۱۸ دی: اختراع دستگاه مرتب سازی کارت پانچ

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۲۸ سال پیش در چنین روزی، دستگاه مرتب‌سازی کارت‌های پانچ اختراع شد. این دستگاه توسط هرمان هولریث در سازمان ثبت اختراع آمریکا ثبت شد.
تبلیغات

۱۲۸ سال پیش در چنین روزی (۸ ژانویه‌ی سال ۱۸۸۹)، هرمان هولریث، پتنت دستگاه مرتب‌سازی کارت پانچ (Tabulating Machine) را به نام خود ثبت کرد. این دستگاه ابتدا برای جمع‌آوری و پردازش داده‌های سرشماری سال ۱۸۹۰ ایالات متحده‌ی آمریکا طراحی شد. کاربرد اصلی دستگاه مرتب‌سازی کارت پانچ، جمع‌آوری و پردازش اطلاعات واردشده روی کارت پانچ‌ها بود. کارت پانچ را می‌توان اولین راهکار و وسیله برای وارد کردن اطلاعات به کامپیوتر نامید.

پس از مدتی، این دستگاه‌های مرتب‌ساز پیشرفت کردند و هرمان هولریث نیز شرکت خود را با نام Tabulating Machine Company در سال ۱۹۱۱ ثبت کرد. شرکت او یکی از شرکت‌هایی بود که بعدا، غول دنیای کامپیوتر یعنی IBM را تشکیل دادند. هرمان هولریث در ۱۷ نوامبر سال ۱۹۲۹ بر اثر حمله‌ی قلبی از دنیا رفت. ثابت هولریث، به افتخار این دانشمند و به پاس قدردانی از تلاش‌های او در انقلاب دنیای کامپیوتر، به نام او ثبت شده است.

دستگاه‌های مرتب‌ساز در سال‌های بعدی برای پردازش‌های متنوع از حسابداری تا انبارداری توسعه یافتند. روزنامه‌ی نیویورک تایمز در سال ۱۹۳۱، اصطلاح ابر کامپیوتر را برای یکی از این دستگاه‌ها به کار برد. می‌توان گفت اولین ابرکامپیوتر تاریخ، نسخه‌ای پیشرفته از دستگاه مرتب سازی کارت پانچ بود که توسط IBM برای دانشگاه کلمبیا ساخته شد.

از دیگر اتفاقات مهم این روز در تاریخ دنیای فناوری می‌‌توان به پرتاب فضاپیمای لونا 21 در سال ۱۹۷۳ اشاره کرد. این فضاپیما توسط اتحاد جماهیر شوروی به سمت ماه پرتاب شد. وظیفه‌ی اصلی این فضاپیما، رساندن کاوشگر Lunakhod 2 به سطح ماه بود. فضاپیمای بدون سرنشین لونا 21 بخشی از پروژه‌ی لونای اتحاد جماهیر شوروی برای مطالعه‌ی بیشتر سطح ماه بود. هدف این پروژه، تصویربرداری از سطح این کره، آزمایش سطوح نور محیط برای امکان‌سنجی مطالعات قبلی، مطالعه‌ی اشعه‌ی ایکس خورشیدی، آنالیز میدان‌های مغناطیسی و مطالعه‌ی خواص مکانیکی مواد سطح کره‌ی ماه بود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات