مانتراهایی برای افزایش تمرکز در زندگی شخصی و کسب و کار

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مانتراها کلمات یا عبارت‌هایی هستند که به طور مرتب در طول مدیتیشن در ذهن تکرار می‌شوند و میزان تمرکز را افزایش می‌دهند. این عبارات کاملا اختیاری بوده و لزوما معنا ندارند.
تبلیغات

کارآفرینی، یک مسیر احساسی است که در طول زندگی فرد ادامه دارد. کسانی که این چالش را می‌پذیرند متوجه می‌شوند که در طول مسیر سختی‌های زیادی وجود دارد. شاید گفتن این موضوع در حرف ساده به نظر برسد اما افرادی که وارد مسیر کارآفرینی شده‌اند می‌دانند این چالش به هیچ عنوان آسان نیست. حتی گاهی اوقات مشغله‌های فکری به اندازه‌ای زیاد می‌شوند که مغز قدرت فکر کردن را از دست می‌دهد. راه‌اندازی کسب‌و‌کار روزهای خوب و بد زیادی دارد و این اتفاقات روی احساسات و وضعیت درونی فرد تأثیر می‌گذارند. در طول این مسیر، شخص ممکن است بارها اعتمادبه‌نفسش را از دست بدهد و از خودش بپرسد که چه کسی است.

کارآفرینان زیادی وجود دارند که با جان و دل برای شکل‌گیری کسب‌وکار خود زحمت کشیده‌اند و بخش عمده‌ای از سرمایه‌ی خود را صرف این کار کرده‌اند. این افراد خطرهایی که کسب‌و‌کارشان را تهدید می‌کند به چشم خطرهایی می‌بینند که تمام زندگی‌شان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حجم کاری و سایر فشارها به‌اندازه‌ای بالا است که ممکن است سلامت بدن را تهدید کند. افراد زیادی وجود دارند که نمی‌توانند در برابر چنین فشارهایی مقاومت کنند و درنتیجه همه چیز را رها می‌کنند. بدن انسان طوری طراحی نشده است که بتواند این میزان فشار را برای هفته‌ها و ماه‌ها تحمل کند. همچنین این واقعیت را نباید انکار کرد که هر فردی لایق یک زندگی خوب است و باید بتواند از مسیر کارآفرینی نهایت لذت را ببرد.

کم کردن میزان درد

زندگی کارآفرینی سرشار از سختی است و نمی‌توان از دردهای آن اجتناب کرد اما اینکه شخصی همه چیز را رها کند کاملا اختیاری است. «مانترا»، یک ذکر در مدیتیشن یا مراقبه است که بارها و بارها تکرار می‌شود و به افزایش میزان تمرکز کمک می‌کند. انجام این تمرین به صورت روزانه به فرد کمک می‌کند تمرکز بیشتری داشته باشد و تمام مشکلات را به راحتی پشت سر بگذارد. برخی افراد از مانترا برای این منظور استفاده می‌کنند که به خودشان یادآوری کنند چه چیزهایی در زندگی برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. به‌عنوان مثال اینکه وجود خودشان تا چه اندازه اهمیت دارد و باید خودشان را دوست داشته باشند. مانترا نوعی ورزش فکری است که کمک می‌کند طرز تفکر مثبت به یک عادت تبدیل شود.

مانترا عبارتی است که برای شخص اهمیت دارد و به او قدرت می‌بخشد. البته این عبارت لزومی ندراد که برای دیگران نیز معنا داشته باشد. مانترا می‌تواند یک کلمه یا یک عبارت کاملا جدیدی باشد که معنایش تنها برای شما قابل فهم باشد. برای تمرین این نوع مدیتیشن کلمه یا عبارت مورد نظر را روی کاغذ بنویسید و روی میز بچسبانید، به‌عنوان تصویر پس‌زمینه‌ی کامپیوتر یا موبایل از آن استفاده کنید یا حتی به آینه‌ی حمام بچسبانید تا همیشه جلوی چشم باشد. اگر نمی‌دانید که از چه عبارت‌هایی برای مانترا استفاده کنید هیچ جای نگرانی نیست. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی ۶ عبارت الهام‌بخشی می‌پردازیم که در متن‌های گوناگون و از طرف کارآفرینان مختلف بیان شده‌اند.

mantra

۱- می‌دانم که نتیجه‌ی کار بسیار بهتر از تصورات من خواهد بود

یکی از دلایل اصلی که باعث می‌شود افراد به سمت کارآفرینی بروند این است که می‌خواهند کنترل بیشتری روی زندگی خود داشته باشند. اما اگر این قدرت کنترل تعادلش را از دست بدهد و تبدیل به کابوس شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این یعنی ذهن دچار پراندگی شده است و زمان آن رسیده که دوباره به کاری که انجام می‌دهد اعتماد پیدا کند. درست بودن یک کار تنها زمانی معنا پیدا می‌کند که احساس خوبی به شخص بدهد. بنابراین یک موقعیت امکان‌پذیر، مثبت و شاد برای خودتان تصور کنید تا بتوانید در زندگی، واقعیت متفاوتی برای خودتان رقم بزنید.

۲- هیچ شخص بهتر از من نبوده و نخواهد بود

میل به مقایسه کردن دیگران با خود همیشه در انسان‌ها وجود داشته است و این روزها با وجود شبکه‌های اجتماعی این کار راحت‌تر شده است. تکرار این مانترا کمک می‌کند از این دام رها شوید و روی نبوغ و استعدادهای خود تمرکز کنید. هیچ دو شخصی در دنیا اثر انگشت و دی‌ان‌ای یکسان ندارند، هر فردی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد و فقط کافی است آن‌ها را بشناسد و شکوفا کند.

۳- لذت می‌برم از اینکه تمام مراحل موفقیتم را جشن بگیرم

هیچ موقع این موضوع را باور نکنید که شاید اکنون برای انجام دادن یکسری کارها دیر شده باشد. کارآفرینی مسابقه‌ی دوندگی نیست بلکه مانند دوی ماراتن است. کسانی که سریع هستند لزوما موفق نیستند. افرادی موفق هستند که بتوانند برای طولانی مدت به حرکت رو به جلو ادامه دهند. گاهی اوقات عجله کردن را کنار بگذارید و موفقیت‌های خود را جشن بگیرید. این کار میزان هورمون سروتونین (هورمون ضد افسردگی) را در بدن افزایش می‌دهد.

mantra

۴- من کارهایم را اولویت‌بندی می‌کنم و به خودم مرخصی می‌دهم

پروژه‌ها و کارها هیچ موقع تمام نمی‌شوند و همیشه کاری برای انجام دادن وجود دارد. اما این درست نیست که خودتان را برای مدتی از تفریحات دور نگه دارید. درست است که کارآفرینی مشغله‌های زیادی دارد اما نباید این مزیت که رئیس خودتان هستید را نادیده بگیرید. برای صرف وعده‌های غذایی از محیط کار فاصله بگیرید. همچنین کمی به خودتان زمان بدهید و به مسافرت بروید. آرامش فکری به افزایش میزان خلاقیت کمک خواهد کرد.

۵- به بینش و توانایی‌هایم اعتماد کامل دارم

افکار منفی را ساکت کنید تا بتوانید از بینش درونی خود راهنمایی بگیرید. اجازه ندهید که انتظارات و نصیحت‌های دیگران مسیر شما را منحرف کند. بزرگ‌ترین معلم خودتان هستید و فقط کافی است که احساساتتان را جدی بگیرید.

۶- دلیل اصلی خوشحالی من خدماتی است که ارائه می‌دهم

زمانی که شخصی غرق در کار می‌شود، سخت به یاد می‌آورد که این کار را از ابتدا به چه دلیلی آغاز کرده است. پس هر چند وقت یک‌بار انگیزه‌هایی که داشته‌اید را دوباره با خودتان مرور کنید. این کار اشتیاق کار کردن را افزایش می‌دهد و درنتیجه میزان موفقیت‌ها و درآمد مالی افزایش پیدا خواهد کرد. هر موقع احساس کردید نمی‌توانید با مشتری‌ها ارتباط برقرار کنید ارزش خدمات و محصولات تولیدی را دوباره به خودتان یادآوری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات