هزینه‌ مهاجرت از کانن به سونی برای یک عکاس حرفه‌ای

یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
هزینه‌ی لازم برای تعویض دوربین کانن و خرید دوربین سونی و تجهیزات آن را برای یک عکاس حرفه‌ای در این مقاله بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

یکی از عواملی که عکاسان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به دوربین‌های نیکون و کانن را از تعویض دوربین خود و مهاجرت به دوربین‌های حرفه‌ای سری آلفای سونی بازمی‌دارد، قیمت بسیار بالا و تنوع محدود دوربین و تجهیزات آن است. البته قیمت بالای لنز‌های سری G سونی نیز بی‌دلیل نیست؛ این لنز‌ها از کیفیت، کنتراست و شارپنس بسیار بالایی برخودار هستند.

Sony A9، دوربین حرفه‌ای بالارده و پرچم‌دار این شرکت است که از قابلیت عکاسی پیاپی با نرخ ۲۰ فریم‌ بر‌ ثانیه در حالت فوکوس مداوم (AF-C) بهره می‌برد. این قابلیت باعث می‌شود که بسیاری از عکاسان ورزشی برای مهاجرت به سیستم بدون‌ آینه‌ی سونی مشتاق شوند. این دوربین می‌تواند به‌طور مستقیم با رقبای خود مانند Canon 1DX II و Nikon D5 رقابت کند.

همواره برای عکاسان حرفه‌ای، تعدادی ملاحظات ساختاری وجود دارد که مانع از مهاجرت آنان از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر می‌شود؛ اما اگر فرض کنیم مشکلی بابت این نگرانی‌های منطقی وجود ندارد یا شخص مورد نظر، عکاسی فریلنسر است و فقط محدود به لنز‌هایی نیست که کارفرمایش در اختیار وی قرار می‌دهد، هزینه‌ی مهاجرت از پلتفرم کانن به پلتفرم سونی به دلار چه‌مقدار است‌؟

با پرسش از چهار عکاس خبری اهل سیاتل، تجهیزاتی که از دید آن‌ها برای کارشان اساسی به‌ نظر می‌رسد، مشخص شد. موضوع جالب این بود که هر چهار عکاس از دوربین‌های کانن استفاده می‌کردند و تجهیزاتشان کم و بیش یکسان بود. زمانی‌که تجهیزات مورد نیاز یک عکاس حرفه‌ای مشخص شود، می‌توان مقدار پولی را که از فروش تجهیزات آن‌ها به‌منظور مهاجرت به پلتفرم دیگر به‌ دست می‌آید، تخمین زد. در نهایت با جمع کردن تمامی مقادیر، مشخص شد که اگر بخواهند به سونی مهاجرت کنند، چه تعداد از تجهیزات آنان قابل تعویض است.

قبل از شروع بررسی، قابل ذکر است که مهاجرت از یک برند به برند دیگر، هرگز یک عمل مقرون‌به‌صرفه نیست. کسی که به‌طور جدی در نظر دارد از کانن به سونی، از نیکون به کانن یا از نیکون به سونی مهاجرت کند، باید بداند که ضرر می‌کند. همچنین تمام قیمت‌ها در این مقاله تخمینی و حدودی هستند.

Canon 1DX Mark II / دوربین کانن 1DX Mark II

کیت ایده‌آل

جدولی که در پایین مشاهده می‌کنید، لیستی از کیت مورد نیاز عکاسی ورزشی است که با توجه با بازخورد چهار عکاس خبری تکمیل شده است. هر چهار عکاس حداقل از دو بدنه و هرازگاهی از سه بدنه برای عکاسی استفاده می‌کنند. نکته‌ی جالب اینجا است که هیچ‌کدام از این چهار عکاس، دوربین‌های خود را به Canon EOS-1DX Mark II یا 5D Mark IV ارتقاء نداده‌‌اند. در ستون «قیمت نو در فروشگاه خصوصی»، قیمت نسخه‌ی آخر هر یک از دوربین‌ها ذکر شده است؛ چون آن‌ها اگر تمایل به تعویض داشته باشند، به‌احتمال زیاد آخرین نسخه را می‌خرند.

برای تخمین قیمت دوربین‌ها و تجهیرات دست‌ دوم، «فروشگاه دوربین‌های دست‌ دوم KEH» به‌عنوان مرجع در نظر گرفته شد (نکته: فروش تجهیزات دست‌ دوم قاعده‌ خاصی ندارد. شما ممکن است متناسب با جایی که آن را می‌فروشید، پول کمتر یا بیشتری دریافت کنید؛ اما قیمت‌های فروشگاه KEH استاندارد مناسبی در بازار دوربین است). به‌منظور سادگی بیشتر، وضعیت همه‌ی تجهیزات، سالم در نظر گرفته شد (فروشگاه KEH این دسته را در طبقه‌بندی «Excellent»‌ قرار می‌دهد که پایین‌تر از «Excellnet Plus» و «Like new minus»‌ است). در جدول زیر، پولی که از فروش این دوربین‌ها و تجهیزات دست‌ دوم در فروشگاه KEH به‌ دست می‌آید با پول مورد نیاز برای خرید آن‌ها به‌صورت نو مقایسه شده است.

تجهیزات

قیمت فروش دست‌ دوم در فروشگاه KEH

قیمت خرید نو در فروشگاه خصوصی

دوربین Canon 1DX (دو عدد)

۲ × ۲۰۰۰ دلار 

۲ × ۶۰۰۰ دلار (دوربین 1DX II)

دوربین 

Canon 5D

Mark III 

۱۲۰۰ دلار

۳۵۰۰ دلار (دوربین 5D IV)

لنز Canon 35mm F2 IS

۲۷۵ دلار

۵۵۰ دلار

لنز Canon 85mm F1.8

۲۰۰ دلار

۳۵۰ دلار

لنز Canon 135mm F2

۵۰۰ دلار

۱۰۰۰ دلار

لنز Canon 16-35mm F2.8 III

۱۰۳۰ دلار

۲۰۰۰ دلار

لنز Canon 24-70mm F2.8

۴۳۵ دلار

۱۷۰۰ دلار (نسخه‌ی دوم)

لنز Canon 70-200 L IS II

۱۰۳۰ دلار

۱۹۰۰ دلار

لنز Canon 300mm F2.8 IS II

۲۹۵۰ دلار

۶۱۰۰ دلار

فلش Canon 580 EX II

۱۴۰ دلار

۴۸۰ دلار (680EX)

باتری

Canon LP-E6N (سه عدد)

۰

۳ × ۶۵ دلار 

باتری Canon LP-E4N (دو عدد)

۳ × ۳۰ دلار 

۲ × ۱۶۵ دلار 

قیمت کل

۱۱,۸۲۰ دلار

۳۰,۱۰۵ دلار

از فروش اکثر لنز‌های دست‌ دوم، پولی کمتر از نصف قیمت نوی آن‌ها به دست می‌آید. بنابراین با ۱۱,۸۲۰ دلار، باید دید چه مقدار تجهیزات سونی می‌توان خرید.

مهاجرت به سونی

مقایسه‌ی قیمت تجهیزات دست‌ دوم و استفاده‌شده‌ی کانن با تجهیزات نوی سونی منصفانه نیست؛ بنابراین برای مقایسه‌ی عادلانه‌تر، علاوه بر قیمت نو، قیمت دست‌ دوم تجهیزات سونی نیز در صورت در دسترس بودن ذکر شده است.

هیچ جایگزین دقیقی برای تک‌تک تجهیزات در برند دیگر وجود ندارد

نکته‌ی مهم دیگر این است که سیستم FE سونی از لحاظ تنوع لنز به‌هیچ‌وجه نزدیک به خانواده‌ی لنز‌های سری EF کانن نیست؛ بنابراین جایگزین دقیقی برای تک‌تک تجهیزات در برند دیگر وجود ندارد.

به‌عنوان مثال، هر چهار عکاس خبری اشاره کردند که از یک لنز پرایم تله‌فوتو استفاده می‌کنند؛ لنز ۳۰۰ میلی‌متر با F/2.8 یا لنز ۴۰۰ میلی‌متری با F/2.8. سونی هنوز لنز پرایمی با فاصله‌ی کانونی ۳۰۰ میلی‌متری و F/2.8 برای پایه‌ی لنز FE ندارد. البته لنز پرایم Sony 300mm F2.8 G II برای پایه‌ی لنز A موجود است که با استفاده از آداپتور می‌توان از آن روی پایه‌ی FE استفاده کرد؛ البته نرخ عکاسی پیاپی آن به ۱۰ فریم‌ بر‌ ثانیه کاهش می‌یابد و قابلیت Lock-on AF از دست می‌رود. نزدیک‌ترین لنز سری FE، لنز زوم جدید ۴۰۰ - ۱۰۰ میلی‌متر با دیافراگم F4.5 - 5.6 است که برای جایگزینی بسیار دورتر از انتظار است. نام این لنز در جدول زیر قرار گرفته است، ولی نبود لنز‌‌های پرایم تله‌فوتو ممکن است عکاسان ورزشی را از مهاجرت به سونی بازدارد.

تجهیزات

قیمت خرید نو

قیمت خرید دست‌ دوم در صورت موجود بودن

دوربین Sony

a9

(دو عدد)

۲ × ۴۵۰۰ دلار 

موجود نیست

دوربین Sony a7II

۱۵۵۰ دلار

۱۲۰۰ دلار (فروشگاه

Ebay

)

لنز Sony 38mm F2.8

۸۰۰ دلار

۶۲۰ دلار (فروشگاه KEH)

لنز Sony 85mm F1.8

۶۰۰ دلار

موجود نیست

لنز Sony Zeiss Batis 135mm F2.8

۲۰۰۰ دلار

موجود نیست

لنز Sony 16-35mm F4 ZA OSS

۱۳۵۰ دلار

۷۹۰ دلار (فروشگاه KEH)

لنز Sony 24-70mm F2.8 GM

۲۲۰۰ دلار

۲۰۰۰ دلار (فروشگاه KEH)

لنز Sony 70-200mm F2.8 GM

۲۶۰۰ دلار

موجود نیست

لنز Sony 100-400mm GM

۲۵۰۰ دلار

موجود نیست

فلش Sony HVL-F60M

۵۵۰ دلار

موجود نیست

گریپ باتری عمودی Sony a9

۲ × ۳۵۰ دلار 

موجود نیست

باتری Sony NPFW50 (سه عدد)

۳ × ۵۰ دلار 

موجود نیست

باتری Sony a9 (دو عدد)

۲ × ۸۰ دلار 

موجود نیست

قیمت کل

۲۴,۱۶۰ دلار

۲۲,۸۷۰ دلار

مهاجرت کامل از کانن به سونی

با توجه به جداول ذکرشده، کمترین هزینه برای مهاجرت کامل به سونی با یکسان در نظر گرفتن تجهیزات، ۲۲,۸۷۰ دلار است. با در نظر گرفتن ۱۱,۸۲۰ دلاری که از فروش دوربین و تجهیزات دست‌ دوم کانن به دست می‌آید، یک عکاس خبری به ۱۱,۰۵۰ دلار دیگر برای مهاجرت کامل به سونی نیاز خواهد داشت؛ یا اینکه با ۱۱,۸۲۰ دلار می‌تواند فقط دو بدنه‌ی a9 و شاید یک لنز تهیه کند.

یک عکاس خبری باید ۱۱,۰۵۰ دلار برای مهاجرت کامل از کانن به سونی هزینه کند

اما ...

اگر چه استفاده از لنز کانن روی دوربین سونی a9 به‌وسیله‌ی آداپتور به قیمت کاهش عملکرد و برخی قابلیت‌ها امکان‌پذیر است؛ اما برای برخی از عکاسان این کاهش عملکرد آنچنان چشمگیر نیست و نیاز‌هایشان را برطرف می‌کند. در این صورت، عکاسان خبری تنها به تعویض دوربین‌ها، باتری‌ها و فلش‌هایشان نیاز دارند.

فقط بدنه‌ها را تعویض کنید

دو بدنه‌ی سونی a9 با گریپ باتری، یک بدنه‌ی A7 II با باتری و فلش به‌طور حدودی ۱۱,۷۶۰ دلار هزینه دارد که با اضافه شدن دو عدد آداپتور «Metabones»‌ به قیمت ۸۰۰ دلار، در مجموع به ۱۲,۵۶۰ دلار هزینه نیاز است. اگر عکاسان خبری دوربین‌های کانن و تجهیزات خود به فروشگاه KEH بفروشند، ۵۴۰۰ دلار به دست می‌آورند؛ به این معنا که آن‌ها باید ۷,۱۶۰ دلار برای مهاجرت به سونی هزینه کنند که بد به‌ نظر نمی‌رسد. گزینه‌ی دیگر این است که فقط یک بدنه را با سونی a9 تعویض کنند و بقیه تجهیزات را نگه دارند.

از نگاهی دیگر، اگر عکاسان خبری تصمیم بگیرند بدنه‌ی دوربین‌هایشان را به آخرین نسخه ارتقاء دهند و با فرض اینکه مدل فعلی دوربین‌شان را بفروشند و با پول آن اقدام به خرید مدل جدیدتر کنند، ارتقاء به دو دوربین 1DX II و یک دوربین 5D IV، برای آن‌ها ۱۰,۳۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.

همچنین، اگر عکاسان بخواهند برای اولین‌ بار به یک پلتفرم ورود کنند، هزینه‌ی ورود تقریبا مشابه است؛ ۳۰,۱۰۵ دلار برای کیت کامل کانن و ۲۴,۱۶۰ دلار برای کیت سونی. اما تفاوت زیاد بین ارقام، به‌دلیل قیمت بسیار بالای لنز پرایم تله‌فوتوی ۶۱۰۰ دلاری کانن در مقایسه با لنز زوم ۲۵۰۰ دلاری سونی است. اگر این دو را نادیده بگیریم، تفاوت قیمت میان دو پلتفرم حتی نزدیک‌تر می‌شود؛ ۲۴,۰۰۵ دلار برای کیت ورزشی کانن و ۲۱,۶۶۰ دلار برای کیت سونی.

نکته‌ی پایانی

تغییر پلتفرم برای عکاسان زجرآور است و تجهیزات عکاسی ورزشی بسیار گران هستند. همانند خودرو، دوربین نیز بعد از استفاده برای اولین بار، افت ارزش زیادی دارد؛ حتی به‌محض این‌که آن را بعد از خرید از مغازه به خانه می‌برید. دلیل خوبی وجود دارد که اکثر عکاسان حرفه‌ای با مفهوم هزینه‌ی استهلاک بازده‌ی مالیاتی آشنایی دارند.

گفتن این‌ موضوع که عکاسان ورزشی یا خبری با معرفی دوربین سونی a9 قصد مهاجرت به پلتفرم سونی دارند، کمی سخت است. چهار عکاس خبری که از آن‌ها نظرخواهی شد، ایده‌ی مهاجرت به سونی برای آنان جذاب بود؛ اما این‌که آن‌ها واقعا به پلتفرم سونی مهاجرت کنند، داستان دیگری است.

تغییر پلتفرم برای عکاسان زجرآور است و تجهیزات عکاسی ورزشی بسیار گران هستند

اما یک موضوع قطعی است؛ سونی به‌شدت در حال ورود به بازاری است که در گذشته تنها نیکون و کانن روی آن تسلط داشتند؛ و مهاجرت به دوربین‌های بدون آینه، به‌خصوص برای عکاسان حرفه‌ای، زمان زیادی نمی‌برد. اما دوربین فقط یک بخش معادله است. دوربین سونی a9 با قابلیت عکاسی پیاپی با نرخ ۲۰ فریم‌ بر‌ ثانیه با فوکوس مداوم و بدون سیاه‌ شدن منظره‌یاب جذاب به‌ نظر می‌رسد؛، ولی اگر لنز مناسب برای این کار را نداشته باشید، قابلیت‌های دوربین کمک زیادی به شما نمی‌کنند.

آیا شما حاضر به تغییر برند دوربین مورد علاقه‌ی خود هستید؟ نظراتتان را با ما در زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات