انتقاد ناگهانی مدیرعامل هواوی از اپراتورهای مخابراتی آمریکایی

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل هواوی طی سخنرانی خود در جریان نمایشگاه CES، لب به انتقاد گشود و ناراحتی‌اش از شرکت‌های مخابراتی آمریکا و بی‌اعتمادی موجود نسبت به شرکت متبوعش را با مخاطبان در میان گذاشت.
تبلیغات

سخنرانی‌های CES پر است از کلیشه‌ها، کلمات دهان پرکن و جملات از پیش تمرین‌شده. اما ریچارد یو، مدیرعامل بخش محصولات مصرفی هواوی تصمیم گرفت در جریان سخنرانی‌اش از کلیشه‌های رایج دور شود و نارضایتی خود از شرکت‌های مخابراتی را به گوش مخاطبان برساند.

وی در ابتدا حدودا یک ساعت برای ارائه‌ی توضیحاتی از پیش برنامه‌ریزی شده در رابطه با گوشی میت ۱۰ پرو در بازار ایالات متحده صرف کرد. این سخنرانی پر بود از مکث‌هایی که نشان می‌داد مدیرعامل هواوی در حین سخنرانی احساس راحتی نمی‌کند. شاید بخشی از ناراحتی ریچارد یو به تصمیم ناگهانی AT&T مربوط می‌شود که در لحظه‌ی آخر تصمیم گرفت از قرارداد خود با هواوی جهت فروش گوشی‌های این شرکت در بازار آمریکا صرف‌ نظر کند. قرارداد فروش هواوی و AT&T می‌توانست یک شانس بزرگ برای این غول چینی باشد؛ اما تصمیم ناگهانی AT&T این شانس را از هواوی گرفت.

طبق گزارش‌ها، این اپراتور آمریکایی به‌دلیل فشارهای سیاسی از این قرارداد پا پس کشیده است. به‌ نظر می‌رسد این فشارهای سیاسی با نگرانی‌هایی در زمینه‌ی جاسوسی چینی‌ها و نقش هواوی در این جاسوسی‌ها مرتبط باشد.

هواوی

مدیرعامل هواوی در جریان سخنرانی‌اش به‌طور ناگهانی موضوع صحبتش را تغییر داد و با نشان دادن اسلایدی با عنوان «چیزی که می‌خواهم با شما در میان بگذارم» صحبت در مورد لغو قراردادش با AT&T را شروع کرد. او مکث کردن را کنار گذاشت و صحبتش را با بیان این مسئله شروع کرد که در غیاب هواوی، مصرف‌کنندگان آمریکایی به بهترین و گسترده‌ترین محصولات دسترسی ندارند؛ چرا که محصولات سومین تولیدکننده‌ی گوشی همراه در دسترس مصرف‌کنندگان آمریکایی نخواهند بود.

مدیرعامل هواوی اظهار داشت:

همه می‌دانند که ۹۰ درصد گوشی‌های فروخته‌شده در بازار ایالات متحده توسط اپراتورها به‌ فروش می‌رسند. این یک شکست بزرگ برای ما و همچنین یک شکست بزرگ برای اپراتورهای آمریکایی است. اما بزرگ‌ترین شکست‌خوردگان در این مسئله مصرف‌کنندگان هستند؛ چرا که به بهترین گزینه‌ها دسترسی نخواهند داشت.

وی سپس با اشاره به شروع کارش در این شرکت در ۲۵ سال پیش، نارضایتی خود از بی‌اعتمادی موجود در قبال این شرکت را با مخاطبان در میان گذاشت. به‌گفته‌ی یو، هنگامی که شش سال پیش هواوی در چین به‌عنوان یک تازه‌کار وارد بازار محصولات مصرفی شد، عده‌ای به این شرکت اعتماد کافی نداشتند. یو می‌گوید:

ما اعتماد شرکت‌های مخابراتی چینی را به‌ دست آوردیم، ما اعتماد بازارهای در حال توسعه را به دست آوردیم... و اعتماد شرکت‌های مخابراتی بین‌المللی را نیز جلب کردیم، [از جمله] تمام شرکت‌های مخابراتی اروپایی و ژاپنی. ما به بیش از ۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان خدمات ارائه می‌کنیم. ما کیفیت [کارمان] را ثابت کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که از حریم شخصی و امنیت افراد محافظت می‌کنیم.

این بخش از سخنان یو که بدون کمک دیگران انجام شد، جذاب‌ترین و الهام‌بخش‌ترین بخش از سخنرانی او بود. مدیرعامل هواوی می‌توانست به سخنرانی خسته‌کننده‌ی خود ادامه دهد؛ اما در انتها آن‌ سخنرانی ملال‌آور را به یک صحبت صادقانه تبدیل کرد. شاید بد نباشد دیگر مدیران نیز چنین کاری انجام دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات