جیمز مرداک؛ جایگزین احتمالی ایلان ماسک در تسلا

پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
جیمز مرداک مدیرعامل شرکت سینمای فاکس قرن ۲۱، به‌عنوان جایگزین احتمالی ایلان ماسک در شرکت تسلا، پیشنهاد شده است.
تبلیغات

جیمز مرداک، مدیرعامل مؤسسه رسانه‌ای فاکس قرن بیست و یکم، کاندید اصلی جایگزین ایلان ماسک به عنوان رئیس هیئت‌مدیره تسلا است؛ روزنامه فایننشال‌تایمز این خبر را بر اساس گمانه‌زنی‌های اخیر، منتشر کرد.

 تا ۲۲ آبان سال جاری، ایلان ماسک صندلی ریاست هیئت‌مدیره تسلا را ترک خواهد کرد. این اتفاق درپی حکم قانونی کمیسیون بورس ایالات متحده آمریکا به کناره‌گیری ماسک از ریاست هیئت مدیره تسلا، به‌دلیل توئیت‌های جنجالی در مورد خصوصی‌سازی تسلا و گمراه کردن سهام‌داران به‌وقوع خواهد پیوست. علاوه بر این، ماسک  به‌پرداخت جریمه‌ی نقدی ۲۰ میلیون دلار و سه سال ممنوعیت از عنوان رئیس هئیت مدیره‌ تسلا هم، محکوم شده است.

ایلان ماسک

بر اساس گزارش جدید، جیمز مرداک که عضو غیر اجرایی هیئت‌مدیره تسلا به شمار می‌رود، به عنوان ریاست هیئت‌مدیره این شرکت تمایل نشان داده است. عضو غیراجرایی (عضو ناظر) بخشی از تیم مدیریتی یک شرکت به شمار می‌رود که نقش اجرایی ندارد، اما در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان انجام وظیفه می‌کند. 

فرزند روپرت مرداک، در تابستان ۲۰۱۷ پس از سال‌ها کار با شرکت‌های رسانه‌ای به هیئت‌مدیره تسلا پیوست. مرداک هیچ تجربه‌ای در خودروسازی ندارد و هرگز شرکتی که خودروی برقی یا انواع وسایل نقلیه ساخته باشد، هدایت نکرده است.

 James Murdoch / جیمز مرداک

پیش از این، در جلسه سالانه سهام‌داران ( ۱۵ خرداد) که باحضور برخی مؤسسه‌های سهام‌دار و مشاوران سرمایه‌گذاری برگزار شد، پیشنهاد عضویت جیمز مرداک در هیئت مدیره تسلا مورد بررسی قرار گرفت، اما اکثریت اعضاء به این پیشنهاد، رأی منفی دادند. در حالی‌که مشاوران تسلا به کمبود تجربه مدیریتی در شرکت‌های صنعتی تولیدی و سابقه‌ی نه‌چندان موفق مرداک در پست‌های مدیریتی و اجرایی اشاره کرده‌اند، اما این مدیر ۴۵ ساله که اکنون به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره مؤسسه رسانه‌ای فاکس قرن ۲۱ و نیوز کورپوریشن فعالیت می‌کند.، در هیئت‌مدیره بسیاری از شرکت‌ها خدمت کرده است.

کورتنی کیتینگ، مدیر تحقیقات موسسه گلس لوئیس (Glass Lewis) در مصاحبه تلفنی به‌موارد جالبی اشاره کرد. او گفت:

در حالی‌که خروج مرداک از مؤسسه اسکای می‌تواند نگرانی‌ها در مورد تعهد زمانی را کاهش دهد، ولی رئیس هیئت مدیره تسلا هنوز هم به تعهد زمانی نیاز دارد؛ زیرا این شرکت در بسیاری از جبهه‌ها با فشارهای زیادی مواجه است.  هنوز در مورد زمان مناسبی که مرداک بتواند این مسئولیت را بپزیرد، مطمئن نیستم.
تسلا مدل ۳

با توجه به گزارش فایننشال تایمز، گزینه‌های خارجی برای ریاست هیئت مدیره تسلا در نظر گرفته نشده است. تسلا لحظات حیاتی را در تاریخ خود می‌گذراند، زیرا این شرکت علاوه بر بحران نقدینگی، به‌تلاش فراوان برای تولید انبوه خودروی برقی تسلا مدل 3 و تحویل فوری به مشتریان نیاز دارد. در حالی‌که بحران مالی تسلا موجب نگرانی تحلیل‌گران شده، ایلان ماسک معتقد است، این شرکت در سه ماهه چهارم سال جاری سوددهی خواهد داشت و به تراز نقدینگی مثبت می‌رسد.

در پی‌شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از ایلان ماسک و بازتاب رسانه‌ای این مورد، ارزش سهام تسلا در بازار بورس با کاهش مواجه شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات