رهبران بزرگ چگونه به بحران‌ها واکنش نشان می‌دهند

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیریت بحران مستلزم واکنش فوری است؛ ولی یک رهبر خوب برای رهایی از فشار و استرس شرایط سخت، به پاسخ‌های عجولانه پناه نمی‌برد.
تبلیغات

گاهی اوقات سازمان شما با شرایط بحرانی و ناگواری مواجه می‌شود. ممکن است این خبر را تلفنی دریافت کرده باشید، گزارش خاصی را مشاهده کرده یا توییتی را خوانده باشید مبنی بر اینکه یک اتفاق بحرانی رخ‌ داده است. درهرصورت کاملاً روشن است که شما به‌عنوان رهبر تیم یا سازمان، باید نسبت به این شرایط سریعاً واکنش نشان بدهید.

اگر رهبر خوش‌شانس یا باهوشی باشید، ممکن است سازمانتان برای مواجهه با (تقریباً) هر بحران محتمل، استراتژی خاصی طراحی کرده باشد. حتی در این صورت هم شما باید به‌سرعت مشخص کنید که در این شرایط خاص، چه اقداماتی در اولویت قرار دارند. واکنش و تصمیمی که اتخاذ می‌کنید، ممکن است بهای زیادی داشته باشد؛ بنابراین شما باید به تمام سرنخ‌های موجود (شواهد و قرائن که هرکدام بیانگر یک زاویه از ماجرا هستند) به‌خوبی توجه کنید.

بااین‌حال تیم جانسون، نویسنده‌ی کتاب «رهبری بحران» معتقد است اولین اقدام رهبران در چنین شرایطی، این است که هیچ کاری نکنند.

جانسون در این کتاب توضیح می‌دهد که رهبران باید پیش از هر حرکتی، در برابر احساس «فوراً واکنش نشان بده» مقاومت کنند. ازآنجاکه تحت فشار و استرس «تصمیم مرگ و زندگی» قرار دارید، نمی‌توانید ذهنتان را به بهترین نحو متمرکز کنید و بنابراین ممکن است واکنش اولیه و غریزی شما نادرست باشد.

به همین دلیل باید به خودتان کمی زمان و فرصت فکر کردن بدهید. بهتر است مدتی تنها باشید یا از چند مشاور عالی که می‌توانند زوایای مختلف ماجرا را به شما نشان دهند، کمک بگیرید.

فرض کنید بزرگ‌ترین مشتری‌تان همه‌ی قراردادهایش را با شرکت شما لغو می‌کند. مسلماً احساس وحشتناکی خواهید داشت و ممکن است بیش از آن احساساتی شوید که بخواهید با کسی مشورت کنید. بهتر است ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید و افکارتان را جمع کنید، روحیه خودتان را دوباره بازیابید و بعد ببینید بهترین اقدام چیست.

Respond to Crisis

بنابراین در شرایط بحرانی، ابتدا چند دقیقه به خودتان مرخصی بدهید و ذهنتان را دوباره متمرکز کنید. سپس تیمتان را جمع کنید و این سؤالات را مطرح کنید:

  • در مورد اتفاقی که رخ داده است، چه اطلاعاتی داریم؟
  • این اتفاق چه زمانی، کجا و چگونه رخ‌ داده است؟
  • چه افرادی یا بخش‌هایی تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفته‌اند؟
  • تا این لحظه چه کارهایی در واکنش به این موضوع انجام داده‌ایم؟

پاسخ‌های دریافتی را مستند کنید و از اعضای تیم بخواهید در اسرع وقت، اطلاعات بیشتری از این حادثه بیابند.

جانسون در کتاب خود می‌نویسد هنگامی‌که تحقیقات را شروع کردید، حرکت بعدی شما این است که یک توییت یا بیانیه‌ی کوتاه در وب‌سایتتان منتشر کنید. تیم روابط عمومی شرکت را آماده کنید تا با محتوایی مناسب، به پرسش‌هایی ازاین‌دست پاسخ بدهند:

  • رهبر سازمان در این شرایط چه وظیفه‌ای دارد؟ نقش سایر اعضای تیم چیست؟
  • در مرحله‌ی اول سازمان باید روی چه موضوعی متمرکز شود؟ برنامه‌ی شما در مرحله‌ی بعد چیست؟
  • سازمانتان برای مدیریت این بحران به چه منابعی نیاز دارد؟ برای دستیابی به اهدافتان از کارمندان چه انتظاری دارید؟

به یاد داشته باشید که عبور از بحران ساده نیست، ولی اگر قدم‌های اولیه را درست بردارید، شانس بهتری برای خودتان و سازمان فراهم می‌کنید تا این طوفان را پشت سر بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات