توییتر سال گذشته‌ را با یک جهش مالی شگفت‌انگیز به پایان رساند

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در گذشته هر زمان که جزئیات سه‌ماهه‌ی مالی توییتر منتشر می‌شد، نا‌امیدی‌ درباره‌ی روند کاری این شرکت شدت می‌گرفت؛ حالا به‌ نظر می‌رسد این شرکت سال ۲۰۱۷ را با یک جهش در اوضاع مالی خود به پایان برده است.
تبلیغات

توییتر از زمان عرضه‌ی عمومی تاکنون، برای وال استریت مایه‌ی نا‌امیدی بوده است؛ اما در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷ اتفاق جالبی رخ داد و توییتر به سمت یک جهش نسبتا جذاب رفت که اگرچه با کمی افت در پایان سال مواجه شد؛ اما به‌ نظر می‌رسد این شرکت می‌توانست سال را با افزایش ۲۵ درصدی به پایان ببرد که این برای توییتر به معنای یک موفقیت بزرگ است.

از جمله عوامل تأثیرگذار در موفقیت توییتر در این بازه‌ی زمانی، یک گزارش خوب از عملکرد این شرکت در ماه اکتبر و آمار خوب وال استریت است؛ اما به‌طور بالقوه باید به عواملی اشاره کنیم که توییتر در این بازه‌ی زمانی انجام داده است. قطعا به‌روزرسانی‌های مختلف توییتر در این موضوع تغییری ایجاد نکرده‌اند (افزایش محدودیت تعداد کارکترها تا ۲۸۰ کارکتر در هر توییت)؛ اما از زمان معرفی الگوریتم زمان‌بندی در سال گذشته، به‌ نظر می‌رسد که حساسیت توییتر نسبت به ایجاد تغییرات عمده در هسته‌ی اصلی برنامه کاهش یافته است؛ حتی اگر این تغییرات منجر به از دست دادن تعدادی از کاربران پرهیاهوی این برنامه شود.

به‌ نظر می‌رسد توییتر به‌منظور جلوگیری از اذیت‌وآزار و سوء‌استفاده‌های احتمالی از افراد و سازمان‌ها، اقدامات جدی را شروع کرده است؛ مشکلی که برای سال‌ها این شرکت را تحت تأثیر قرار داده و حتی امسال بسیار ملموس‌تر است. در ابتدای این ماه این شرکت اعلام کرد که برای رفتار‌های توهین‌آمیز و سوءاستفاده‌گرایانه و جریان‌های نفرت‌پراکنانه قوانین جدیدی وضع خواهد کرد. در حقیقت این کار از حالا شروع شده است؛ اما برای اینکه کاملا به نتیجه برسد نیازمند صرف مدت‌زمانی خاص است. با این حال، استراتژی توییتر در این زمینه اغلب مبهم بوده است.  

در حال حاضر انجام این اقدامات توسط توییتر به‌منظور رسیدن به یک جایگاه خوب در دید کاربران و مؤسسات مالی از بابت ارزش سهام این شرکت، کافی به‌ نظر می‌رسد.

در‌حالی‌که این سهام - به‌خصوص فرآورده‌های نفتی - اغلب نوسان دارند، گاهی اوقات اعتقاد عمومی بر این است که باید پتانسیل آینده‌ی شرکت را ارزیابی کرد؛ این موضوع برای توییتر به این معنا است که باید راهی بیابد تا رشد دوباره برای خود ایجاد کند و بتواند کاربران بیشتری را به سمت استفاده از این پلتفرم هدایت کند و کاربران ازدست‌رفته را دوباره به استفاده از این برنامه تشویق کند. با این حال دست‌یابی به این هدف دارای تعدادی مشکلات کلیدی و عمیق است و به‌ نظر می‌رسد گاهی‌ اوقات توییتر مجبور باشد در فعالیت خود تغییر وضعیت ناگهانی بدهد و به‌ دنبال راه‌ حل برای مشکلات برقراری ارتباط باشد؛ اما اگر توییتر قادر باشد این کشتی را در مسیر درست هدایت کند، احتمالا این فرصت را پیدا خواهد کرد تا موتور رشد و توسعه خود را دوباره به حرکت بیندازد.

بیشتر مدیران اجرایی احتمالا به جمله‌ی «ما متعهد به فراهم کردن ارزش بلندمدت برای سهام‌داران هستیم» اعتقاد دارند و به نوسان‌های بازار سهام در کوتاه‌مدت اعتقادی ندارند؛ اما آن نوسان‌ها برای شرکت واقعا مهم هستند. بررسی این نوسان‌ها راحت‌ترین معیار برای سنجش عمومی موفقیت شرکت در کوتاه‌مدت است که نقش مهمی نیز در روحیه‌ی کارکنان دارد. همچنین از آن‌جایی‌که ممکن است شرکت مجبور باشد به‌منظور دور کردن کاربران از شرکت‌های قوی‌تر در این حوزه و شرکت‌های با رشد بالا، بسته‌های تشویقی بیشتری در اختیار مردم قرار دهد؛ این موضوع در جذب استعدا‌دها نیز بسیار مهم است.

به‌ نظر می‌رسد توییتر برای حرکت به سمت جلو نیاز به اقدامات بیشتری دارد. برای مثال این شرکت در فضای ویدئو علاوه‌ بر ساخت ابزارهای تجاری حرکت‌هایی کرده است؛ نظیر یک قالب تبلیغاتی ویدئو محور. این شرکت در تلاش است گستره‌ی فعالیت خود را به‌عنوان یک پلتفرم واقعی در بخش وید‌ئو گسترش دهد؛ البته اگر قصد جذب کاربران جدید دارد، باید سخت‌گیری‌ بیشتری در قبال سوءاستفاده و به‌کارگیری خشونت از طریق توییتر اعمال کند. توییتر همچنین نیاز دارد تعدادی اصلاحات در محصولات خود انجام دهد و آن‌ها را کاربر پسند کند؛ حتی اگر در اثر این تغییرات تعدادی از مشتریان قبلی خود را از دست دهد. به‌طور خلاصه کارهای زیادی لازم است انجام شود.

با این حال مهم‌ترین بخش ماجرا این است که در حال حاضر سهم بازار توییتر به اندازه‌ی سهم اسنپ در انتهای سال گذشته است. با توجه به گردش مالی ۱۸ میلیارد دلاری، داستان این دو شرکت از این قرار است؛ توییتر راه‌هایی را برای تغییر شرایط پیدا کرده، درحالی‌که اسنپ همچنان در‌گیر مشکلات بزرگی است که آن‌ها را با وال‌استریت در میان می‌گذارد. هر دوی آن‌ها رؤیای افزایش کاربر در سر دارند؛ اما به‌نوعی حداقل توییتر توانسته است با به‌کار‌گیری ترفند‌هایی به‌طور موقت توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند.

آیا توییتر سرانجام به آرزوی فرار از MAU دست خواهد یافت؟ احتمالا خیر. اما در حال حاضر، به‌ نظر می‌رسد دورسی و دیگران حداقل راه‌هایی پیدا کردند تا وعده‌های توییتر را در وال استریت بفروشند و آن‌ها را روی برد وال استریت بیاورند.   

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات