چرا خودمان شبکه اجتماعی درست نکنیم؛ فرصتی مناسب برای برنامه نویسان

شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تا به امروز، بسیار شاهد قطعی شبکه‌های اجتماعی و اختلال در ارتباطات داخلی و خارجی در کشورمان بوده‌ایم و این اختلالات شاید برایمان گران تمام شده باشد.
تبلیغات

انبوهی از شبکه‌های اجتماعی معروف در دنیا نظیر فیسبوک، توییتر، اسنپ چت و اینستاگرام مشغول فعالیت هستند و در ایران بیشتر از اینستاگرام و تلگرام (که در سطح جهانی محبوبیت آن به دیگر شبکه‌های اجتماعی نمی‌رسد) استفاده می‌کنیم.

کم و بیش همه می‌دانیم که هیچ شخص، شرکت، مجموعه یا کشوری محض رضای خدا فعالیتی انجام نمی‌دهد، مثلا فیسبوک و اینستاگرام از تبلیغاتش کسب درآمد می‌کند، توییتر به واسطه‌ی دیتابیس قدرتمندی که از اطلاعات روزمره افراد دارد، روزگار می‌گذارند و تلگرام نیز ....

تابه‌حال چندین بار شاهد فیلترینگ یا تهدید به فیلترینگ اینستاگرام، تلگرام یا شبکه‌های مشابه بوده‌ایم.

ناگفته نماند که معضل فیلترینگ برای همه ما دردسر‌ساز است، چون امروزه اینستاگرام و تلگرام بستری برای کسب‌وکارهای نوین و آنلاین و یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در سراسر دنیا شده است، یعنی بسیاری از ما از طریق ارائه خدمات در همین شبکه‌های اجتماعی ارتزاق می‌کنیم؛ ولی افسوس از اینکه این بستر در اختیار ما نبوده و طبیعتا سرور‌های آن نیز در خارج از این مرز و بوم است و در مواقع سیاسی و اجتماعی حساس دولت نمی‌تواند آن را پایش کند، لذا آن را فیلتر می‌کند و در این وضعیت خشک و تر ناچارند بسوزند.

حال یک لحظه فکر کنیم، اگر واقعا شبکه‌های اجتماعی داخلی‌ به قدرتمندی اینستاگرام و تلگرام داشتیم و این همه کاربری که در حال حاضر در آن عضو هستند، عضو شبکه‌های اجتماعی ساخت خودمان بودند، بهتر نبود؟ یعنی واقعا نمی‌توانیم شبکه‌های مشابه‌ای بسازیم و آن را مدیریت کنیم؟

اگر بیم این را داریم که از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنیم، کنترل و رصد می‌شویم، مگر هم‌اکنون فعالیت‌هایمان در شبکه‌های اجتماعی‌ نظیر فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و ... رصد نمی‌شود؟ قطعا هر مدیر سیستم و مجموعه‌ای لااقل برای بهبود کارایی نرم افزارش هم که باشد، آن را رصد خواهد کرد.

وقتی که اکثر کانال‌های تلگرام Public هستند و هر شخصی می‌تواند عضو آن شود، یا وقتی پروفایل اینستاگرام‌ را هر شخصی می‌تواند چک کند، ترسمان از چیست؟

آیا بهتر نیست یکبار برای همیشه همت کنیم، هزینه کنیم و از نیروهای توانمندی که در جامعه وجود  دارد استفاده کنیم و شبکه‌های اجتماعی مخصوص خودمان را بسازیم و شروع به استفاده از آن کنیم؟ کسب و کارمان را بر پایه آن بنا کنیم و خیالمان راحت باشد که حداقل سرورهایی که اطلاعات در آن میزبانی می‌شود در کشور خودمان است و دیگر فیلتر نمی‌شویم.

اهل فن می‌دانند که برای راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی کارآمد به دانش برنامه‌نویسی و سخت‌افزار و سرور‌های قوی جهت هاست آن شبکه اجتماعی نیازمندیم و مطمئنا تا به‌حال افراد بسیاری به فکر راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی افتاده باشند؛ ولی وقتی که کمی پیش می‌روند متوجه می‌شوند که هزینه‌های سرور اختصاصی که بتواند پاسخگوی متقاضیان یک یا چند کشور باشد بسیار بالا است و شاید تنها به همین دلیل از ادامه کار خود منصرف شده‌اند؛ پس قطعا در کشورمان افراد متخصص و برنامه‌نویسی بسیار قوی داریم که بتوانیم شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام و حتی بهتر از آن را نیز به‌ وجود آوریم.

روابط عمومی هاستینگ وب نهاد یکی از معتبرترین مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمات هاست و دامین طی پیشنهادی، اعلام کرد:

هاستینگ وب نهاد، پیشرو در وب پارسی، حامی و اسپانسر بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌های داخلی است و اگر برنامه نویسانی در جامعه‌مان آمادگی ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی داشته باشند، از آن‌ها حمایت می‌کنیم و سرورهای مورد نیاز برای میزبانی شبکه‌های اجتماعی داخلی یا پروژه‌های استارت آپی مشابه را تامین خواهیم کرد.

لذا برنامه نویسان و مشتاقان این امر یا طرح‌های استارت آپی مشابه، می‌توانند طرح و بیزینس پلن مورد نظر خود را با ذکر مشخصات حقیقی یا حقوقی به آدرس startups@webnahad.net ارسال کنند و در صورتی‌که طرح آنان مورد پذیرش قرار گیرد، از ایشان جهت برگزاری جلسه حضوری دعوت خواهد شد و نیازمندی‌های لازم نظیر هاست، دامین، سرورهای مجازی، سرورهای اختصاصی و موارد این‌چنینی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات