کوالکام به‌خاطر رشوه دادن به اپل ۱.۲ میلیارد دلار جریمه می‌شود

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
رقابت بی‌وقفه میان شرکت‌های حوزه‌ی فناوری در دنیای امروز، شرکت صاحب نام کوالکام را به سمتی کشانده که برای پیشگیری از افزایش رقابت و کاهش درآمد، میلیاردها دلار به اپل رشوه دهد.
تبلیغات

اتحادیه اروپا اعلام کرده جریمه‌‌ای معادل ۹۹۷ میلیون یورو یا ۱.۲ میلیارد دلاری برای کوالکام؛ سازنده‌ی تراشه‌های سلولار در نظر گرفته است. اتحادیه اروپا می‌گوید شرکت Qualcomm میلیاردها دلار به اپل رشوه داده تا این شرکت را مجاب کند تا از دیگر تراشه‌های برندهای رقیب کوالکام در محصولات خود استفاده نکند. کوالکام با این کار قصد داشته تا رقابت خود را با دیگر سازندگان صنعت تراشه‌های LTE کاهش دهد.

مبلغ در نظر گرفته شده برای کوالکام به عنوان جریمه در مقایسه با سود این شرکت که مبلغی معادل ۲۰ میلیارد دلار از درآمد کل در سال گذشته بوده مبلغی قابل توجه است، اگرچه ممکن است کوالکام درخواست تجدید‌نظر دهد و مبلغ نهایی جریمه تا حدی کاهش یابد.

اپل تا به امروز همچنان از محصولات کوالکام در آیفون و آیپدهای خود استفاده می‌کند؛ اما استفاده‌‌ی گسترده از محصولات کوالکام از زمان عرضه‌ی آیفون ۷ در سال ۲۰۱۶ آغاز شده است. بد نیست بدانید تقریبا نیمی از آیفون‌ های جدید از تراشه‌های سلولار LTE ساخت کوالکام استفاده می‌کنند.

اتحادیه‌ی اروپا به طور خاص در مورد بخشی از قرارداد کوالکام با اپل که در آن قید شده اپل در صورت ساخت حتی یک دستگاه آیفون یا آیپد با تراشه‌‌ای غیر از کوالکام میلیاردها دلار جریمه خواهد شد و ملزم به بازپرداخت بخشی از پولی که قبلا دریافت کرده، خواهد بود بیش از هر مورد دیگری در این قرارداد ناراضی است. کمیته‌ اتحادیه اروپا اعتقاد دارد از آنجایی که این بند از قرارداد ضدرقابتی است، مشمول میلیاردها دلار جریمه شده است.

اپل حدود ۵ سال است که از کوالکام پول دریافت می‌کند. مجموع کل پرداخت‌ها در طول این سال‌ها به چندین میلیارد دلار رسیده است؛ اما کمیته اتحادیه اروپا از اعلام مبلغ دقیق پرداخت‌ها سر باز زده است. اتحادیه اروپا اعلام کرده اپل در آن زمان شرکت‌های جایگزینی را برای استفاده از چیپ‌های LTE کشف کرده است؛ اما برای زمان طولانی به‌دلیل اعمال ضدرقابتی از این کار منصرف شده است.

اتحادیه اروپا معتقد است کوالکام از احاطه‌ی خود بر چیپ‌های LTE سوءاستفاده کرده است. همچنین اعتقاد دارد در این باره هیچ‌گونه تقصیری متوجه اپل نیست. قرار است اتحادیه اروپا ۱۳۰ صفحه کامل از یافته‌های خود درباره‌ی این پرونده را در هفته‌های پیش‌رو برای عموم منتشر کند.

این حکم مستقل از دعوی قانونی اپل در برابر کوالکام است. اپل در مورد پرونده‌ی حقوقی خود با کوالکام استدلال می‌کند که هزینه‌ای که کوالکام از اپل بابت رویالتی (حق امتیاز) دریافت می‌کند، گزاف و غیرمنصفانه است.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات