افرادی مشهوری که تغییرات شغلی شگفت انگیز داشته‌اند

پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بسیاری از افراد معروف و موفق، ابتدا شغلی بسیار متفاوت از فعالیت فعلی خود داشته‌اند و با یک تغییر مسیر شگفت‌انگیز، رویای خود را دنبال کرده‌اند.
تبلیغات

زمانی که شخص معروف و موفقی را می‌بینیم، فکر می‌کنیم این افراد از ابتدا در همین زمینه فعالیت داشته‌اند و تصور اینکه روزی به کار دیگری مشغول بوده‌اند برایمان سخت است. اما هرکدام از پنج فرد معروفی که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت بررسی می‌کنیم چندین سال در حرفه‌ی متفاوت دیگری فعال بوده‌اند.

بعضی از آن‌ها سال‌ها و حتی دهه‌ها پیش از تغییر مسیر، در شغل دیگری مشغول به کار بوده‌اند. برخی از آن‌ها همیشه در کنار حرفه‌ی اصلی به انجام کار مورد علاقه مشغول بودند و برخی دیگر با گذر زمان آن را توسعه داده‌اند. اما هرکدام از آن‌ها از فرصت استفاده کرده و با به کارگیری مهارت و تجربه‌ی خود، دنبال موقعیت‌های جدید رفته‌اند.

۱- آوا دورنای، از روابط عمومی تا کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی

Ava DuVernay

آوا دورنای در پروژه‌های موفقی مانند «سلما»، «مستند سیزدهم» و «چین خوردگی در زمان» همکاری داشته است. او فعالیت‌های خود را از روزنامه‌نگاری آغاز کرد. مدتی بعد و پیش از اینکه وارد حوزه‌ی فیلم شود، در بخش روابط عمومی مشغول به کار شد.

او در سن ۳۲ سالگی برای اولین بار، دوربین به دست گرفت و اولین مستند خود را ساخت. سپس در حالی که هنوز از کار اصلی استعفا نداده بود، دو فیلم دیگر تهیه کرد. او در مورد تجربه‌ی اولین شغل خود می‌گوید:

مهارت‌هایی که در برگزاری کمپین‌های عمومی کسب کردم در اجرای صحنه‌های فیلم‌برداری به من کمک کرد.

او همچنین در توییتی نوشته است:

گاهی اوقات زندگی، شما را به جاده‌های پایینی می‌برد تا پیش از اینکه سرعت خود را زیاد نکرده‌اید به ترافیک نخورید.

او همواره دیگران را تشویق می‌کند تا خودشان را به اولین رشته‌ی کاری محدود نکنند. آوا معتقد است مسیری که هر فردی در حال حاضر در آن قرار گرفته، لزوما مسیری نیست که بخواهد در آن بماند. او می‌گوید:

اگر در مسیری هستید که دوست ندارید، همیشه راهی برای تغییر جهت و حرکت رو به جلو وجود دارد. سن، جنسیت و نژاد هیچ اهمیتی ندارد. فقط کافی است یک قدم رو به جلو و به سمت جایی که می‌خواهید بردارید.

۲- اندی ویر، از مهندسی نرم‌افزار تا نوشتن رمان‌های علمی تخیلی

Andy Weir

اندی از دوران نوجوانی به موضوعات علمی تخیلی علاقه داشت و همیشه دوست داشت یک نویسنده شود. اما از طرفی دلش می‌خواست زندگی خوبی داشته باشد، وعده‌های غذایی خوبی بخورد و در خانه‌ی خوبی زندگی کند بنابراین مهندسی نرم‌افزار را به‌عنوان شغل اصلی انتخاب کرد.

او برنامه‌نویسی کامپیوتر را دوست داشت و زمانی که ۲۰ ساله بود نویسندگی را نیز تجربه کرد. اما کار نویسندگی آن‌طور که انتظار داشت پیش نرفت و دوباره به برنامه‌نویسی روی آورد. او در کنار شغل اصلی نویسندگی می‌کرد و چند سال بعد اولین کتاب خود را با نام The Martian چاپ کرد. کتاب او عنوان پرفروش‌ترین کتاب را از آن خود کرد و حتی فیلمی با بازی مت دیمون از روی آن ساخته شد.

این موفقیت او را تشویق کرد تا نویسندگی را به‌عنوان شغل اصلی انتخاب کند. رمان دوم او Artemis نام دارد که باز هم به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب انتخاب شده و فیلم آن را ساخته‌اند. اندی اگرچه دلش برای کار در دفتر و محیط اجتماعی تنگ می‌شود اما به رویای خود رسیده است.

۳- اینا گارتن، از کار دولتی تا نوشتن کتاب آشپزی و برنامه‌ی تلویزیونی

Ina Garten

اینا گارتن حداقل دو بار در طول زندگی تغییر مسیر شغلی داده است. اولین تغییر بزرگ او زمانی بود که کار خود را در زمینه‌ی انرژی هسته‌ای رها کرده و یک فروشگاه مواد غذایی خرید. دومین تغییر زمانی بود که فروشگاه را بعد از دو دهه مدیریت فروخت و تصمیم گرفت یک کتاب آشپزی بنویسد. او تا به حال چند کتاب آشپزی نوشته و از سال ۲۰۰۲ یک برنامه‌ی تلویزیونی دارد. او در سال ۱۹۸۱ درحالی‌که سه سال از اداره‌ی فروشگاهش می‌گذشت، تغییر مسیر خود را پیش‌بینی کرده و گفته بود:

من نمی‌توانم یک جا ثابت بمانم و نمی‌دانم بعد از این کار سراغ چه چیزی خواهم رفت.

اینا خود را به‌عنوان شخصی معرفی می‌کند که دوست دارد داخل حوضچه بپرد نه اینکه در کنار آن مشغول تماشا شود. او هنگام تغییر شغل یا به توصیف خودش زمانی که در حوضچه پریده بود، بسیار ترسیده بود اما از این کار به‌عنوان جالب‌ترین اتفاقی که در زندگی‌اش افتاده است، یاد می‌کند.

۴- برندن استنتن، از معاملات اوراق قرضه تا عکاسی

Brandon Stanton

شاید شما هم جزو طرفداران عکس‌های جذاب در پروفایل فیسبوک این عکاس باشید اما او کارش را به‌عنوان یک عکاس آغاز نکرده است. او در کار معاملات اوراق قرضه در شیکاگو فعالیت می‌کرد و شغلش را در سال ۲۰۱۰ از دست داد. او می‌گوید:

بزرگ‌ترین درس‌هایی که به‌عنوان یک معامله‌گر یاد گرفتم این است که ریسک کنم و شکست را بپذیریم تا بتوانم رو به جلو حرکت کنم. من به جای اینکه رزومه‌ام را به‌روزرسانی کنم و دنبال شغل مشابهی باشم تصمیم گرفتم پول را فراموش کرده و دنبال کاری بروم که از انجام آن واقعا لذت می‌برم.

او چند ماه در اوقات فراغت و در سفر عکاسی کرد و با بارگذاری عکس‌ها در فیسبوک، پروفایل خود را از حالت شخصی به عمومی تغییر داد. او از شغلش استعفا داد و زندگی ارزان و ساده‌ای را پیش گرفت. این عکاس معروف که با نام HONY شناخته می‌شود در روزهای اول تغییر مسیر شغلی واقعا تنها بود اما بعد از مدتی کتاب‌های خود را منتشر کرد و حال برای عکاسی به سراسر دنیا سفر می‌کند.

۵- کن جونگ، از پزشکی تا کمدی و بازیگری

Ken Jeong

کن جونگ به تازگی در سریال Dr. Ken بازی کرده و تجربیات واقعی خود در دنیای پزشکی را در این سریال به کار گرفته است. جونگ سال‌ها پیش از اینکه تمرکزش را روی بازیگری و فیلم‌های کمدی بگذارد به‌عنوان پزشک فعالیت می‌کرد. او می‌گوید:

زمانی که بزرگ می‌شدم دلم فقط می‌خواست دکتر شوم و هیچ وقت فکر نمی‌کردم به سمت بازیگری بروم. من هیچ موقع در تئاتر دبیرستان بازی نکرده‌ام.

جونگ بعد از اتمام دبیرستان در دانشکده‌ی پزشکی کارولینای شمالی مشغول تحصیل شد و چند سال در یک مرکز پزشکی به‌عنوان رزیدنت فعالیت کرد. او در دوران دانشگاه و زمانی که ۹۰ ساعت در هفته می‌کرد، در چند نقش کوچک در دانشگاه بازی کرده و استند‌آپ کمدی برگزار می‌کرد. او بعد از مدتی به لس‌آنجلس رفت و به مدت هفت سال به درمان بیماران پرداخت. در این مدت از فرصت‌های که داشت برای اجرا و تست بازیگری استفاده کرده و در نقش‌های کوچک بازی می‌کرد.

کن بعد از بازی در فیلم Knocked Up کار تمام وقت پزشکی را کنار گذاشت و سپس در سری فیلم‌های Hangover بازی کرد. او همچنان در فیلم‌های معروفی بازی می‌کند و علاوه‌برآن کار صداگذاری هم انجام می‌دهد. جونگ هر سال جواز پزشکی خود را تجدید می‌کند و حتی یک بار هنگام اجرای استندآپ به خانمی که دچار حمله شده بود کمک کرد. او می‌گوید:

یادگرفتن مهارت پزشکی آسان نیست و بعد از یادگرفتن، نمی‌توانی آن را کنار بگذاری.

تغییر مسیر شغلی آسان نیست اما امکان‌پذیر است. افراد موفق زیادی وجود دارند که در شغل دوم خود بسیار موفق هستند. اگر آن‌ها توانسته‌اند در انجام این کار موفق شوند مطمئنا شما هم می‌توانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات