راه‌های تقویت ارتباط میان آزادکارها و مشتری

جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
هرقدر کیفیت ارتباط میان آزادکارها و کارفرماها بیشتر می‌شود اعتماد قوی‌تری میان آن‌ها شکل می‌گیرد و درنتیجه موفقیت‌های بیشتری برای هر دو به همراه خواهد داشت.
تبلیغات

اقتصاد گیگ مدلی از کسب‌وکار دارد که در آن، فرد برای یک کارفرمای مشخص به صورت دائمی کار نمی‌کند بلکه برای کارفرماهای مختلف، کارهای موقت و پروژه‌های کوتاه انجام می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید اقتصاد گیگ در حال رشد است و هر روز به تعداد فریلنسرها یا آزادکارها افزوده می‌شود. طبق آمار منتشر شده تعداد فریلنسرهای آمریکا با سرعت بیشتری نسبت به کل نیروی کار آمریکا رشد می‌کند و در سال ۲۰۱۷ بیش از ۵۷ میلیون آمریکایی خودشان را به‌عنوان آزادکار معرفی کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷ اغلب مردم آمریکا فریلنسر شوند و این موضوع تنها مختص آمریکا نیست. انجمن اقتصاد جهانی تخمین زده است ۱۶.۱ درصد جمعیت اروپا به صورت آزادکاری کار می‌کنند و تعداد آن‌ها در حال افزایش است. با توجه به تغییر جهت مسیر شغلی به سمت آزادکاری، پیدا کردن شغل به‌عنوان فریلنسر آسان‌تر از هر زمانی است. در یک نظرسنجی، ۷۷ درصد آزادکاران اعلام کرده‌اند که پیشرفت تکنولوژی، آزادکاری را برایشان راحت‌تر کرده است و ۶۶ درصد نیز گفته‌اند نسبت به سال گذشته پروژه‌های آنلاین بیشتری دریافت کرده‌اند.

صنعت آزادکاری در چند سال گذشته و همگام با پیشرفت تکنولوژی رشد خوبی داشته است. به‌عنوان مثال تعداد کاربران سایت‌های واسطه برای پیدا کردن پروژه‌های آزادکاری رو به افزایش است. بااین‌حال پیدا کردن مشتری‌هایی که به‌طور مرتب سفارش خود را تمدید کنند نیازمند تلاش و جلب اعتماد آن‌ها است. مشتری‌ها معمولاً برای برون‌سپاری کردن پروژه‌های خود با احتیاط عمل می‌کنند بنابراین یک فریلنسر باید بتواند اعتماد طرف مقابل را سریع‌تر جلب کند تا تعداد پروژه‌ها و مشتری‌های خود را افزایش دهد.

طراحی وب، وبلاگ‌نویسی، مشاوره، روزنامه‌نگاری، مربی، پرستاری از بچه و... از جمله مشاغلی هستند که پروژه‌های آزادکاری زیادی دارند و وجه تشابه تمام آزادکار‌ان فعال در این زمینه، آن است که تلاش می‌کنند مشتری‌های خود را راضی نگهدارند تا پروژه‌های بیشتری بگیرند. آزادکارها فارغ از مهارت و خلاقیت‌های خود باید کارهای مشابهی برای جلب رضایت مشتری انجام دهند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی بیشتر راه‌هایی می‌پردازیم که کمک می‌کنند به‌عنوان یک فریلنسر رابطه‌ی بهتری با مشتری‌های خود داشته باشید.

freelancer

برای انجام مسئولیت‌های بیشتر آماده شوید

هر قدر شرکت‌ها آزادکارهای بیشتری را استخدام می‌کنند، روش کارشان نیز بیشتر تغییر می‌کند. سایت Upwork بزرگ‌ترین سایت فریلنسر دنیا، گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد نیمی از شرکت‌ها روش‌های سنتی استخدام را کنار گذاشته و از تیم‌هایی با انعطاف‌پذیری بیشتر استقبال می‌کنند.

به‌عنوان مثال شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ، دنبال توسعه‌ی پلتفرم‌های آزادکاری آنلاین برای پیدا کردن طراحان، بازاریابان، متخصصان آی‌تی و سایر کارمندان مورد نظر خود هستند. شرکت‌های بزرگ دیگری مانند Airbnb ،Dropbox و GE نیز برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها در حال تغییر دادن نیروی کار به سمت آزادکاری هستند.

کارفرمایان معمولاً دنبال آزادکارهایی با مهارت‌های خاص هستند. ۴۰ درصد مدیران شرکت‌کننده در نظرسنجی اعلام کرده‌اند با استخدام آزادکارها، نیاز مهارتی در کارمندان کسب‌وکار خود را برطرف کرده‌اند. برای برخی افراد همیشه این نگرانی وجود دارد که کارمندان آزادکار قابل اعتماد نیستند اما امروزه آزادکارهای حرفه‌ای تلاش می‌کنند اطمینان و اعتماد را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی خود نشان دهند.

کسب‌وکارها نیاز دارند روی یک نفر حساب باز کنند و به او اعتماد کامل داشته باشند. اغلب شرکت‌های بزرگ و کوچک نیروی کار تمام وقت خود را از میان آزادکاران استخدام می‌کنند که بیشتر شدن وظایف و مسئولیت‌ها را برای آزادکاران به‌دنبال خواهد داشت. درنتیجه جلب اعتماد و مسئولیت‌پذیری، پایه و اساس شکل‌گیری و تحکیم روابط کاری است.

freelancer

استفاده از ساعات کاری انعطاف‌پذیر به بهترین نحو

سایت Upwork تخمین زده است ۵۵ میلیون آمریکایی در حال حاضر آزادکاری می‌کنند و کسب‌وکارها قوانین سنتی در مورد کسب‌وکار را کنار گذاشته‌اند. طبق اعلام این سایت، ۴۴ درصد رهبران کسب‌وکار، ساعات کاری انعطاف‌پذیر را کلید اصلی تغییرات در صنعت می‌دانند. درست است که ساعات کاری انعطاف‌پذیر به معنای آزادی عمل بیشتر برای آزادکارها است اما این موضوع نباید روی نحوه‌ی رسیدگی این افراد به نیاز کارفرما تأثیر بگذارد.

به‌عنوان مثال آمازون، یک صفحه از وب‌سایت خود را به موقعیت‌های شغلی مخصوص آزادکاران مانند فروش، مدیر پروژه و... اختصاص داده است. اما برای این شرکت هیچ چیز بدتر از این نیست که یک آزادکار ساعات کاری انعطاف‌پذیر نداشته باشد و مطابق با برنامه‌ی زمانی آن‌ها عمل نکند.

به همین دلیل کارمندان باید از سرویس مخصوص فریلنس برای هر پروژه استفاده کنند و کار خواسته شده را در زمان مشخص تحویل دهند. البته این به این معنا نیست که کارمند آزادکار ساعت سه صبح تلفن خود را پاسخ دهد و به عبارتی، مرزبندی‌هایی باید تعریف شده باشد. انعطاف‌پذیری در آزادکاری به این معنا است که اگر کارفرما پروژه‌ی فوری را خارج از برنامه تعریف کند، کارمندان آزادکار برنامه‌ی خود را مطابق شرایط تغییر داده و پروژه‌ای که اولویت بالایی دارد را تحویل دهد. این کار نه‌تنها ارزش فریلنسر را بالا می‌برد بلکه رابطه‌ی میان او و کارفرما را نیز تقویت می‌کند.

freelancer

محدود نکردن مهارت‌ها

بسیاری از آزادکاران خودشان را به انجام یک نوع کار محدود می‌کنند زیرا معمولاً مشتری‌های مختلف آن‌ها را با یک مهارت خاص می‌شناسند. درنتیجه آزادکار نیز خودش را به یک نوع کار محدود می‌کند. برای جلوگیری از این موضوع، بعد از تمام شدن پروژه از کارفرما بپرسید آیا کار دیگری هست که بتوانید برایشان انجام دهید. همچنین بسیاری از آزادکارها هر از گاهی با مشتری‌های خود تماس می‌گیرند تا بعد از آشنایی بیشتر، پروژه‌های بیشتری از آن‌ها بگیرند.

با انجام این کار، هر بار مشتری دنبال شخصی برای انجام پروژه‌های مورد نظر باشد آزادکاری که قبلا با او همکاری داشته را به خاطر می‌آورد و حتی ممکن است او را به همکاران خود نیز معرفی کند. یک سؤال کوچک و اعلام آمادگی برای کار بیشتر فرصت‌های جدیدی را دراختیار فریلنسر قرار می‌دهد؛ مخصوصا زمانی که کارفرما به او اعتماد داشته باشد.

بررسی و نظرسنجی‌ها در مورد حقوق آزادکاران نشان می‌دهد یک سوم این افراد کارهای متفاوتی از جمله کارهای اجرایی، تولید محتوا و طراحی انجام می‌دهد و کارشان را به یک زمینه‌ی خاص محدود نکرده‌اند. این تحقیق همچنین نشان داده که حقوق آزادکاران در آمریکا در حال افزایش است و افرادی که خدمات متنوع‌تری ارائه می‌دهند، درآمد بیشتری دارند.

در دنیای فریلنسری، یک فرد با تعداد زیادی از همنوعان خود وارد رقابت می‌شود، افرادی که امتیاز و مهارت‌های یکسانی مانند او دارند. ازآنجاکه تخمین زده شده است تا سال ۲۰۲۰ حدود ۴۳ درصد مردم آمریکا پروژه‌های آزادکاری انجام دهند، درنتیجه رقابت سختی میان این افراد شکل خواهد گرفت.

هرقدر شرکت‌های معتبر بیشتری مانند جی‌پی مورگان، اپل و دل فرصت‌های بیشتری را دراختیار آزادکاران قرار دهند، کسب مهارت‌های جدید و قوی شدن در آن‌ها نیز اهمیت بیشتری برای فریلنسرها پیدا می‌کند.

freelancer

کلام پایانی

آزادکاری همان‌طور که از نامش پیدا است آزادی‌های زیادی از جمله انتخاب محیط کار و انتخاب ساعات کاری را برای شخص به همراه دارد. از طرفی این آزادی مسئولیت‌های متعددی را روی دوش آزادکار می‌گذارد و شخص باید بتواند با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق، مهارت‌های خود را تقویت کند. کارمندانی که به ساعات کاری منظم عادت کرده باشند سخت‌تر از سایر افراد به این وضعیت عادت می‌کنند اما با اندکی تلاش می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

راضی نگه داشتن مشتری در آزادکاری مانند هر کسب‌وکار دیگری عامل اصلی موفقیت است. شخصی که آزادکاری را به‌عنوان حرفه‌ی اصلی انتخاب کرده است باید یاد بگیرد انعطاف‌پذیر باشد، با مسئولیت‌پذیری شهرت و اعتبار کسب کند و درنهایت با تعریف کردن مرزها و پایبندی به آن‌ها مهارت‌های خود را تقویت کند و گسترش دهد. هرقدر ارتباط با کارفرما بیشتر باشد میزان اعتماد و درنتیجه موفقیت نیز بیشتر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات