ال جی از پلتفرم مبتنی بر بلاک چین خود با نام موناچین رونمایی کرد

دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
ال‌جی از پلتفرم اینترپرایز مبتنی بر بلاک‌چین خود با نام موناچین رونمایی کرد. نام موناچین الهام‌گرفته‌شده از تابلوی لئواردو داوینچی با نام مونالیزا است.
تبلیغات

ال‌جی، تولیدکننده‌ی جهانی محصولات الکترونیک، به‌طور رسمی عرضه‌ی پلتفرم انحصاری بلاک‌چِین خود را به نام موناچِین اعلام کرد.

نام این پلتفرم از شاهکار هنری لئوناردو داوینچی، مونالیزا اقتباس شده و ترکیبی از کلمات مونا (به معنی ملکه) و چِین (نمایانگر بلاک‌چین) است.

اعضایی که کاربر موناچین هستند، به گستره‌ی وسیعی از خدمات بلاک‌چین دسترسی خواهند داشت تا سیستم‌های کسب‌وکار خود را ساده و مؤثر به جریان بیندازند. پروژه‌ی موناچین اولین بار در اواسط سال ۲۰۱۷ از طریق خبری که در آژانس خبری بیزینس کُریا (Business Korea) منتشر شد، سر زبان‌ها افتاد. پلتفرم موناچین امکانات متعددی را که مبتنی بر بلاک‌چین است، در اختیار کسب‌‌وکارها قرار می‌دهد. با وجود اینکه امروزه سرویس‌های متعددی مبتنی بر بلاک‌چین راه‌اندازی شده‌اند، اما موناچین ال‌جی را باید از جمله‌ی بزرگ‌ترین سرویس‌های مبتنی بر بلاک‌چین قلمداد کرد.

ال‌جی سی اِن اِس، مسئول توسعه‌ی موناچین

توسعه‌ی موناچین توسط یکی از زیرمجموعه‌های ال‌جی با نام LG CNS انجام می‌پذیرد. LG CNS سال ۱۹۸۷ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است. ال‌جی سی‌اِن‌اِس، از زمان آغاز به کار، در زمینه‌ی همگام‌سازی شبکه، برون‌سپاری فرایند کسب‌وکار، برون‌سپاری فناوری اطلاعات و همگام‌سازی و ادغام سیستم‌ها فعالیت داشته است.

از ماه گذشته که این تیم عضو انجمن صنعت آزاد بلاک‌‌چین (OBCIA) شد، نام این شرکت در مطبوعات بیشتر به چشم خورد. انجمن صنعت آزاد بلاک‌چین  متشکل از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا نظیر غول‌های کامپیوتری مایکروسافت و IBM و همچنین شرکت خودروسازی هیوندای است.

توسعه موناچین

پلتفرم موناچین بسیاری از ویژگی‌های پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین کُردا را در خود گنجانده است. پلتفرم Corda خدماتی نظیر مدیریت تولید برای کسب‌وکارهای بومی را ارائه می‌دهد. ایده و پلتفرم کُردا از طریق همکاری با R3 بزرگ‌ترین کنسرسیوم مالی مبتنی بر Blockchain پیاده شده است.

ال‌جی سی‌اِن‌اس با درس‌هایی که از تولید کُردا آموخته بود، دست به تولید پلتفرم خانگی و انحصاری بلاک‌چین خود زد تا از این طریق بتواند بسیاری از مشکلات سیستم‌های حمل‌ونقل کنونی ناشی از کسب‌وکار‌های امروزی را تحت تاثیر خود قرار داده، حل کند. پلتفرم موناچین حاوی سیستم‌های تأیید و احراز هویت دیجیتال، سیستم‌های صدور و انتشار ارز دیجیتال و پروتکل‌های مدیریت زنجیره‌ی تأمین است.

تشخیص هویت دیجیتال (DID)

یکی از امکانات ویژه و متمایز در پلتفرم موناچین وجود پروتکل تشخیص هویت دیجیتال یا DID است. پروتکل DID این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با استفاده از هویت دیجیتالی خود، اقدام به ارسال پول به دیگران کرده یا قبوض خود را با استفاده از گجت دیجیتالی خود پرداخت کنند.

وقتی معاملات از طریق پلتفرم‌های مالی سنتی صورت می‌گیرد، هویت‌های دیجیتال الزامی می‌شوند. این پلتفر‌م‌ها به شدت پایبند به خط‌مشی شناخت مشتری و دستورالعمل‌های ضدپولشویی هستند. کاربران باید قبل از دسترسی به این پلتفرم‌ها هویت اصلی خود را احراز کنند.

این پلتفرم‌های ایمن تعداد رو به افزایشی از رمزها یا توکن‌های امنیتی موجود در بازار را شامل می‌شوند. رمزها یا توکن‌های امنیتی از همان قوانین شناخت مشتری و ضدپولشویی در پروتکل خود بهره می‌برند. قراردادهای هوشمند یا Smart Contract قبل از تراکنش، نیاز به احراز و تأیید هویت دارند. شرکت ال‌جی سی‌ان‌اس به کاربران موناچین توانایی بهره‌مندی از این خدمات را بدون نیاز به سیستم‌های اضافی دیگر می‌دهد.

اطلاعات بیومتریک

پروتکل DID از اطلاعات بیومتریک پیشرفته برای پیشگیری از دسترسی تأییدنشده به اطلاعات کاربران استفاده می‌کند. سیستم‌های بیومتریک از حسگرهای خاصی برای اعتبارسنجی هویت هر کاربر از طریق صفات فردی منحصر به هر شخص بهره می‌برد. اثر انگشت یا عنبیه دو نمونه‌ی بارز از مواردی هستند که اسکنرهای بیومتریک می‌توانند برای اعتبارسنجی و هویت کاربران از آن‌ها استفاده کنند.

سیستم DID موناچین با اسکن اثر انگشت، تشخیص چهره و تشخیص صدا همراه است. هک کردن این اعتباردهنده‌ها و سیستم‌های اسکنر بسیار سخت بوده و کار هر هکری نیست. زمانی که این سه سیستم درست کار کنند و مشکلی نداشته باشند، تقریباً غیرممکن است که بتوان هر سه‌ی آن‌ها را فریب داد.

از دیگر امکانات منحصربه‌فردی که پلتفرم موناچین ارائه می‌دهد، توانایی ایجاد کیف پول دیجیتال با دسترسی به سرویس‌های مالی سنتی است. کسب‌وکارهای علاقه‌مند به پذیرش ارزهای دیجیتال نیاز به کیف پول برای انجام این کار دارند. بیشتر پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین در سطح سرمایه‌گذاری می‌توانند کیف پول ارز دیجیتال ایجاد کنند، اما تعداد اندکی در میان آن‌ها از قابلیت دسترسی به سرویس‌های بانکی سنتی برخوردار هستند.

ویژگی بارزی که باعث تمایز کیف پول ارز دیجیتال موناچین در مقایسه با دیگر پلتفرم ‌ها می‌شود، توانایی بهره‌گیری از سیستم‌های بانکی سنتی است. توسعه‌دهندگان این پلتفرم از طریق همکاری با چندین بانک بومی در کره جنوبی این قابلیت را در دسترس قرار دادند. وجود چنین مشارکت‌هایی به کسب‌وکارهای بومی که علاقه‌مند به پذیرش پرداخت‌های ارز دیجیتال هستند، اطمینان کافی را می‌دهد.

LG CNS

مدیریت زنجیره تأمین دیجیتال

علاوه‌بر این، ال‌جی سی‌ان‌اس مستقیماً از پروتکل مدیریت زنجیره‌ی تأمین بلاک‌چین در پلتفرم موناچین بهره برده است. فناوری بلاک‌‌چین برای مدیریت زنجیره‌ی تأمین یک فناوری کامل و بی‌عیب‌ونقص است. این فناوری به کسب‌وکارها امکان نظارت بر سیستم‌های تولید و توزیع خود را به‌صورت آنی و بدون نیاز به شرکت‌های غیر یا شخص ثالث می‌دهد.

توسعه‌دهندگان این پلتفرم در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌های بومی کره به نام Korea Times توضیح دادند که چطور پلتفرم موناچین ظرفیت تولید و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. به‌گفته‌ی آن‌ها، این سیستم به شرکت‌ها امکان نظارت بر کل فرایند تولید را در لحظه می‌دهد. اوایل امسال، شرکت بزرگ کامپیوتری آی‌بی‌ام با موفقیت چشمگیری توانست یک پلتفرم نظارت بر زنجیره‌ی تأمین بر پایه‌ی بلاک‌چین راه‌اندازی کند. اکنون، اینطور به‌نظر می‌رسد که ال‌جی نیز می‌خواهد وارد این بخش تجاری سودآور شود.

خدمات ارز دیجیتال

هدف موناچین ارائه‌ی خدمات ارز دیجیتال به کشور بزرگ کره جنوبی است. برای نیل به این مقصود، موناچین تعدادی قابلیت دیگر را در خود گنجانده که مورد پسند دولت کره جنوبی قرار گیرد. کاربران می‌توانند ارزهای محلی صادر کنند و پرداخت‌های امن و راحتی را با استفاده از این سیستم انجام دهند. این سرویس‌ها قادرند با کاهش هزینه‌های اجرایی و برنامه‌های خدماتی بسیاری از نگرانی‌ها و مشکلات دولت کره جنوبی را تسهیل و برطرف کنند.

مرکز مالی ال‌جی سی‌ان‌اس

افزون بر این، ال‌جی سی‌ان‌اس یک مرکز مالی دیجیتال را در ماه ژوئیه تأسیس کرده است. این مرکز به کارشناسان فین‌تک (FinTech) در تلاقی تلاش‌هایشان کمک شایانی می‌کند. تجربه بلاک‌چین ال‌جی سی‌ان‌اس همچنان توسعه و رشد پیدا خواهد کرد و انتظار می‌رود مرکز اقتصادی آن‌ها تا پایان امسال تقریباً ۲۰۰ نفر پرسنل داشته باشد.

ال‌جی CNS تحقیقات خود را در زمینه خدمات مالی آینده شامل ادغام هوش مصنوعی و روباتیک ادامه خواهد داد. این شرکت چهار هدف اصلی را دنبال می‌کند:

  • پیشگام بودن در استفاده از جدیدترین فناوری‌ها
  • پایه‌ریزی زیرساخت‌های دیجیتال با مرکزیت سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری و کلان داده
  • بهره‌گیری بیشتر از بلاک‌‌چین
  • حمایت از سیستم‌های مالی موجود

شرکت‌های بزرگ الکترونیک در حال ورود به بلاک‌چین

ال‌جی تنها شرکتی نیست که آرزوهای بزرگی در زمینه‌ی بلاک‌‌چین در سر دارد. در ماه آوریل، سامسونگ، از جمله‌ی غول‌های فناوری در کشور کره، پلتفرم بلاک‌چین Nexledger را عرضه کرد. پیش‌بینی می‌شود این پلتفرم در سال آینده در لجستیک صادرات سامسونگ به‌کار رود.

ال‌جی: آماده برای فردا

کره جنوبی همچنان بستر مناسبی برای فعالیت‌های ارز دیجیتال در منطقه خواهد بود. حرکت جدید ال‌جی بدون شک در جامعه ارز دیجیتال باعث شگفتی خواهد بود. توسعه‌دهندگان امیدوارند به محض نتیجه گرفتن از تلاش‌هایشان در بازارهای کره جنوبی بتوانند این پروژه را توسعه دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات