بنیانگذار پایرت‌ بی: سرویس‌هایی مثل نتفلیکس باعث از بین رفتن دزدی هنری آنلاین نمی‌شوند

جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
معضلاتی همچون سرقت آثار ادبی و هنری به شکل آنلاین همواره وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد با رونق یافتن سرویس‌هایی مثل نتفلیکس و اسپاتیفای، در حال افول است.
تبلیغات

با وجود اینکه گاهی اوقات به نظر می‌رسید کشتی پایرت بی (Pirate Bay) در حال غرق شدن است، آن‌ها همچنان به حرکت خود ادامه می‌دادند. برای مدتی افراد زیادی حس می‌کردند سرویس‌های اشتراک‌گذاری ارزان‌قیمت فیلم و موسیقی مثل نتفلیکس و اسپاتیفای، ممکن است ضربات مهلکی به این سایت دانلود تورنت وارد کرده باشند و اگر بخواهیم منصفانه به این مورد نگاه کنیم، شواهدی از این بابت وجود دارد. اما از طرف دیگر بنیان‌گذار سایت تورنت پایرت بی اصرار دارد که چنین وب‌سایت‌هایی هرگز آنقدر تأثیر سنگینی روی آن‌ها نمی‌گذارند که کارشان را تمام کنند.

بنیان‌گذار پایرت بی، پیتر ساند، در گزارشی اعلام کرد که حس می‌کند کمپانی‌هایی مثل نتفلیکس و اسپاتیفای ممکن است در واقع اثر معکوس داشته باشند. بسیاری باور دارند هزینه‌های اشتراک کم این سایت‌ها (بر اساس حجم محتوایی که کاربران به آن‌ها دسترسی دارند) باعث کاهش قابل توجهی در دزدی هنری آنلاین شده است. هرچند، پیترساند حس می‌کند اینطور نیست و کمپانی‌های این‌چنینی، به بازیکنان بزرگ قدرت بیش‌تری می‌دهند.

پایرت بی

آیا حق با پیتر ساند است؟

انکار این‌که تلاش‌های موفقی برای جلوگیری از دزدی آنلاین هنری شده، سخت است. ۵-۶ سال پیش حجم دزدی هنری آنلاین بسیار عظیم بود؛ درحالی‌که اکنون شرایط این کار بسیار سخت‌ شده است.

فعالیت پایرت بی هم بسیار جزئی و بیش‌تر تبدیل به زمینه‌ای برای تبلیغات شده است. بسیاری از سایت‌های عظیم تورنت دیگر یا بسته شده‌اند یا فعالیت خود را مانند پایرت بی ادامه می‌دهند تا فقط به حیات خود ادامه دهند.

شاید بزرگ‌ترین مشکل دزدی هنری آنلاین این باشد که در ۳ سال گذشته بیش از حد همه‌گیر شد

شاید بزرگ‌ترین مشکل دزدی هنری آنلاین این باشد که در ۳ سال گذشته بیش از حد همه‌گیر شد. این مسئله فقط به سایت‌های تورنت مربوط نمی‌شود. برنامه‌ی کودی هم احتمالا در همان دوره در اوج خود بود؛ اما در حال حاضر به پایان کار خود نزدیک می‌شود. در کنار تمام این موارد، اتحادیه‌ی اروپا مدرکی دال بر این‌که ارتباطی بین دزدی هنری آنلاین و کاهش فروش محصولات وجود داشته باشد، پیدا نکرده است.

 بنیان‌گذار پایرت بی حتی تا جایی پیش رفته است که می‌گوید عبارت «دزدی هنری آنلاین» باید دوباره تعریف شود و عنوان کرد:

 راه حل دزدی هنری آنلاین تعریف دوباره‌ی دزدی هنری آنلاین است. همه چیز را برای همه در دسترس قرار بدهید بدون این‌که جرم باشد.

به نظر می‌رسد در نهایت دزدی هنری آنلاین همیشه وجود خواهد داشت؛ اما قطعا در حال افول است یا حداقل در حال بازگشت به دنیای زیرزمینی؛ جایی که به آن تعلق دارد.

نظر شما در این مورد چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات