خودروی فرمول E آئودی e-tron FE05، رونمایی شد

یک‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مدل e-tron FE05، برای شرکت در مسابقات فرمول E فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹، استفاده خواهد شد. تیم آئودی، امسال به مقام قهرمانی فرمول E رسید.
تبلیغات

آئودی از جدیدترین خودروی مسابقه‌ای خود برای رقابت‌های قهرمانی فرمول E، پرده‌برداشت. این خودروی جدید در پنجمین فصل از این مسابقات که اواخر پائیز سال‌جاری در عربستان سعودی شروع خواهد شد، شرکت می‌کند. آئودی e-tron FE05 توسط تیم Audi Sport ABT Schaeffler مورد استفاده قرار خواهد گرفت و رانندگی آن را دنیل ابت و لوکاس دی‌گرسی برعهده خواهند داشت.

Audi e-tron FE05

تیم ویرجین ریسینگ نیز یکی از این خودروها را در اختیار خواهد گرفت؛ Audi Sport Abt Schaeffler تیم مسابقات فرمول E آئودی است که فصل گذشته، قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورد. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تیم‌ها همچنان از شاسی فعلی استفاده خواهند کرد اما آئودی شاسی خودروی جدید خود را بر اساس نسل دوم طراحی کرده است؛ شرکت فرانسوی Spark Racing Technologies شاسی آئودی را باهمکاری برند ایتالیایی دلارا توسعه داده است.

Audi e-tron FE05

در مسابقات فرمول E،  تیم‌ها می‌توانند در پیشرانه، جعبه‌دنده، سیستم تعلیق و نرم‌ افزار تغییرات مشخصی اعمال کنند. هدف از دادن چنین اختیاراتی به تیم‌ها، توانایی توسعه‌ی خودروها و آزادی عمل مشابه تیم‌های فرمول یک است. مهم‌ترین پیشرفت در مسابقات ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ فرمول E، افزایش ظرفیت باتری خودروها به ۵۲ کیلووات ساعت خواهد بود تا خودروها نیازی به‌تعویض باتری در مسابقه نداشته باشند.

Audi e-tron FE05

باتری‌ خودروهای جدید، از نوع لیتیوم یون و تولید مک‌لارن هستند؛ وزن این باتری‌ها ۴۱۲ کیلوگرم است و می‌توان آن‌ها را در عرض ۴۵ دقیقه شارژ کرد. تغییر مهم دیگر خودروهای فرمول E، استفاده از سیستم ترمز برقی است؛ ارتباط مکانیکی بین پدال ترمز و سیستم ترمز وجود ندارد و پدال ترمز تنها فرمان ترمزگیری را به صورت الکترونیکی صادر می‌کند. به گفته‌ی آئودی استفاده از این فناوری تعادل ترمزها را بهبود بخشیده است و راندمان سیستم بازیابی انرژی ترمز را افزایش می‌دهد.

Audi e-tron FE05

نسل دوم خودروهای مسابقه‌ای آئودی همچنین قدرت بیشتری در مقایسه با قبل دارند. پیشرانه‌ی الکتریکی مدل جدید برای دورهای زمانگیری می‌تواند ۳۳۵ اسب بخار و برای مسابقه ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید کند. در مسابقات جدید همچنین بخش‌هایی از پیست با نام activation zones علامت گذاری می‌شوند تا راننده قدرت خودروی خود را به طور موقت، تا ۳۰۲ اسب بخار افزایش دهد. علاوه بر این، شبکه‌ی جدید آنلاین با نام FanBoost راه اندازی شده است که طرفداران تیم‌ها می‌توانند با استفاده از آن، تیم‌های مورد علاقه‌ی خود را به صورت آنلاین تشویق کنند. رانندگان با استفاده از FanBoost می‌توانند به صورت موقت و لحظه‌ای قدرت خودروی خود را به ۳۳۵ اسب بخار افزایش دهند.

Audi e-tron FE05

فصل پنجم مسابقات فرمول E شامل ۱۳ مسابقه در ۱۲ شهر مختلف می‌شود که هر مسابقه ۴۵ دقیق به طول می‌انجامد و شامل یک دور  اضافه نیز خواهد بود. بیشتر مسابقات فرمول E در پیست‌های خیابانی مراکز شهر‌ها برگزار می‌شوند. آئودی در فصل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ فرمول E باید با بی‌ام‌و و نیسان که جایگزین رنو در این مسابقات شده‌ است، رقابت کند؛ باید دید که آئودی در مقابل رقبای قوی خود چه عملکردی خواهد داشت. در پایان به‌این نکته اشاره کنیم که فصل ۲۰۱۹/۲۰۲۰ مسابقات فرمول E جذابیت بیشتری نیز خواهد داشت؛ چراکه مرسدس بنز و پورشه وارد مسابقات فرمول E خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات