و عدم اجرای طرح کاهش گفت:

ما با این تعویق مخالف بوده و هستیم. براساس قانون باید معاینه فنی خودروها انجام شود و نباید با تأخیر انجام شود. تردد ۲۰ درصد از خودروها باعث ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران می‌شود. تنها راه شناسایی این خودروها معاینه فنی است. حتی اگر صف‌های طولانی هم تشکیل شود باید تدابیر لازم برای این امر در نظر گرفته می‌‌شد.شهرداری باید حتما بحث معاینه فنی را عملیاتی کند و نباید هیچ تعویقی در خصوص مدت زمان اجرای آن اعمال شود وقتی معاینه فنی به تعویق بیافتد آلاینده‌ها در هوا جمع‌شده و آلودگی هوا باعث تعطیلی مدارس و ادارات می‌شود.
درمان جدید بیماری قلبی

معاون سازمان محیط‌زیست کشور با بیان اینکه آلودگی هوا اثر مستقیم بر بیماری‌ها دارد، تأکید کرد:

چه کسی پاسخگوی بیماری‌ها و عوارض ناشی از آلودگی هواست سلامت مردم در این کشور شوخی گرفته می‌شود و خواهش می‌کنم رسانه‌ها جدی‌تر به این موضوع بپردازند تا معاینه فنی به تعویق نیفتد.۶۴ مصوبه در خصوص مقابله با آلودگی هوا وجود دارد که متأسفانه به برخی از آنها عمل نشده است از سال گذشته مطالعه‌ای درباره کامیون‌ها و خودروهای سنگین که معاینه‌فنی انجام داده‌اند صورت گرفته است درصد قابل توجهی از این کامیون‌ها اگرچه برگه معاینه فنی در اختیار داشتند اما دودزا بودند.
اتوبوس

تجریشی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت یک اتوبوس نو بیش از ۲ میلیارد تومان است و اگر اعتبارات لازم برای نوسازی ناوگان در اختیار نداریم باید راه‌های دیگر را امتحان کنیم، خاطرنشان کرد:

از ابتدای مهر تاکنون تعداد روزهای ناپاک و آلاینده نسبت به سال گذشته کمتر بوده است و این کاهش روزهای آلاینده با همین اقداماتی است که تاکنون انجام شده است. متاسفانه برخی از قوانین اجرا نمی‌شود مانند جریمه اتوبوس‌‌هایی که بیش از ۱۰ دقیقه به صورت درجا روشن هستند ما این موضوع را از شهرداری و نیروی انتظامی پیگیری کردیم این اقدام هم در صرفه‌جویی سوخت و ارزش اقتصادی آن تأثیرگذار است و هم در سلامت مردم و کاهش آلودگی هوا موثر است. اگر بتوانیم همین قانون را اعمال کنیم هر اتوبوس دو میلیون تومان در سال مصرف سوخت کمتری خواهد داشت. از محل صرفه‌جویی می‌توانیم فیلتر برای اتوبوس‌ها تهیه کنیم تا آلایندگی کمتر شود.

 خودروهای فاقد معاینه فنی تهران ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند

سیدنواب حسینی‌ منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران اظهار کرد

جلسه شورای عالی ترافیک برای تصمیم‌گیری در خصوص آغاز مرحله‌ی دوم طرح کاهش ( LEZ) برگزار و مقرر شد که این طرح از ۲۶ آبان در تهران اجرایی شود. طرح کاهش طبق قانون باید از اول آبان اجرا می شد که پلیس به دلیل مراجعه بی‌سابقه و صف‌های طولانی خودروها در مراکز معاینه فنی تهران خواستار تعویق این طرح شد.علاوه بر دوربین‌ها سطح شهر تهران، دوربین‌های ورودی و خروجی شهر نصب و بازرسی شده‌اند و آماده پلاک‌خوانی هستند. پیشتر و در قالب اجرای مرحله نخست طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ) که از مهر سال ۱۳۹۵ آغاز شده خودروهای فاقد معاینه فنی درصورت ورود به محدوده‌ی زوج و فرد و طرح ترافیک روزانه ۵۰ هزارتومان جریمه می شوند.

لازم به توضیح است، از ۱۷ مهرماه امسال خودروهای فاقد معاینه فنی فقط در محدوده‌ی طرح زوج و فرد جریمه می‌شدند؛ اما از ۲۶ آبان، به محض تردد در خیابان و تشخیص توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی، روزانه ۵۰ هزارتومان جریمه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات